در حال بارگذاری ...
دبیر جشنواره ملی تئاتر رضوی مطرح کرد

کوروش زارعی: دو اثر از جشنواره تئاتر رضوی به تئاتر فجر می‌رود

دبیر شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی اعلام کرد: جشنواره در دو بخش نمایش‌های صحنه ای و نمایشنامه نویسی برگزار خواهد شد. در بخش نمایشنامه نویسی ۳ اثر برگزیده و ۳ الی ۵ اثر برای تقدیر خواهیم داشت.در بخش صحنه ای، ۱۲ اثر برای شرکت در جشنواره انتخاب می‌شوند و ۲ نمایش به جشنواره تئاتر فجر معرفی خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در آذربایجان شرقی، ‌نشست خبری شانزدهمین دوره جشنواره ملی تئاتر رضوی با حضور کوروش زارعی دبیر شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی ، سید جواد رفائی مشاور فرهنگی و هنری بنیاد بین المللی امام رضا (ع) ، سید محمد حسین بلاغی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی ، علی محرمی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی ، اعضای هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان شرقی و حضور پرشور اصحاب رسانه در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی برگزار شد .

 کوروش زارعی دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر رضوی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اصحاب فرهنگ ، هنر و رسانه استان آذربایجان شرقی از حضور اصحاب رسانه تقدیر و تشکر نموده و افزود : امیدواریم اصحاب رسانه تا روز اختتامیه همراه و یاور ما باشند.

 زارعی در ابتدا با اشاره به شیوه برگزاری جشنواره های موضوعی افزود : این دسته از جشنواره ها پس از چند دوره برگزاری به لحاظ موضوع و محتوا و ساختار درام به بن بست می خورند لذا برگزار کنندگان آن باید فکری بر این حال بکنند تا از کیفیت آثار کاسته نشود . ما در بنیاد فرهنگی امام رضا (ع) بر این باور بودیم که برای جلوگیری از این مسئله باید تولید محتوا صورت بگیرد ، لذا از هنرمندان حرفه ای عرصه هنرهای نمایشی درخواست مساعدت نمودیم تا برای بررسی آثار نمایشی این دوره کار پژوهشی صورت بگیرد تا در نهایت آثار تولید شده مختص جشنواره رضوی باشد.

وی با اشاره به این مسئله که امام رضا (ع) فقط برای شفا دادن نیست افزود : شخصیت امام رضا (ع) با دارا بودن جنبه های غنی علمی ، سیاسی ، حکومتی ، سیره زندگی اش ابعاد مختلفی داشته است پس صرفا توجه به مسئله شفا کافی نبوده ، لذا آثار نمایشی میبایست بر اساس پژوهش نگارش شوند تا بلکه بتوان ذره ای از دریای بیکران شخصیت ایشان را به مردم معرفی کرد . در این راستا کوشش خواهیم نمود تا با چاپ آثار برگزیده بخش نمایشنامه نویسی در این خصوص قدم برداریم

زارعی همچنین با اشاره به جنبه مردمی بودن آثار خاطر نشان کرد : تاکید ما بر این است تا آثار راه یافته به بخش صحنه ای علاوه بر اجرای نمایش در جشنواره ، برای مخاطبان عادی نیز اجرا شود تا مردم نیز از این تولیدات نمایشی بهره مند شوند . بر این اساس کمک هزینه های این دوره افزایش یافت تا در تولید آثار با کیفیت گامی برداشته شود .

وی افزود : مبلغ کمک هزینه عیناً به همان صورت که در فراخوان قید شده به گروه های راه یافته تعلق خواهد گرفت تا برای گروه های نمایشی انگیزه مضاعفی برای شرکت در این جشنواره ایجاد شود . همچنین در بخش های کارگردانی ، نویسندگی ، بازیگری زن و مرد طبق بند قید شده در فراخوان هیات داوران جشنواره یک تقدیر و یک منتخب خواهند داشت تا مبلغ اختصاص یافته به این بخش ها قابل قبول باشد.

زارعی خاطر نشان کرد : جشنواره رضوی دومین رویداد تئاتری بعد از جشنواره تئاتر فجر است که کمک هزینه ها و مبلغ جوایز افزایش قابل توجهی داشته است .

وی در ادامه افزود : امید است در سال آینده با جذب حمایت های مالی از سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی برای برگزاری این جشنواره در سطح بین المللی قدم برداریم .

کوروش زارعی ضمن اشاره به اهمیت نمایشنامه های تالیف شده برای این جشنواره افزود : مجموع ۸ نمایشنامه از نویسندگان مطرح کشور از جمله نادر برهانی مرند و ایوب آقاخانی به سفارش بنیاد فرهنگی امام رضا (ع) به صورت اورجینال تالیف شده و در سایت جشنواره موجود است تا در صورت نیاز کارگردانان برای تولید آثار نمایشی در اختیار آنها قرار گیرد .

