در حال بارگذاری ...
با اعلام دبیر جشنواره

فراخوان سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج منتشر شد

میثم حبیبی دبیر جشنواره استانی تئاتر بسیج آذربایجان شرقی با بیان این موضوع که در این دوره با توجه به محدودیت‌های اجرایی تلاش خواهیم کرد جشنواره را با رویکرد طرح حمایتی از دو اثر در بخش نمایش‌های صحنه‌ای و دو اثر در بخش نمایش‌های محیطی- خیابانی، برگزار کنیم، از انتشار فراخوان خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در آذربایجان شرقی، میثم حبیبی دبیر سیزدهم جشنواره تئاتر بسیج آذربایجان شرقی گفت: چندین ماه است در تلاشیم تا بتوانیم اعتبارات لازم را برای برگزاری جشنواره استانی تئاتر جذب کنیم اما تاکنون تحقّق پیدا نکرده است.
 
وی تشریح کرد: جریان بسیج مجموعه‌ایست با نیروی مردمی و ردیف بودجه برای بسترسازی اعتبارات وجود ندارد.در خصوص مساعدت و مشارکت معمولاً ارگان‌های فرهنگی تنها می‌توانند بخشی از اعتبار مالی فعالیت‌های مجموعه خود را تأمین کنند، بنابراین امکان فراهم نمودن تخصیص اعتبار به این امر را ندارند. 
 
حبیبی ادامه داد: همسو بودن برخی از جشنواره‌های استانی و سراسری سبب شده در سال‌های اخیر تئاتر بسیج نسبت به دیگر جشنواره‌ها کمرنگ‌تر بشود و این به ضرر جریان بسیج بوده و بلکه برخلاف مفهوم جمله مقام معظم رهبری که می‌فرمایند:[بسیج، در واقع عبارت است از همه ملت...فکری بکنید که این حضور همگانی تأمین بشود]. 
 
وی تصریح کرد: هنرمندان تئاتری از ابتدا پای کار بودند و همواره با هزینه‌های حداقلی و شاید بدون هیچ کمک هزینه‌ای برای جشنواره‌ها و اجراهای عمومی عرق غیرت ریخته و با افتخار تولید اثر نموده‌اند، و این یعنی مصداق بسیجی‌وار کار کردن؛ و اکنون می‌بایست با سپری شدن آن تجربیات و سنوات گذشته نسبت به بودجه‌بندی اینگونه رویدادها مسئولین امر اهتمام ویژه‌تری داشته باشند، تا در تولیدات شاهد کیفی و کمّی آثار شویم.
میثم حبیبی افزود: در این دوره با توجه به محدودیت‌های اجرایی تلاش خواهیم کرد جشنواره را با رویکرد طرح حمایتی از دو اثر در بخش نمایش‌های صحنه‌ای و دو اثر در بخش نمایش‌های محیطی- خیابانی و همچنین یک اثر در بخش نمایش صحنه‌ای و یک اثر در بخش نمایش‌ محیطی-خیابانی با موضوع ایثار مورد حمایت قرار بگیرند و ضمن معرفی به دبیرخانه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج، کمک هزینه جهت اجرای عمومی آن‌ گروه‌ها تعلق پیدا کند.     
 
دبیر جشنواره تئاتر بسیج استان ادامه داد: نحوه ارسال آثار از طریق فیلم نمایش بوده و با ارسال آن به دبیرخانه ضمن طی مرحله بازبینی، گروه‌‌‌های راه‌یافته با همان فیلم نمایش‌ها مرحله داوری را سپری خواهند کرد.
 
حبیبی تشریح کرد: امّا درصورت دریافت اعتبارات لازم و مشارکت دستگاه‌های فرهنگی 5 گروه در هر دو بخش با انتخاب هیئت بازبینی بصورت حضوری و با شرکت تماشاگران به رقابت خواهند پرداخت.
 
دبیر این جشنواره در پایان افزود:
امیدواریم با روشن نگه داشتن شمع کم‌سو و قوّت دادن به جان نهیف تئاتر توسط نیروی مردمی که واژه ی بسیج به واقع زینت‌بخش آن بوده، همواره عبارت تئاتر برای همه به قوام خود باقی ماند.  
 
اولویت های موضوعی و ساختاری بشرح زیر است:
* بازتاب فعالیت‌های بسیج در امور اجتماعی و اقتصادی، فرهنگی و هنری
* توجه ویژه به حضور مؤثر و کارآمد بسیج در اردوهای جهادی و رفع محرومیت‌زدایی از مناطق کمتر توسعه‌یافته کشور و حضور مؤثر و امدادرسانی در بلایای طبیعی
* انعکاس حضور موفق بسیج مردمی در کنترل و مهار ویروس کووید 19 و تجلی کمک به کادر درمان کشور
* معرفی چهره‌های شاخص بسیج در عرصه‌های علمی، سیاسی و فرهنگی با رویکرد برجسته‌سازی عناصر مؤثر استانی
* تبیین مؤلفه‌ها و رویکرد بسیج در برابر هجمه‌های فرهنگی و نظامی با توجه ویژه به فضای سایبرنتیک و کارکردهای مثبت و منفی شبکه‌های مجازی
* توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و نقش مؤثر جوانان و نیروهای مخلص و متعهد انقلابی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی
* تبیین مواضع اصولی بسیج به‌عنوان نیروی مردمی انقلاب در برابر تهدیدها و هجمه‌های نظام سلطه
* پرتره‌نگاری شهدای شاخص استان به‌عنوان الگو و اسوه 
* توجه و اهتمام ویژه بر اهمیت خانواده، فرهنگ‌سازی ارزش‌ها و سنن بومی
*رویکرد متفاوت بر گونه‌های درام، مخصوصاً نگاه و رویکرد ویژه بر گونه‌ی کمدی
 
 
آخرین مهلت ارسال آثار تا ۱۵ آبانماه ۱۴۰۱ خواهد بود.
 
 




نظرات کاربران