در حال بارگذاری ...

نمایش «ملک محمد» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه می‌رود

نمایش «ملک محمد» بر اساس یکی از افسانه‌های آذربایجان که تالیف صمد بهرنگی است، با کارگردانی برادران قیصری، در تئاتر شهر تبریز اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در آذربایجان شرقی، نمایش «ملک محمد» به کارگردانی مشترک بابک و سهند قیصری، از ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ در سالن اصلی تئاتر شهر تبریز روی صحنه می‌رود.

«ملک محمد»، برداشت اکبر شریعت از کتاب افسانه‌های آذربایجان، تالیف زنده‌یاد صمد بهرنگی است که شهرت خاصی بین مردم دارد.

بهرنگی، علاقه خاصی به افسانه‌های آذربایجان داشت و آن را منعکس کننده احوالات مردمان این دیار می‌دانست. افسانه‌های آذربایجان اثری است مستقیم از زبان مردم کوچه و بازار که زنده‌ترین تصاویر از ریشه‌های فرهنگی آذربایجان را به تصویر می‌کشد؛ ملک محمد، قهرمان این داستان، در طول قصه به جنگ سیاهی‌ها و نیروهای شر می‌رود.

اکبر شریعت، نمایشنامه‌نویس تبریزی این اثر را دراماتورژی کرده است تا در قالب یک نمایش بدون دیالوگ، مناسب اجرای صحنه‌ شود. اکبر شریعت پیش از این، نگارش نمایشنامه‌های متعدد ترکی آذربایجانی را در کارنامه خود داشته که «پاشا»، «آجی و کول» و «مسیو» از جمله برجسته‌ترین آن‌هاست.

نمایش «ملک محمد» بدون دیالوگ و در قالب نمایش‌های «کانتمپروری» توسط بابک و سهند قیصری کارگردانی شده است. این نمایش متشکل از نور، موسیقی و حرکت طراحی شده و طراحی حرکت‌ها مرتبط با خط داستان، جغرافیای داستان و بروزترین متد کارئوگرافی انجام گرفته است.

برادران قیصری، پیش از این علاوه بر حضور در نمایش‌های صحنه‌ای متعدد، کارگردانی نمایش «بر فراز پل» را بر عهده داشتند. «بر فراز پل» با استفاده از موسیقی، نور طبیعی آتش و حرکت به شرح داستان مجاهدت شهدای مرزبانی آذربایجان در مقابل قوای متخاصم روس می‌پرداخت.

دراماتورژی، انتخاب بازیگران، طراحی‌های مختلف اعم از حرکت‌ها، لباس، نور و تمرینات این نمایش ۷ ماه طول کشیده است و تئاتر شهر تبریز از ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ میزبان علاقه‌مندان به قصه‌ها و افسانه‌های آذربایجانی خواهد بود.




مطالب مرتبط

برای حضور در هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی

نمایش «دل لرزه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه می‌رود
برای حضور در هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی

نمایش «دل لرزه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه می‌رود

نمایش «دل لرزه» به نویسندگی سیدعلی موسویان، دراماتورژی حامد ترابی نهاد و کارگردانی فاطمه (مهسا) بایرام زاده برای حضور در هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی بار دیگر در تئاتر شهر تبریز روی صحنه می‌رود.

|

پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت
پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» به نویسندگی محمد چرمشیر، بهمن عباسپور، شهرام گیل‌ آبادی و تهیه کنندگی عباس خلیفه‌لو و کارگردانی نسیم عمو‌زاده کاری از گروه نمایش سارای، با استقبال پر شور تماشاگران در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت.

|

به کارگردانی حسین اصل عبداللهی

اجرای نمایش «مستاجر جدید» در تئاتر شهر تبریز تمدید شد
به کارگردانی حسین اصل عبداللهی

اجرای نمایش «مستاجر جدید» در تئاتر شهر تبریز تمدید شد

نمایش «مستاجر جدید» به نویسندگی اوژن یونسکو و کارگردانی حسین اصل عبداللهی که از اول بهمن ماه در سالن استاد صادقی تئاتر شهر تبریز به اجرا درآمد، به دلیل استقبال مخاطبان تا پایان بهمن ماه تمدید شد.

|

نظرات کاربران