در حال بارگذاری ...

طنین زنگ آغاز ششمین جشنواره تئاتر تبریزیم در پاییز ائل‌گلی

با حضور پر شور شهروندان و هنرمندان، زنگ آغاز ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی تبریزیم، پنجم آبان در مجموعه تاریخی ائل‌گلی تبریز به صدا درآمد.

به گزارش ایران تئاتر، بزرگ‌ترین رویداد نمایش‌های خیابانی تبریز به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری این شهر و همراهی نهادهای متولی به مرحله اجرا رسید و صبح جمعه (پنجم آبان) در حال و هوای پاییزی مجموعه تاریخی ائل‌گلی آغاز به کار کرد.

امیر نصیربیگی در آیین آغاز به کار ششمین جشنواره تئاتر خیابانی تبریزیم از تمرکز صورت‌گرفته بر موضوعات اجتماعی در این دوره جشنواره به‌عنوان نقطه قوت آن یاد کرد و افزود: «اجراهای تبریزیم، طی دو روز در مجموعه تاریخی ائل‌گلی و در تمامی نقاط شهر میزبان شهروندان هستند«.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، توزیع اجراهای جشنواره در تمامی سطح شهر، مدارس و پارک‌های مرجع را از دیگر مسائل مهم موردتوجه در جشنواره برای بهره‌مندی تمامی اقشار شهروندان معرفی کرد و افزود: «تبریزیم طی روزهای اجرا، مهمان سراسر تبریز و شهروندان محترم تبریزی است«.

او توضیح داد: «بر این اساس، در روز اول جشنواره برابر با پنجم آبان، بعد از مراسم افتتاح در ساعت 9:30 صبح، اجراها آغاز و تا ساعت 11:30 ادامه خواهد داشت. نوبت بعدی اجرها، از ساعت 15:30 از سر گرفته خواهد شد و تا پایان اجراهای این رویداد دنبال خواهد شد. روز دوم جشنواره نیز بعد از استقرار گروه‌های نمایشی، در محل سنگفرش پارک فرهنگی تاریخی ائل‌گلی تبریز، از ساعت 10:30 آغاز و تا ساعت 17 ادامه دارد. هیئت‌داوران طی این دو روز، برای داوری آثار حضور خواهند داشت و در روز سوم جشنواره، برابر هفتم آبان، ساعت 18:30 در محل تالار اندیشه سازمان پارک‌ها و فضای سبز، گروه‌ها و نفرات برتر در بخش‌های مختلف معرفی خواهد شد«.

امیر نصیربیگی گفت: «سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز که افتخار میزبانی از هنرمندان و برگزاری این رویداد را بر عهده دارد، ضمن دعوت از عموم شهروندان برای حضور در این رویداد، امیدوار است خاطره‌ای ماندگار در حافظه مردم تبریز از این رویداد برجای بماند«.

تئاتر خیابانی مردمی‌ترین نوع هنر نمایش است

رامین راستی، دبیر ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی تبریزیم گفت: «تئاتر خیابانی تبریز مردمی‌ترین تئاتر است، چراکه به‌صورت مستقیم با مردم ارتباط دارد«.

رامین راستی با بیان این‌که این جشنواره پس از سال‌ها وقفه امسال به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز و با حمایت‌های شهرداری و شورای اسلامی کلانشهر تبریز احیا شد، اظهار کرد: «این جشنواره میزبان ۲۵۰ نفر از هنرمندان ۱۰ استان کشور است«.

او همچنین از اجرای تئاتر خیابانی در یک‌صد نقطه شهر خبر داد و گفت: «مردم آذربایجان جزو بهترین میزبانان در طول تاریخ هستند و امیدواریم در این هوای پاییزی و در این مکان تاریخی شهر به مدت سه روز متوالی به بهترین شکل در خدمت هنرمندان سراسر کشورمان باشیم«.

دبیر ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی تبریزیم تبریز از شرکت ۱۷ استان در این جشنواره خبر داد و افزود: «از این تعداد ۱۰ استان به بخش مسابقه راه یافتند و در یک‌صد نقطه شهر هنرنمایی می‌کنند و در کنار هنرمندان تئاتر برنامه‌های متعددی برای کودکان و نوجوانان و همچنین آیین‌های سنتی نیز اجرا می‌شود«.

