در حال بارگذاری ...
با استقبال پر شور مردم مرند

اجراهای روز اول جشنواره ملی تئاتر کودک باغچه بان به روی صحنه رفت

این روزها مردمان دامنه کوه میشو میزبان رخدادی هنری اند. مرند از دیرباز شهری هنر خیز و هنرپرور است و در عرصه تئاتر نیز هنرمندان برجسته ای به جامعه هنری ایران معرفی کرده است. جشنواره ملی تئاتر کودک باغچه بان اتفاق مبارکی است که حاصل تحقیق و پژوهشی چند ساله است.

به گزارش ایران تئاتر و به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک باغچه بان، مرحوم فقید جبار باغچه بان یک قرن پیش آنجا که تمام زندگی اش را برای کودکان این سرزمین گذاشت، برای پیش برد اهداف خود اولین تئاتر با مضمون و موضوع کودک را در مرند به روی صحنه برد. همین دستاورد شروع و آغازی بود بر شکل گیری توجه به این مقوله. خبر این ایونت تاریخی باغچه بان به زودی در سراسر ایران پیچید اما به سیاق تمامی اتفاقات این خطه و دیده نشدن و فقدان توجه و تمرکز در زمان خود این رخداد نیز سال ها سر به مهر ماند.
حالا اما پس از سال ها این رخداد هنری توجه ویژه ای به خود دیده و همگان بر تاثیر تئاتر و معطوف ساختن آن به مقوله کودکان پی برده اند. نادر برهانی مرند و مهدی صالحیار را می توان غبار رویان این آینه تاریخی دانست. با این مقدمه به استقبال گزارشی از اجراهای روز اول این جشنواره رفتیم.

نمایش «اوشاخلار اویونی» به نویسندگی مهدی صالحیار و کارگردانی نقی یحیائی اولین اجرای روز نخست جشنواره بود. حسن خدمتی، علی پاسبانی، محمد کهنسال، محیا علمی، فاطمه اقبالی، سلینا گوزل زاده، نازنین اسدی بازیگران این نمایش بودند. دستیار کارگردان: سما سیمرغی، موسیقی: سما سیمرغی، طراح لباس: پوران باباپور، افکت: علی احمدی، طراح پوستر: ناصر ولائی عوامل این اثر بودند.
نمایش «حق با کیه؟» دومین اجرای روز نخست جشنواره بود که متن این نمایش نیز نوشته مهدی صالحیار بود. علیرضا وهابی کارگردانی این اثر را بر عهده داشت و جواد آقامردی، توحید شکری، نیما وهابی، مریم احمدی، نازنین اسدی، گروه بازیگران این اثر را تشکیل دادند. همچنین جعفر آسوده حال، اصغر رنجدوست، اصغر داور معین، رقیه بهارمنش، پوران باباپور، فاطمه مردانی ثانی، مجتبی اکبری اسبق و ناصر ولائی دیگر عوامل این نمایش بودند.
سومین نمایش روز نخست جشنواره، «حسنک» بود که به کارگردانی علی پاشازاده به روی صحنه رفت. حسن خدمتی، سما سیمرغی، فاطمه ایده لو، سمیرا تاروردیزاده، مهسا متفکر، محیا علمی، توحید شکری، محمد کهنسال و علی پاشازاده بازیگران این نمایش بودند و حسن رستمی طراحی پوستر این نمایش را بر عهده بود.
نمایش «ائو» به کارگردانی نسیم عموزاده از اهر، آخرین اجرای روز نخست جشنواره بود که با استقبال مخاطبان مرندی نیز همراه بود. عباس خلیفه لو مشاور کارگردان این نمایش بود و یوسف سلیمانی و ریحانه اکبری بازیگران ائو بودند. دستیار کارگردان: فرشاد نصیر پور، طراح لباس: اسما عموزاده، تدارکات: پریسا ملا عباسی، طراح پوستر علی علمی دیگر عوامل این اثر بودند.
آقایان عبدالحسین لاله، نویسنده، کارگردان و پژوهشگر تئاتر، محمد رمضانی، نویسنده و مدرس تئاتر و علی پوریان، نویسنده کارگردان و مدرس تئاتر اعضای هیئت داوران نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک باغچه بان را تشکیل می دهند.
این جشنواره به دبیری مهدی صالحیار ا ز 15 لغایت 19 مهر ماه در شهر مرند در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

نظرات کاربران