۲۰ نمایشنامه دیگر هم در هفته های آتی در همین سایت برای استفاده هنرمندان تئاتر بارگزاری خواهد شد . همچنین مقرر شده، ۸ نمایشنامه با محوریت رضوی به زبان عربی ترجمه شود تا در اختیار کشورهای اسلامی قرار بگیرد تا بدینوسیله اولین قدم برای دوره بین المللی این جشنواره برداشته شود .

وی افزود : جشنواره تئاتر رضوی امسال در دو بخش نمایش های صحنه ای و نمایشنامه نویسی برگزار خواهد شد در بخش نمایشنامه نویسی ۳ اثر برگزیده و ۳ الی ۵ اثر برای تقدیر خواهیم داشت. در بخش صحنه ای ۱۲ الی ۱۵ اثر برای شرکت در جشنواره انتخاب خواهد شد و ۲ اثر برای حضور در جشنواره فجر ۱۴۰۲ معرفی خواهد شد .

رفائی در این نشست ضمن اشاره به تنوع جشنواره های امام رضا (ع) در کشور افزود : جشنواره های امام رضا (ع) هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ گستردگی از بزرگترین جشنواره های کشور است چنانکه امسال در ۱۵ استان کشور ۱۶ جشنواره ، و در ۴ استان کشور نیز ۴ همایش بزرگ ملی برگزار می‌کنیم . وی با مطرح ساختن این سوال که چرا شهر تبریز چند سالی است میزبان جشنواره تئاتر رضوی است ؟ افزود : پس از اتمام دوره سیزدهم جشنواره تئاتر رضوی در خراسان شمالی به این نتیجه رسیدیم که با توجه به کیفیت آثار و شیوه برگزاری ، این جشنواره نیازمند یک تغییر در جایگاه خود است ، لذا با مذاکراتی که در سال ۹۸ با مرحوم دکتر محمد پور مدیر کل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و جناب آقای محرمی معاون هنری و سینمایی وی داشتیم مقرر شد تا استان آذربایجان شرقی میزبان چهاردهمین دوره برگزاری جشنواره تئاتر رضوی باشد . رفائی با اشاره به شکل برگزاری چهاردهمین دوره این جشنواره نهایت تقدیر و تشکر را از ستاد برگزاری آن به جا آورده و از شکل و شیوه اجرایی این دوره و کیفیت آثار بسیار ابراز خرسندی نمود و افزود : دوره چهاردهم با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان شرقی ، شورای سیاست‌گذاری و تمام دست اندرکاران ستاد اجرایی به بهترین شکل ممکن برگزار شد . دوره پانزدهم هم مجددا به میزبانی شهر تبریز برگزار شد هر چند تا حدودی تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفت اما در دوره شانزدهم با حضور آقای زارعی که دبیر جشنواره تئاتر فجر نیز هستند امید هست تا همبستگی بیشتری برای حضور نمایش های دینی علی الخصوص نمایش هایی با موضوع امام رضا (ع) ایجاد شود تا با یاری خدا شهر تبریز به یک جریان بزرگ فرهنگی تئاتر کشور تبدیل شود چرا که تلاش ما این است تا با ایجاد دبیر خانه دائمی جشنواره تئاتر رضوی در استان آذربایجان شرقی ، یک جریان بزرگ فرهنگی را رقم بزنیم تا به واسطه آن هنرمندان سراسر کشور برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این جشنواره مستقیما با دبیرخانه دائمی آن در ارتباط باشند .

 وی با اشاره به نقش مهم اصحاب رسانه در مسیر افزود : از تمام دوستان اصحاب رسانه خواهشمندیم مسئله نقد و بررسی را مورد توجه قرار بدهند ، چرا که توان آنها در بررسی شیوه برگزاری جشنواره و کیفیت آثار کمک شایان توجهی به ارتقای سطح کیفی جشنواره خواهد داشت . استان آذربایجان شرقی ، آنطور که بارها شنیده و دیده ایم استان اولین هاست چرا که اولین اجراهای تئاتر در ایران از این استان آغاز شده است لذا برای رسیدن به جشنواره ای مطلوب میبایست نقاط قوت و ضعف آن بررسی شود . رفائی در پایان با اشاره به این نکته که ۱۵ جشنواره دیگر از جشنواره های بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در سایر استانها برگزار میشود افزود : از شما اصحاب رسانه خواهشمندیم در خصوص معرفی سایر جشنواره نیز یاری گر ما باشید تا هنرمندان رشته های دیگر استان نیز بتوانند در جشنواره های ما شرکت داشته باشند . وی افزود : ما تصمیم داریم تا در اختتامیه تمام جشنواره ها استانها را با تعداد شرکت کننده ها در جشنواره های مختلف امام رضا (ع) مشخص کنیم ، لذا امیدواریم با تلاش اصحاب رسانه در معرفی جشنواره های مختلف امام رضا (ع) جامعه هنری را با این جشنواره ها آشنا نموده تا بدینوسیله هنرمندان سراسر کشور برای حضور در آن پای کار آیند .

