در حال بارگذاری ...
به دبیری میثم حبیبی

نخستین جشنواره تئاتر مردمی « حماسه های نامیرا » در دو بخش صحنه ای و محیطی برگزار می شود

۳۸ اثر نمایشی متقاضی حضور در نخستین جشنواره تئاتر مردمی « حماسه های نامیرا » بودند که در نهایت ۹ اثر در بخش صحنه ای و ۴ اثر در بخش محیطی در این رویداد به اجرای نمایش خواهند پرداخت .

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در آذربایجان شرقی نخستین جشنواره تئاتر مردمی « حماسه های نامیرا » از ۳۱ شهریور لغایت ۷ مهر ماه ۱۴۰۲ با حضور گروه هایی از شهرستان های تبریز ، مراغه ، اهر ، مرند و بناب به دبیری میثم حبیبی برگزار می شود .
بنا به گفته دبیر جشنواره ، این رویداد برای نخستین بار در کشور ذیل کنگره‌های ملی شهدای هر استان برگزار می‌شود که با افتخار در کنار سلسله برنامه‌های کمیته فرهنگی هنری کنگره بخش هنرهای نمایشی مدنظر قرار گرفت .
حبیبی در نشست خبری این جشنواره ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این رویداد افزود : « جشنواره تئاتر مردمی حماسه های نامیرا به همت بسیج هنرمندان سپاه عاشورا کار خود را با انتشار فراخوان از خرداد ماه آغاز کرده است و متون نمایشی نیز تا پایان تیر ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و پس از بازخوانی و انتخاب متون ، آثار تولیدی توسط هیئت بازبینی از یکم تا چهارم شهریور بازبینی شدند . »
دبیر جشنواره ضمن اشاره به اینکه ۳۸ اثر نمایشی از استان آذربایجان شرقی متقاضی حضور در این رویداد بودند افزود : « از میان این آثار  ۲۰ اثر نمایشی به مرحله بازبینی راه یافت که در نهایت ۱۳ اثر به مرحله نهایی رسید . ۴ اثر در بخش محیطی و ۹ اثر در بخش صحنه ای حضور خواهند داشت که در بخش صحنه ای نیز ۶ اثر به صورت رقابتی و ۳ اثر به صورت غیر رقابتی به اجرای نمایش خواهند پرداخت . » وی افزود : « نمایش های صحنه ای در مجموعه تئاتر شهر تبریز به مناسبت هفته دفاع مقدس به صورت رایگان و در راستای کنگره ملی ۱۰ هزار شهید آذربایجان‌شرقی به روی صحنه خواهند رفت و بخش محیطی نیز همزمان با هفته دفاع مقدس در کنار بازسازی عملیات الی بیت المقدس در پارک موزه دفاع مقدس و نمایشگاه دفاع در پارکینگ شماره ۲ ائل‌گولی اجرا خواهند داشت . آثار این جشنواره تنها متعلق به شهدای استان است و آثاری که در حوزه نمایش‌های آئینی و مقاومت بودند پیشتر به سوگواره ها و جشنواره‌های دیگر هدایت شدند . آثار منتخب این جشنواره نیز به دبیر خانه جشنواره تئاتر استان آذربایجان شرقی و جشنواره سراسری بسیج معرفی خواهند شد . »
وی در پایان خاطر نشان کرد : « بیشتر متون نمایش های ارسال شده به دبیرخانه اورجینال بوده و یا از متونی استفاده شده است که سالها بدون توجه به موضوع آن در کنجی مانده بودند اما به مدد این جشنواره به مرحله تولید رسیدند تا به واسطه آن چهره شهدای استان و اتفاقات روی داده برای رزمندگان استان در دوران دفاع مقدس به تصویر کشیده شود . »

حبیبی با بیان اینکه هر رویداد فرهنگی و هنری تاثیر مثبت و مشخصی دارد و به مرور زمان اهداف آن محقق می شود ابراز امیدواری کرد با حمایت از هنرمندان توسط متولیان امر بتوان گام های موثر در این راستا برداشت .
لازم به ذکر است کوروش زارعی ، سعید نجفیان و خیرالله تقیانی پور داوری این دوره از جشنواره را بر عهده دارند .




مطالب مرتبط

نظرات کاربران