در حال بارگذاری ...

"شاه اسماعیل" در جشنواره تئاتر رضوی به روی صحنه رفت

همزمان با سومین روز از پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، نمایش « شاه اسماعیل » کاری از گروه تئاتر مغان هنر پارس آباد به روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از آذربایجان شرقی، نویسندگی نمایش «شاه اسماعیل» را علی حسن زاده بر عهده داشته و غریب منوچهری طراح و کارگردان آن است. علی محمدزاده، امیرعلی عالشزاده، سولماز ندایی، محسن وظیفه، محمد رزمی، نسرین هوشیار، توحید قهرمانی، مسلم بایرامی، شهرام محرابی، بهمن محیطی، علی خانزاده، حامد اسگندرزاده، فرامرز نور آذر و محدثه مولایی بازیگران این اثر هنری هستند.
عباس جاهد، حسن جباری، مریم ندایی، هومن روحی، شاهین رمضانپور و پریسا عطایی نیز در اجرای این تئاتر همراهی داشته اند، افزون بر این فرشید سلامت و شیخ حسن شبستری در بخش صدا، مسلم بایرامی دستیار کارگردان و برنامه ریز، لیلا ندایی طراح لباس یاشار هاشمی تنظیم موسیقی و آواز ، یاشار منوچهری طراح نور و ساخت تیزر، حسین آزاد طراح پوستر، رستم سروری طراح بروشور، محمدرضا نریمان، زین العابدین بری بعنوان دستیاران صحنه فعالیت داشته اند.
همچنین در موسیقی این نمایش محمدرضا عرفانی/ کمانچه، امین موسوی/ تار و بهمن محیطی/ قوپوز را نواخته اند. رقیه دادرس و هاجر پناهی دستیاران لباس، سعید فتاحی چهره پرداز حسن جباری و توحید نوری ساخت اکساسوار و محمد منوچهری عکاسی از این نمایش را بر عهده دارد.
گفت‌وگوی دبیرخانه جشنواره با غریب منوچهری، کارگردان نمایش « شاه اسماعیل » به شرح زیر است؛
تعریف شما از  هنر آیینی و تئاتر ارزشی چیست؟
هنر بویژه هنر نمایش زاییده آیین است. هنر آیینی می تواند برگرفته و متاثر از آیین ها باشد. از سوی دیگر کشور ما مهد آیین های بسیاری است. تئاتر می تواند از آیین ها کمک بگیرد و بر غنای آن بیافزاید. تعریف خاصی از تئاتر ارزشی نمیدانم‌ همانقدر می دانم که هنر برای تزکیه آمده است و ارزش های جامعه در سایه تزکیه می تواند به نیکی گرایش پیدا کند.  
 
به نظر جنابعالی راهکارهای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ رضوی در جامعه علی‌الخصوص در میان جوانان و نوجوانان چیست؟
باورهای دینی را باید در میان جوانان تقویت کرد. تولید آثار فاخر در گونه های مختلف مانند هنرهای نمایشی، تجسمی و بصری می تواند به این امر کمک کند. از سوی دیگر آثار تولیدی باید فاخر باشند، چراکه آثار سخیف و سبک در این عرصه؛ ممکن است به باورهای دینی لطمه بزند.
 
راه‌های پیاده کردن فرهنگ متعالی و سیره زندگی رضوی در زندگی فردی و اجتماعی چیست؟
شناسایی، تربیت و تقویت کسانی که در سبک زندگی خود از فرهنگ رضوی تاثیر گرفته اند. الگوها باید درست معرفی شوند. متاسفانه در جامعه امروز فضا برای باور و اعتماد، تیره و تار است و تلاش مضاعف در این زمینه را می طلبد.
 
برگزاری جشنواره تئاتر رضوی تا چه اندازه می‌تواند نقش تاثیرگذاری در تولید محتوا در هنر آیینی داشته باشد؟
نقش این جشنواره و جشنواره های مشابه که با موضوعات خاص طراحی و اجرا می شوند؛ در تولید محتوای هنرهای آیینی و ارزشی بی تاثیر نیست و این جشنواره ها باید جدی گرفته شوند و با دعوت از حضور فرهیختگان و هنرمندان برجسته می توان به این امر مهم دست یافت.
 
راهکارهای جنابعالی برای ارتقای سطح کمی و کیفی این جشنواره چیست؟
تامین زیرساخت های و تمهیدات لازم در شهرهای مختلف برای اجرای نمایش های تولید شده می تواند به اشاعه و گسترش این هنر والا بیانجامد.
 
گفتنی است، غریب منوچهری متولد ۱۳۵۲ پارس آباد مغان دارای مدرک کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر و سرپرست گروه تئاتر مغان هنر است که تاکنون در جشنواره های مختلف سراسری و منطقه ای از جمله تئاتر فجر، تئاتر ماه، رضوی و جشنواره استانی حضور داشته و حائز رتبه های برگزیده شده است.
چندین نمایشنامه نیز از غریب منوچهری در مجلدهای مختلف به چاپ رسیده و او توانسته فعالیتهای نمایشی دشت مغان را تحت کتابی با نام تاریخ نمایش در مغان در سال ۱۳۹۸ تالیف و از سوی انتشارات عنوان به چاپ برساند.
گروه تئاتر مغان هنر در سال ۱۳۸۰ تاسیس شده و در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۱۷ در جشنواره بین المللی تئاتر بدون مرز جمهوری آذربایجان حضور داشته است. گروه تئاتر مغان هنر دارای پروانه درجه الف از مرکز هنرهای نمایشی است و در سال ۱۳۹۰ به عنوان گروه نمایشی فعال کشوری مورد تقدیر کشوری قرار گرفت.




نظرات کاربران