راستی از حضور سه تن از هنرمندان متخصص و پیشکسوت کشور در جشنواره سراسری تئاتر خیابانی تبریز خبر داد و گفت: «تبریز میزبان سه چهره نام‌آشنای حوزه تئاتر و سینما به‌عنوان داوران کاربلد و متخصص و پیشکسوت عرصه هنر ایران‌زمین است؛ در این دوره پرویز فلاحی‌پور، ابوالفضل همراه و حمید ابراهیمی اعضای هیئت داوران جشنواره تبریزیم خواهند بود.»

او به همکاری مستقیم شهرداری منطقه یک و دو تبریز اشاره کرد و افزود: «شهرداری‌های سایر مناطق ده‌گانه تبریز در کنار این دو منطقه شهرداری نیز پای کار آمدند و یک‌صد نقطه شهر شاهد اجرای تئاتر توسط هنرمندان سراسر کشور خواهد بود«.

دبیر ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی تبریزیم ادامه داد: «بعد از چند سال وقفه این جشنواره به همت سازمان فرهنگی هنرمندان تبریز احیا شد، چراکه مردمی‌ترین هنرها هنر تئاتر خیابانی محسوب می‌شود که به‌صورت مستقیم با مردم در ارتباط است و در هر کوی و برزن شاهد هنرنمایی هنرمندان تبریز خواهیم بود و امیدواریم هنرمندان با خاطره‌ای خوش شهر تبریز را ترک کنند «.

تئاتر؛ هنر رویارویی چهره به چهره هنرمندان و مردم است

حجت‌الاسلام سیدکاظم زعفران‌چیلر در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی تبریز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد تئاتر، گفت: «هنر تئاتر ظریف‌ترین احساسات بشری را بیان می‌کند؛ اگر بخواهیم عظمت این هنر را بیان کنیم، شاید دور‌ از ذهن نباشد که ما تفاوت بین فرش دستباف و ماشینی را مثال بزنیم، در حال حاضر فیلم‌های متعددی با استفاده از افکت‌ها ساخته می‌شود و مثل کالاهای لوکس و صنعتی طرفدار دارد، اما ارزش هنر تئاتر همانند صنایع‌دستی و ظریف از اهمیت بالایی برخوردار است و در صحنه ملموس، محسوس و زنده و از نزدیک و نفس به نفس می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، اما متأسفانه در جامعه کنونی ما طرفداران کمی را به خود اختصاص داده است«.

او ضمن قدردانی از همراهی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز در برگزاری این رویداد با تأکید بر اعتلای فرهنگ هنر تئاتر در جامعه شهری، افزود: «باید هر چه در توان داریم در راستای اعتلای هنر تئاتر تلاش کنیم و قدردان هنرمندان فاخر این حوزه باشیم«.

این عضو شورای اسلامی شهر با اشاره به دامنه گسترده هنر در دنیا، گفت: «ما اگر بخواهیم حقایق، زیبایی‌ها و پیام‌های خلقت را با هزاران زبان بیان کنیم، تنها یک هنر نمی‌تواند زیبایی‌ها را بیان کند و لازمه تحقق این امر این است که تمام هنرها باید در کنار هم زیبایی‌های خلقت را بیان کنند«.

ششمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی تبریز به دبیری رامین راستی از 5 تا 7 آبان در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی
در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در نشستی خبری، از حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند به میزبانی تبریز خبر داد.

|

شیرزاد عسگری کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

تئاتر تریبون تاثیرگذار فرهنگی است
شیرزاد عسگری کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

تئاتر تریبون تاثیرگذار فرهنگی است

شیرزاد عسگری نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «ترسه یول»، تئاتر را تریبون تاثیرگذار فرهنگی دانست و گفت طبق فرمایش مقام معظم رهبری، هنر تئاتر هم منبر است و تاثیر زیادی روی مخاطب دارد.

|

کارگردان «لابیرنت» در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

اصغر محمدی: میزبانی گرم تبریزی‌ها در این دوره از جشنواره خوب بود
کارگردان «لابیرنت» در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

اصغر محمدی: میزبانی گرم تبریزی‌ها در این دوره از جشنواره خوب بود

اصغر محمدی کارگردان نمایش «لابیرنت» می‌گوید میزبانی گرم تبریزی‌ها در این دوره از جشنواره خوب بود و تمامی امورات با نظم در حال اجرا است.

|

نظرات کاربران