در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی «یک فنجان قهوه برای عشق»

جهانگیر چالاکی: جشنواره فجر سکوی پرتاب هنرمندان است

نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «یک فنجان قهوه برای عشق» جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را معتبر‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره کشور دانست و گفت جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر سکوی پرتاب هنرمندان است.

به گزارش ایران تئاتر، جهانگیر چالاکی نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی «یک فنجان قهوه برای عشق» درباره اجرای این نمایش در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به سابقه کار هنری خود گفت: من از سال ۱۳۸۵ در عرصه تئاتر در حال فعالیت هنری هستم و هم در بخش خیابانی و هم در بخش صحنه‌ای کار کرده‌ام.

او افزود: «تاکنون در جشنواره‌های متعدد هنری همچون جشنواره مریوان، کاشان و جشنواره‌های استانی تئاتر، جشنواره‌های استانی بسیج و چندین جشنواره معتبر دیگر کشور حضور داشتم.در حوزه نویسندگی نیز چند مورد نمایش‌نامه چاپ‌شده دارم و کار بازیگری نیز انجام داده‌ام. همچنین در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یک‌بار به‌عنوان کارگردان در جشنواره حاضر شده‌ام.»

این هنرمند در مورد درون‌مایه و قصه نمایش «یک فنجان قهوه برای عشق» توضیح داد: «موضوع نمایش ما درباره آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق و اعتیاد است، آسیب‌هایی که منجر به ازهم‌پاشیده شدن زندگی‌ها می‌شود.»

چالاکی افزود: «قصه ازاین‌قرار است که زنی در پارک به دنبال همسر سابقش می‌گردد که همان زمان در پارک با یک مرد معتادی روبه‌رو می‌شود که شباهت عجیبی به همسرش دارد، با یکدیگر فلش‌بک‌هایی به زندگی گذشته خود می‌زنند که از کجا با هم آشنا شدند و چه عواملی باعث شد آن‌ها از هم جدا شوند و طلاق بگیرند.»

نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی «یک فنجان قهوه برای عشق» تشریح کرد: «ما در این اثر آسیب‌شناسی می‌کنیم که تاکنون چقدر فضای مجازی، شبکه‌های ماهواره‌ای و اعتیاد سبب شدند زندگی‌های عاشقانه زیادی به هم بریزد؛ این قصه آسیب‌شناسی درون خانوادگی است.»

چالاکی همچنین گفت: «ایده متن از اینجا آمده بود که من دوستی داشتم که با آن آقا و خانم آشنا بود و شخصاً در جریان آشنایی و زندگی عاشقانه آن‌ها بودم در مدت یکی‌،دو سال به دلیل سفر کاری که داشتم نتوانستم با آن‌ها دیدار کنم. وقتی متوجه طلاق‌شان شدم جویای علت این رویداد شدم تا متوجه شوم که جریان چه بوده است. پس‌ازاینکه از دو طرف دلایل را جویا شدم و متوجه ایرادات طرفین در این زندگی شدم، قضایای آن‌ها را ساخته‌وپرداخته کردم و در نهایت به این قصه رسیدم.»

چالاکی عنوان کرد: «با توجه به اینکه جشنواره تئاتر فجر یک رویداد بین‌المللی است و از معتبرترین و بزرگ‌ترین جشنواره‌ها در سطح کشور محسوب می‌شود، برای عموم مردم و هم برای بازیگران، کارگردانان و هنرمندان می‌تواند یک سکوی پرتاب باشد.»

او ادامه داد: «این رویداد بزرگ سبب می‌شود که هم کارگردان ضعف‌های خود را بشناسد و هم نقاط قوت کار را ببیند و درمجموع خود را بسنجد. علاوه بر این هنرمندان می‌توانند کارهای خوبی را مشاهده کنند. همچنین آن‌ها کارهای بین‌المللی را می‌بینند و در نهایت این جشنواره یک کلاس آموزشی بدون هزینه خواهد بود و به‌راحتی محملی برای تبادل اطلاعات و تجربیات خواهد بود.»

نویسنده نمایش‌نامه «یک فنجان قهوه برای عشق» در مورد انتخاب کار خیابانی گفت: «گاهی تماشاگران به سالن‌های نمایش نمی‌آیند و یا اینکه سوژه‌هایی هستند که در سالن‌ها قابلیت اجرا ندارند، به تعبیری موضوعاتی هستند که باید در مورد آن‌ها رودررو با مردم صحبت کرد و از راهکارهای آن آگاه شد.»

چالاکی گفت: «نمایش خیابانی یک جور نمایش انتقادی و اعتراض برای بهبود شرایط است و هنر بهتر و بیشتر می‌تواند درک‌ها و هنجارهای جامعه را نشان دهد و بازیگران در این اجراها نفس به نفس با تماشاگران در ارتباط هستند، در تئاتر خیابانی نه بازیگر از تماشاگر خجالت می‌کشد و نه تماشاگر از بازیگر.»

او افزود: «در تئاتر خیابانی یک‌چیزهایی را راحت‌تر می‌شود بیان کرد و بر زبان آورد و موضوعاتی را راحت‌تر می‌توان نشان داد. علاوه بر این ویژگی‌های تئاتر خیابانی، در بین مردم بودن آن نیز از جذابیت خاصی برخوردار است.»

چالاکی با اشاره به اینکه کار نویسندگی، کارگران و بازیگری این نمایش را خودم بر عهده دارم، توضیح داد: «دیگر بازیگران این نمایش صبا شهاب، مرضیه حدادی و امیر اقدم هستند.«

او ادامه داد: «دیگر عوامل اجرایی نمایش ما، طراح لباس سمیه حاتمی‌کیا، دستیار کارگردان محسن عبدلی و طراح پوستر زهرا اسماعیلی هستند.»

چالاکی همچنین گفت: «سال‌های گذشته به بچه‌های شهرستانی زیاد بها داده نمی‌شد، اما امسال از هیئت اجرایی، دبیر تا رده‌های پایین‌تر از بچه‌های شهرستان هستند و الآن ۷۰ درصد کارها هم در بخش صحنه و هم بخش خیابانی با بچه‌های شهرستانی است.»

این هنرمند در پایان گفت: «این اقدام حمایت از هنرمندان شهرستانی است که به‌سختی در شهرستان‌های خود کار می‌کنند. از عوامل اجرایی این جشنواره که امسال نگاهی دقیق و کارشناسانه داشتند و اسیر نام‌ها نشدند، تشکر و قدردانی می‌کنم.»

چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 25 دی تا 11 بهمن 1401 به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

شیرزاد عسگری کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

تئاتر تریبون تاثیرگذار فرهنگی است
شیرزاد عسگری کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

تئاتر تریبون تاثیرگذار فرهنگی است

شیرزاد عسگری نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «ترسه یول»، تئاتر را تریبون تاثیرگذار فرهنگی دانست و گفت طبق فرمایش مقام معظم رهبری، هنر تئاتر هم منبر است و تاثیر زیادی روی مخاطب دارد.

|

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

کارگردان «لابیرنت» در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

اصغر محمدی: میزبانی گرم تبریزی‌ها در این دوره از جشنواره خوب بود
کارگردان «لابیرنت» در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

اصغر محمدی: میزبانی گرم تبریزی‌ها در این دوره از جشنواره خوب بود

اصغر محمدی کارگردان نمایش «لابیرنت» می‌گوید میزبانی گرم تبریزی‌ها در این دوره از جشنواره خوب بود و تمامی امورات با نظم در حال اجرا است.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی
در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در نشستی خبری، از حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند به میزبانی تبریز خبر داد.

|

نظرات کاربران