در حال بارگذاری ...
با محوریت 100 سال تئاتر مرند

جشنواره منطقه 2 آذربایجان شرقی در مرند به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر منطقه ۲ آذربایجان شرقی به میزبانی مرند عصر روز جمعه برگزار شد.

به گزارش آذربایجان شرقی؛ به نقل از  روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مرند، رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان ، عصر جمعه در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر منطقه 2 آذربایجان شرقی به میزبانی مرند که با حضور احمد رجب پور،  رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان شرقی، بابک نهرین، هنرمند مطرح سینما، تلویزیون و تئاتر کشور و همچنین عضو هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی و فرناز فتح راضی، نائب رئیس این انجمن برگزار شد، ابراز داشت: اگر هنر تئاتر هنری است جمعی، تبلور آن را در جشنواره امسال مرند دیدیم و گروه های نمایشی برادرانه در کنار هم کار کردند. مهران فرجی افزود: بازدید فرماندار ویژه مرند از یکی از نمایش های جشنواره تئاتر اتفاق مبارکی بود که ما را به ادامه کار دلگرم تر کرد. وی تاکید کرد: باید به هنر شهرستان ها توجه ویژه ای داشته باشیم چرا که انجمن های فرهنگی هنری و ادبی فعالیت خوبی دارند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان شرقی نیز در این مراسم ابراز داشت: جشنواره تئاتر منطقه ای برای اولین بار به میزبانی شهرستان مرند برگزار شد و قرار است طی روزهای آینده مراغه، اهر و میانه نیز جشنواره هایی که میزبانی آن را بر عهده دارند را برگزار کنند. رجب پور افزود: مرند در زمینه آیین های سنتی و نمایش های خیابانی پتانسیل و ظرفیت خوبی دارد و هر جا جشنواره ای در حال برگزاری است مرند قطعا نماینده ای در آن اتفاق تئاتری دارد. رجب پور گفت: این ها نباید باعث شوند تا ما از مسئله آموزش غافل بمانیم.  وی تاکید کرد: امسال تلاش خواهیم کرد تا با تجهیز پلاتو مرند به توسعه تئاتر در این شهرستان هنرخیز کمک کنیم اما از همین جا به مسئولین شهری هم باید گفت تا به فکر پلاتو دوم در مرند باشند.

همچنین داور نخستین جشنواره تئاتر منطقه 2، ابراز داشت: نگاه های تحقیرآمیز از بالا به پایین هنرمندان را آزار می دهد، بسیاری از هنرمندان فعال در شهرستان ها  تحصیل کرده دانشگاه هستند، هر بار که کار جشنواره ها دیده می شود آموزش و ورک شاپ ها و تمرین مورد تاکید قرار می گیرد اما چرا هر بار که جشنواره اتفاق می افتد با همان ایرادها مواجه هستیم. فرزاد تقی لر ضمن انتقاد از فعالین تئاتر در شهرستان ها افزود: تا کی قرار است شاهد متن های تکراری در اجراهای نمایش و تئاتر باشیم، آیا این تکرار ها نتیجه ضعف در عقبه تئوری فعالان و هنرمندان تئاتر استان ما است؟ وی گفت: جای کرسی نقد و بررسی از اجراهای هنری خالی بود، اگر بخواهیم که موتور محرک ما پشتکار و استعداد و علاقمندی مان باشد، این به تنهایی کافی نیست، اگر می خواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید کمر همت ببندیم که در حوزه های نظری حرف برای گفتن داشته باشیم تا نمود عملی آن را ببینیم. عضو هیات علمی دانشگاه نبی اکرم(ص) تاکید کرد: به جای اینکه به فکر ارائه گزارش برگزاری جشنواره هایمان به تهران باشیم و ورک شاپی باری به هر جهت برگزار کنیم، به فکر این باشیم که به صورت مستمر مجله نمایش راه بیندازیم و نقد را توسعه دهیم .

داور نخستین جشنواره تئاتر منطقه  2، با اشاره به اینکه هیچ بهترین کاری تاکنون از ما زاده نشده است، ابراز داشت: همدلی هنرمندان تئاتر مرند در این جشنواره ستودنی بود و همه گروه ها یکدل و همراه بودند. ناریلا ایرانزاد بنام افزود: مرند بیشتر از این در بین تماشاگران تئاتر، انتظار به وجود آورده است و نباید به وضع موجود راضی بود. وی افزود: هنرمندان تئاتر باید خود را به دو بال تکنیک و فن مجهز کرده و کتاب های پرمحتوا خوانده و درباره کارهای همدیگر صحبت کرده و تکنیکی تئاتر را دنبال کنند. داور نخستین جشنواره تئاتر منطقه 2 ابراز امیدواری کرد: انشاالله دومین جشنواره منطقه 2 در سال بعد به گونه ای برگزار شود که به جای ۴ گروه ۴۰ گروه در آن حضور داشته و رقابت کنند. ایرانزاد بنام حضور در جشنواره به هیچ وجه مهم نبوده و نیست، حضور یک تئاتری به عنوان یک انسان روی صحنه تئاتر، با تولد حقیقتی است که باید روی صحنه ترجمه کند. وی اذعان داشت: هنرمندان برای جشنواره سال بعد شروع به کشت و دروی روش های نو در تئاتر کنند، ما دچار تکرار هستیم، اگر بخواهیم این رکود را ادامه دهیم خالق صحنه نخواهیم بود. داور این جشنواره عنوان کرد: مرند تحصیبل کرده هایی در حیطه تئاتر دارد و باید به تئاتر رحم کنیم و از وجود نمایش های بکری که در ایران زادگاهش بوده غافل نباشیم.

داور نخستین جشنواره تئاتر منطقه ای مرند، گفت: سالیان دراز هر زمان تئاتری های مرند در جشنواره ها حضور پیدا می کردند از کارگردان ها و بازیگران و نویسنده ها دل نگرانی داشتند. به شرطی وجود خودباوری در بین اهالی هنر در مرند این گذشته طلایی دوباره برای این شهرستان قابل تکرار است و در همین جشنواره نیز گوشه هایی از استعدادهای تئاتر مرند دیده شد.




مطالب مرتبط

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

نظرات کاربران