در حال بارگذاری ...
گفت‌و‌گو با دبیر اجرایی جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان

محمد یوسفی‌زاده: تئاتر باید در مدارس تقویت شود

محمد یوسفی زاده دبیر اجرایی دومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان بر این باور است که آموزش تئاتر در مدارس بهترین راه برای آشنا کردن کودکان و نوجوانان با تئاتر، فرهنگ و اساسا هنر است و می‌توان آن‌ها را با ابزاری به نام تئاتر از انواع آسیب‌ها و خطرات اجتماعی مصون نگه داشت.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی جشنواره ، دومین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان، در شهرستان مرند در حال برگزاری است. این جشنواره همواره نگاهی ویژه به تئاتر کودک و نوجوان دارد . محمد یوسفی‌زاده، دبیر اجرایی این دوره از جشنواره در این خصوص گفت: «اولین دوره جشنواره سراسری تئاتر باغچه‌بان، در بخش‌های مقاله‌نویسی و نمایشنامه نویسی در سطح ملی برگزار شد. همچنین بخش اجراهای تئاتر خیابانی این جشنواره در سال اول در گستره استانی، بستری را برای هنرمندان استان فراهم ساخت تا با تمرکز بر موضوع کودک و نوجوان بتوانند نمایش‌هایی را در معرض دید عموم قرار دهند.»

 یوسفی زاده افزود: «سمینارها و کارگاه‌های آموزشی هم که حائز ارزش خاصی هستند و جایگاه علمی بسزایی میان پژوهشگران این عرصه دارند، از دیگر بخش‌هایی بود که هم در دوره اول و هم در این دوره از جشنواره به شکل ویژه‌ای به آن‌ها پرداخت شده‌است.»

دبیر اجرایی جشنواره باغچه‌بان در خصوص برگزاری دومین دوره این جشنواره، ضمن اشاره به توجه ویژه به مبحث پژوهش و تولید متون نمایشی، این دو را نمود کیفیت و مانایی یک جشنواره دانست و افزود:«در دومین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باغچه‌بان نیز در دو بخش نمایشنامه نویسی و پژوهش آثار قابل توجهی به دییرخانه ارائه شد که همانند دوره قبلی به صورت ویژه به آن‌ها پرداخت خواهد شد.»

او ادامه داد: «در جهت آشنایی و ایجاد ارتباط موثر با کودکان و نوجوانان، نمایش‌های صحنه‌ای از سراسر ایران ۴ روز مهمان کودکان مرند بودند. استقبال از این نمایش‌ها باعث دلگرمی برگزار کنندگان شد و دوباره همگان به این مسئله بیش از پیش پی بردند که مردم هنردوست ما همواره مشتاق تماشای تئاتر در همه‌جای این سرزمین هستند.‌ در بخش نمایش‌های خیابانی نیز به صورت جنبی در کنار اجراهای صحنه‌ای سعی‌مان بر آن بود که در مدارس به میان دانش‌آموزان برویم اما متاسفانه این امر میسر نشد و ما فقط توانستیم در پارک‌ها میزبان خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان باشیم.»

حمایت خیرین برای تجهییز زیرساخت‌های تئاتر

این فعال عرصه نمایش، در خصوص مشارکت و همکاری مسئولان، هنرمندان و هنردوستان در برگزاری و اجرای جشنواره تئاتر باغچه‌بان گفت: «برای روی پا ماندن این جشنواره، علاوه بر اهالی تئاتر مرند و آذربایجان، خیرین و فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیز پای کار آمدند. شاید تجهیز و راه‌اندازی پلاتو شهر مرند در حد استانداردهای کشوری امکان پذیر نبود اگر خیرین هنر و فرهنگ مرند و آذربایجان نبودند. به نظرم این بسیار ارزشمند است که شخصی که توان مالی و قصد کار خیر را داشت، همان اعتقاد را چاشنی هدف کرد و تصمیم بر صرف هزینه در جهت تکمیل پلاتو و اعتلای هنر مرند کرد که کار بسیار نو و قابل احترامی است. این قضیه را می‌توان کوچکترین آورده چنین جشنواره‌ای برای شهر مرند دانست. علاوه بر این جشنواره تئاتر باغچه‌بان اساسا برای کودکان و نوجوانان است و اگر آنگونه که باید تاثیر مدنظر را بر کودکان و نوجوانان مرندی داشته باشد می‌توان آن‌ها را با ابزاری به نام تئاتر از انواع آسیب‌ها و خطرات اجتماعی مصون نگه داشت.»

دبیر اجرایی جشنواره باغچه‌بان، در خصوص اهمیت تئاتر حوزه کودک و نوجوان گفت: «نمایش در حوزه کودک قدرت و نقش بسیار برجسته و تاثیرگذاری دارد؛ اما متاسفانه در کشور ما و مخصوصا در استان ما به آن توجهی نشده است. زنگ تئاتر مدارس دیگر شنیده نمی‌شود و جشنواره‌های تئاتر دانش‌آموزی دیگر وجود ندارند.»

 یوسفی‌زاده ادامه داد: «شاید مسئولان وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متوجه اهمیت این قضیه نیستند اما تئاتر در مدارس بهترین راه برای آشنا کردن کودکان و نوجوانان با تئاتر، فرهنگ و اساسا هنر بود. خود من به واسطه تئاتر در مدرسه با هنر تئاتر ارتباط برقرار کردم و راهم از همان لحظه ترسیم شد.»

این کارگردان تئاتر به برنامه‌های جنبی جشنواره باغچه‌بان نیز اشاره کرد و گفت: «در خصوص برنامه‌های جنبی، کارگاه «بازیگری خلاق» توسط دکتر مصطفی طالبی برگزار شد و کارگاه دوم نیز توسط استاد نادر برهانی مرند با عنوان «چرا تئاتر کار می‌کنیم» در منطقه آزاد ارس برگزار شد.

نکته جالب توجه و قابل اتکا در این دوره از جشنواره باغچه‌بان، پیگیری برگزاری هر چه بهتر آن توسط فرماندار مرند بود که هر لحظه پیگیر اقدامات و تصمیمات دبیرخانه بودند؛ این نگاه به یک جشنواره و تئاتر، از جانب یک مسئول عالی سیاسی کمتر دیده شده است یا اگر بوده صرفا برای حضور در مراسمات افتتاحیه و اختتامیه بود اما فرماندار مرند عضو ثابت جلسات دبیرخانه بودند.»

 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش «اکو»

امید انصاری: تئاتر کودک و نوجوان نیاز به توجه و بودجه دارد
گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش «اکو»

امید انصاری: تئاتر کودک و نوجوان نیاز به توجه و بودجه دارد

امید انصاری کارگردان نمایش «اکو» براین باور است که جشنواره‌ها می‌توانستند افق تئاتر کودک و نوجوان را گسترش دهند اما نه صرفا با اتکا به اجرای جشنواره‌ای، بلکه هنرمند این عرصه باید تشویق شود و انگیزه یابد و این امر میسر نمی‌شود مگر با تخصیص بودجه، سرمایه‌گذاری و توجه ...

|

نظرات کاربران