در حال بارگذاری ...

«حیوانلار بازارچاسی» در تبریز اجرا می‌شود

تئاتر عروسکی «حیوانلار بازارچاسی» از ۲۴ آذرماه تا ۱۰ دی‌ماه در محل سالن اقبال آذر مجتمع فرهنگی تبریز به روی صحنه می رود.

به گزارش ایران تئاتر از تبریز، علی برنون، کارگردان این نمایش گفت: موضوع «حیوانلار بازار چاسی»، در مورد استکبارستیزی است و در یک جنگل یک پلنگ به استثمار سایر حیوانات می‌پردازد و در نهایت مردم بازارچه توسط پیر دانا از شر پلنگ استکبارگر خلاصی می‌یابند.

نویسنده، کارگردان و آهنگ‌ساز نمایش حیوانلار بازارچاسی با بیان اینکه 10 صدا پیشه، 10 عروسک گردان و 20 عامل اجرایی در این تئاتر عروسکی حضور دارند، افزود: هنرمندانی مثل ناصر هاشمی، بابک نهرین، حمید مجدآبادی، یونس کبیر  در این نمایش به صداپیشگی می‌پردازند.

برنون خاطرنشان کرد: نمایش همواره در استان ما مظلوم بوده و تئاتر عروسکی مظلوم‌تر است؛ در حالی که در کشور کوچکی مثل صربستان تئاتر عروسکی اهمیت فراوانی دارد و به این هنر به‌عنوان زیرساخت تئاتر کشور نگاه می‌کنند چرا‌که تئاتر عروسکی بچه‌ها را با تئاتر آشنا می‌کند و آنها دنیای فانتزی خود را در آن می‌بینند.

مدیر گروه هنری میکا گفت: این گروه هنری برای اولین‌بار تئاتر عروسکی را در شمال‌غرب کشور از سال 85 آغاز کرده است و هدف ما این بوده جای خالی این هنر را پر کنیم و به محض ورود به عرصه با استقبال گرم کودکان مواجه بودیم.

برنون با بیان اینکه به تدریج هنر هم جزو اولویت‌های خانواده‌ها قرار می‌گیرد، افزود: ما به حمایت بیش‌تر نیاز داریم و هیچ حمایتی از هیچ ارگانی ندیده‌ایم و ادامه داد: یک گروه نوپا که می‌خواهد روی پای خود بایستد به تبلیغات نیاز دارند؛ مجتمع‌های فرهنگی و هنری در اختیار بخش‌خصوصی قرار دارد و اجاره این مجتمع‌ها برای گروه‌های هنری سخت است.

عضو انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: در مورد تبلیغات نیاز به حامی داریم و مجموعه‌هایی مثل شهرداری می‌توانند با قرار دادن بیلبوردها و محل بنرهای رایگان در اختیار ما در این عرصه بهترین حامی ما باشند؛ سازمان صدا و سیما هم می‌تواند با پوشش خبری فعالیت‌های ما و پخش برنامه‌های مناسب در ارتباط با تئاتر و اطلاع‌رسانی محل و زمان اجرای تئاترهای مختلف حمایت کند.

او با بیان اینکه آن‌طور که انتظار می‌رود نمی‌تواند به حمایت از ما بپردازد و حداقل انتظاری که از این اداره‌کل داریم این است که سالنی را مختص تئاتر عروسکی در اختیار ما قرار دهد، اضافه کرد: در تهران تالار هنر به تئاتر عروسکی و نمایش‌های کودک اختصاص دارد و تبریز هم می تواند از چنین حمایت‌هایی سرمشق بگیرد.

برنون با بیان اینکه مدارس می‌توانند با نصب پوستر تئاترهای ما بچه‌ها را در جهت حضور در سالن‌های تئاتر عروسکی تشویق کنند، افزود: آموزش و پرورش هیچ فعالیتی در این عرصه انجام نمی‌دهد.

این هنرمند گفت: تئاتر عروسکی انجمنی به نام یونیمای تئاتر عروسکی دارد که در فرانسه مستقر بوده و از فعالان عرصه تئاتر عروسکی حمایت می‌کند و همچنین برای حفظ تمدن عروسکی کشورها تلاش می‌کند؛ یونیمای هر کشور نیز موظف است از فعالان تئاتر عروسکی کشور حمایت کند.

 




نظرات کاربران