در حال بارگذاری ...
به همت دبیر خانه جشنواره نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی و توسط انتشارات ریتم

مجموعه دوم نمایشنامه «تبریز تیاتر» روانه بازار شد

به گزارش آذربایجان شرقی - مهرداد خردمند؛   دومین مجموعه نمایشنامه «تبریز تیاتر» برگزیده آثار نخستین جشنواره ملّی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی – جایزه ایوب آقاخانی به همت موسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر و انتشارات ریتم  منتشر و روانه بازار کتاب شد.

مجموعه دوم نمایشنامه «تبریز تیاتر» به همت انتشارات ریتم  منتشر و روانه بازار کتاب شد.
 دومین مجموعه نمایشنامه «تبریز تیاتر» برگزیده آثار نخستین جشنواره ملّی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی – جایزه ایوب آقاخانی به همت موسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر و انتشارات ریتم  منتشر و روانه بازار کتاب شد.
به گزارش آذربایجان شرقی - مهرداد خردمند؛  جواد کریم نژاد با اعلام این خبر افزود: کتاب مجموعه نمایشنامه «تبریز تیاتر2» به کوشش سیروس مصطفی، از پژوهشگران و فعالان عرصه هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره ملّی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی و با همراهی انجمن مردم نهاد دانش آموختگان تئاتر تبریز توسط نویسندگان عرصه نمایشنامه نویسی تألیف و به چاپ رسید که این مجموعه اخیراً روانه بازار کتاب شده است.

کریم نژاد مدیر انتشارات ریتم در ادامه گفت: نمایشنامه به عنوان ارکان اصلی شکل گیری هنر اثر نمایشی از اهمیت بسزایی برخوردار است و در اصل نقشه راه برای گروه های نمایشی است. در تبریز، هنوز هم جای خالی نمایش‌نامه‌های متناسب با فولکلور و فرهنگ بومی منطقه و به ویژه تاریخ و هویت آن به شدت احساس می‌شود.از این روی  پرداخت به موضوعات بومی و تولید نمایشنامه‌های بومی مبتنی بر هویت و وحدت ، لازم و ضروری است.

در مجموعه نمایشنامه «تبریز تیاتر2» شش اثر نمایشی شامل سه عنوان به زبان ترکی آذربایجانی و سه عنوان به زبان فارسی و به شرح؛ «اتابک پارکینین تراژدیسی» اثر سید مرتضی هاشم پور، «تراختور» اثر فریدون ولایی، «بیر ائو واریدی بیر ائو یوخودو» نوشته علی فرهاد
«شاه اسماعیل» اثر علی حسن زاده، «باد زنگها را کجا آویزان کنم؟» نوشته سیامک افسایی، «نامی گمنام» اثر سید سعید محمدی  که تمامی آنها برداشتی آزاد از وقایع تاریخی تبریز هستند، به زیور طبع آراسته شده است که مهمترین ویژگی این مجموعه نمایشنامه، علاوه بر دارا بودن محتوا و مضمون بومی، تناسب این آثار با فضای بومی به لحاظ اجرایی است. 

کتاب «تبریز تیاتر2» توسط انتشارات ریتم در قطع رقعی و در 534 صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه  چاپ و در ماه های آتی جلد سوم و چهارم آن نیز به همت انتشارات ریتم تقدیم جامعه هنری و نمایشی خواهد شد.

در بخشی از مقدمه جلد یک کتاب به قلم سیروس مصطفی دبیر این جشنواره، آمده است: «جای بسی خوش‌وقتی است که انجمن دانش‌آموختگان تئاتر تبریز برای برگزاری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی میرزاآقا تبریزی، جایزه ایوب آقاخانی اهتمام داشت. جشنواره‌ای که در سرچشمه ادبیات نمایشی کشور برگزار می‌شود و به نام نخستین نمایشنامه‌نویس ایران مزین است و جایزه نخستین دوره‌اش منقش به نام یکی از فرزندان معاصر و خلف آذربایجان شده است. تبریز و آذربایجان همواره نقش تاثیرگذاری در ساحت نمایش ایران زمین داشته و دارد و زمان آن فرارسیده تا صاحب ادبیات نمایشی نیز شود».

