در حال بارگذاری ...
پژوهشگر و هنرمند تئاتر کشور عنوان کرد

تداوم میرزا آقا یعنی سامان بخشی به نمایشنامه بومی

اردشیر صالح پور برگزاری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی را حرکتی ارزشمند دانست و ابراز کرد: این رویداد باید سال ها پیش برگزار می شد، به هر حال جای خوشحالیست که انجمن دانش آموختگان تئاتر تبریز در این کهن شهر پس از مدت ها دست به چنین ابتکاری زده و جشنواره ای را با این عنوان امسال برگزار می کنند.

به گزارش آذربایجان شرقی – مهرداد خردمند؛ اردشیر صالح پور برگزاری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی را حرکتی ارزشمند دانست و ابراز کرد: این رویداد باید سال ها پیش برگزار می شد، به هر حال جای خوشحالیست که انجمن دانش آموختگان تئاتر تبریز در این کهن شهر پس از مدت ها دست به چنین ابتکاری زده و جشنواره ای را با این عنوان امسال برگزار می کنند.

 

وی با بیان اینکه تبریز خاستگاه تئاتر ایران است، ادامه داد: دو نمایشنامه نویس برجسته ایران یعنی فتحعلی آخوندزاده و میرزا آقا تبریزی هر دو از تبریز برخواسته اند و این موضوع دیار اولین ها را به عنوان خاستگاه تئاتر شناسانده است.

 

این هنرمند در خصوص نخستین نمایشنامه نویسان تبریزی توضیح داد: اگرچه نمایشنامه های فتحعلی آخوندزاده به زبان ترکی نوشته شده و بعدها توسط میرزا جعفر قرجه داغی به زبان فارسی ترجمه شد اما می توان میرزا آقا تبریزی را نخستین نمایشنامه نویس ایرانی دانست.

 

وی ادامه داد: میرزا آقا تبریزی ۵ نمایشنامه به زبان فارسی نوشته بود و بر اساس همین موضوع می توان ایشان را به عنوان اولین نمایشنامه نویس ایرانی قلمداد کرد.

 

صالح پور در خصوص اهمیت برگزاری این رویداد افزود: برگزاری این جشنواره برای کل ایران اهمیت دارد چراکه میرزا آقا تبریزی جزو نخستین نمایشنامه نویسان ایرانی به شمار می رود و باید نامش در سر زبان ها جاری بماند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تشریح کرد: تئاتر از ناحیه قفقاز و آذربایجان به ویژه شهر تبریز وارد کشور شده بنابراین برگزاری این جشنواره در تقویت بنیه نمایشنامه نویسی محلی ایران دارای اهمیت بسیار بالایی است.

 

این هنرمند بنام برگزاری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی را یک حرکتی ملی دانست و ابراز کرد: این رویداد نه تنها حرکتی فراملی به شمار می رود که امیدواریم همواره تداوم داشته باشد و حوزه تئاتر به ویژه مقوله نمایشنامه نویسی در کشور ساماندهی شود.

 

صالح پور اضافه کرد: حمایت تمام نهادهای هنری از این جریان ارزشمند ضروری است تا به یک جریان فراملی تبدیل شود .

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: نمایشنامه پایه و اساس تئاتر قلمداد می شود و توجه به امر نمایشنامه نویسی توجه به تئاتر کشور به شمار می رود.

 

صالح پور در پایان خاطر نشان شد: میرزا آقا تبریزی باید به همگان معرفی شود و راهش تدوام یابد و امر نمایشنامه نویسی با برگزاری چنین جشنواره هایی جریانات به عنوان جریان اساسی روند تئاتر ایران را تقویت کند.




مطالب مرتبط

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

استاندار آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، این رویداد را محلی برای نمایش تنوع و تعدد نگرش‌ها و ‌اندیشه‌ها دانست که فضایی مناسب را فراهم می‌کند تا اصحاب هنر در کنار هم قرار بگیرند.

|

گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم
گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم

حسین عبداللهی، مدرس و کارگردان تئاتر با نقل این جمله هوسرل که «برای شناخت هر پدیده‌ای، باید آن را در پرانتز قرار بدهیم»، می‌گوید برای شناخت و گذاشتن ذات انسانی در بوته آزمایش، در نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته»، وجود و ماهیت انسان را در پرانتز قرار داده است.

|

نظرات کاربران