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی هم ضمن تقدیر و تشکر از حضور اصحاب رسانه در این نشست افزود : از برکات وجود مرقد مطهر علی بن موسی الرضا در کشور ما توسعه فعالیت های دینی ، آئینی و اهل بیتی است و به برکت این حضور می توان شاهد برگزاری رویداد های مهم فرهنگی و هنری درباره سیره اهل بیت (ع) در کشور بود که این روند با فعالیت مجموعه آستان قدس رضوی کشور با برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری رضوی با نظم و شیوه خاصی نمود پیدا کرده است.

وی افزود : امروز خوشحالیم که فرهنگ رضوی به عنوان یکی از پایه های اصلی فعالیت های فرهنگی و هنری در کشور ما نهادینه شده است و خوشحالیم که هنر در خدمت انتقال مفاهیم و ارزش های دینی و اهل بیتی است. هر آنچه که فرهنگ اهل بیت به ما می آموزد فرهنگ متعالی اخلاق است و ما امروز می بایست از این فرهنگ در جهت تعالی اخلاق در جامعه و ایجاد نشاط اجتماعی بهره مند شویم .

بلاغی در ادامه با ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره های مختلف رضوی در استان افزود پس از چندین دوره برگزاری جشنواره سفرنامه نویسی و عکس رضوی در استان ، در سال ۹۸ استان آذربایجان شرقی میزبان چهاردهمین جشنواره تئاتر رضوی در بخش های صحنه ای و نمایشنامه نویسی بود . سپس در بهار سال ۱۴۰۱ مرجع برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره در بخش نمایش های صحنه ای بودیم و در نهایت توفیق برگزاری شانزدهمین دوره این جشنواره در دو بخش آثار صحنه ای و نمایشنامه نویسی را در سال ۱۴۰۲ خواهیم داشت که عمده فعالیت های اجرایی این دوره نیز توسط همکاران محترم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان شرقی ، نهاد های فرهنگی و فعالان عرصه نمایش صورت خواهد گرفت تا شاهد برگزاری رویدادی منحصر به فرد در استان باشیم . در پایان بلاغی با اشاره به اینکه امروزه یکی از نیازهای اساسی جامعه ترویج فرهنگ رضوی خصوصا در میان نسل جوان و نوجوان کشور است افزود : برای انتقال این مفاهیم چه محفلی بهتر از محفل هنر ؟ 

وی ضمن قرائت اهداف اصلی جشنواره خاطر نشان کرد : بالغ بر ۶۵۰ میلیون تومان تنها در بخش حمایت از گروه های شرکت کننده و جوایز این دوره هزینه خواهد شد که با توجه به رشد چند برابری این مبلغ نسبت به دوره های گذشته ، امید است هنرمندان عرصه نمایش استان و کشور احتمام ویژه ای به این رویداد هنری داشته باشند .

لازم به ذکر است جشنواره ملی تئاتر رضوی در هفته اول دهه کرامت به میزبانی شهر تبریز برگزار خواهد شد .

 




مطالب مرتبط

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

شیرزاد عسگری کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

تئاتر تریبون تاثیرگذار فرهنگی است
شیرزاد عسگری کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

تئاتر تریبون تاثیرگذار فرهنگی است

شیرزاد عسگری نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «ترسه یول»، تئاتر را تریبون تاثیرگذار فرهنگی دانست و گفت طبق فرمایش مقام معظم رهبری، هنر تئاتر هم منبر است و تاثیر زیادی روی مخاطب دارد.

|

کارگردان «لابیرنت» در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

اصغر محمدی: میزبانی گرم تبریزی‌ها در این دوره از جشنواره خوب بود
کارگردان «لابیرنت» در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

اصغر محمدی: میزبانی گرم تبریزی‌ها در این دوره از جشنواره خوب بود

اصغر محمدی کارگردان نمایش «لابیرنت» می‌گوید میزبانی گرم تبریزی‌ها در این دوره از جشنواره خوب بود و تمامی امورات با نظم در حال اجرا است.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی
در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در نشستی خبری، از حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند به میزبانی تبریز خبر داد.

|

نظرات کاربران