همچنین جلد نخست این مجموعه شامل نمایشنامه‌های «پاش» اثر اکبر شریعت، «ستارخان» نوشته نادر ساعی‌ور، «آدسیزلار» نوشته وحید ملک، «سرد سرخ تبریز» اثر نیما حسن‌بیگی، «معلم تاریخ» اثر پریسا کیومرثی و «سپه سالار» نوشته الهه امکانی است.

سه نمایشنامه نخست به زبان ترکی آذربایجانی و سه عنوان بعدی به زبان فارسی نوشته شده‌اند و تمامی آن‌ها برداشتی آزاد از وقایع تاریخی هستند.

نمایشنامه «پاشا» با پرداختن به نقش و سهم چشم‌گیر زنان در شکل‌گیری مبارزات مشروطه روایتی جدید از مشکلات و زندگی مردم عامی تبریز در این دوران را بیان می‌کند.

«ستارخان» اثری با موضوع و اتفاقات داستان مشروطه و قیام مشروطه‌خواهان در تبریز است.

نمایشنامه «سرد سرخ تبریز» در عهد قاجار و دوران سلطنت احمدشاه می‌گذرد. تمام نمایش از شامگاه تا سحرگاه روز عاشورای 1330 هجری قمری مصادف با 5 دی ماه 1290 خورشیدی رخ می‌دهد.

وقایع نمایشنامه «معلم تاریخ» در شهر تبریز می‌گذرد. زمان اوایل تیرماه سال 1287 شمسی است.

«سپه سالار» اثری است که با الهام از وقایع تلخ دوره مشروطیت نوشته شده ولی سندیت تاریخی ندارد.

گفتنی است اولین «جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی - جایزه ایوب آقاخانی»،  با هدف گسترش فضای نمایشنامه نویسی در آذربایجان و همچنین معرفی عقبه تاریخی شهر تبریز و شخص میرزا آقا تبریزی به عنوان اولین شهر ایرانی که در آن نمایشنامه نگاشته شد و همچنین اولین نمایشنامه نویس ایران تیر ماه سال 98 به دبیری سیروس مصطفی برگزار شد.

آثار راه یافته به این جشنواره به همت دبیرخانه این جشنواره در قالب یک مجموعه دو جلدی به چاپ رسید. 




مطالب مرتبط

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

استاندار آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، این رویداد را محلی برای نمایش تنوع و تعدد نگرش‌ها و ‌اندیشه‌ها دانست که فضایی مناسب را فراهم می‌کند تا اصحاب هنر در کنار هم قرار بگیرند.

|

گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم
گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم

حسین عبداللهی، مدرس و کارگردان تئاتر با نقل این جمله هوسرل که «برای شناخت هر پدیده‌ای، باید آن را در پرانتز قرار بدهیم»، می‌گوید برای شناخت و گذاشتن ذات انسانی در بوته آزمایش، در نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته»، وجود و ماهیت انسان را در پرانتز قرار داده است.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش «اکو»

امید انصاری: تئاتر کودک و نوجوان نیاز به توجه و بودجه دارد
گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش «اکو»

امید انصاری: تئاتر کودک و نوجوان نیاز به توجه و بودجه دارد

امید انصاری کارگردان نمایش «اکو» براین باور است که جشنواره‌ها می‌توانستند افق تئاتر کودک و نوجوان را گسترش دهند اما نه صرفا با اتکا به اجرای جشنواره‌ای، بلکه هنرمند این عرصه باید تشویق شود و انگیزه یابد و این امر میسر نمی‌شود مگر با تخصیص بودجه، سرمایه‌گذاری و توجه ...

|

نظرات کاربران