در حال بارگذاری ...
در سومین روز جشنواره سراسری تئاتر رضوی

نمایش گوهر به روی صحنه رفت

همزمان با سومین روز از پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی، نمایش «گوهر» به کارگردانی هوشنگ بابایی به روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از آذربایجان شرقی، نمایش «گوهر» که از استان آذربایجان‌غربی به بخش نهایی جشنواره تئاتر رضوی راه یافته است؛ زندگی گوهر دختری از توابع نیشابور را روایت می کند که مادری مریض دارد و برای ادای نذر او راهی حرم امام رضا «ع» می شود اما در میان راه گرفتار دزد شده و غریبانه به حرم امام رضا پناه می برد.
پژمان شاهوردی نویسندگی این اثر را بر عهده داشته است، افزون بر این وحید ثروتی دستیار کارگردان و مرضیه خلیلی بازیگر این نمایش است.
وحید ثروتی و سمانه امامی به عنوان بازیسازان و تعویض دکورها، هوشنگ بابایی ضمن کارگردانی اثر؛ طراح صحنه و اجرای نور نمایش است. تهمینه فرشید حیدرلو طراح لباس، اعظم اسمعل نژاد، گریم و آی تک بابائی بعنوان طراح پوستر نمایش گوهر ایفای نقش کرده اند.
جواد قنبرزاده نیز با همکاری شهرام علیپور دکور نمایش را طراحی کرده اند. سلمان ره گشای، موسیقی زنده، محمد نجف زاده، افکتور، مسلم قنبرزاده، تدارکات، حسین آهنگری، تبلیغات و پدرام رحمانی مشاور کارگردان است.
خواندن مصاحبه خبرنگار ما با کارگردان این اثر هنری خالی از لطف نخواهد بود:


تعریف شما از هنر آیینی و تئاتر ارزشی چیست؟
هنر خلاقیت و نوآوری است و تولید اثر هنری با نگاه خلاقانه و بهره از حس زیباشناسانه و برگرفته از فطرت درونی انسانها بوده و امری خدادادی است، چراکه بزرگترین هنرمند خداوند متعال است که جهانی بدین شگفتی و هنرمندانه آفریده است. در جقیقت کار خلاقانه و هنرمندانه ریشه در آیینها دارد و جوهره آثار نمایشی از دیر باز بر پایه مفاهیم دینی و الگوهای مذهبی بوده است. اعتقاد دارم موضوعات دینی ریشه در تار و پود زندگی مردم دارد و بیانگر ارزش های انسانی است و و هنر ارزشی نیز زمانی شکل میگیرند که جامعه نیازمند تاکید یک رفتار ارزشی و انسانی است و تئاتر بر آمده از نمایش های آیینی از آغاز رنسانس و پایان قرون وسطی می باشد.
 
به نظر جنابعالی راهکارهای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ رضوی در جامعه علی‌الخصوص در میان جوانان و نوجوانان چیست؟
ما باید با مطالعه برای بدست آوردن اصول بنیادین مرتبط با مفاهیم دینی و رسیدن به یک زندگی رضوی تلاش کنیم. مطالعه در زندگی پر برکت امام هشتم و الگو گرفتن از آن حضرت در زندگی فردی و اجتماعی امری ضروری است.
 
راه‌های پیاده کردن فرهنگ متعالی و سیره رضوی در زندگی فردی و اجتماعی چیست؟
استفاده از رسانه ملی و هنر نمایش و آموزش در مراکز فرهنگی هنری بخصوص در کانون های فرهنگی هنری مساجد در طول سال یکی از راه های رسیدن به این امر مهم است. متاسفانه سرانه مطالعه در کشور بسیار پایین آمده و این مساله بر تولید آثار کیفی در هنر سینما و تئاتر بیشتر تاًثیرگذار بوده است.
 
رسالت دستگاه‌های فرهنگی در نشر و گسترش هنر آیینی چیست؟
دستگاه‌های فرهنگی باید برای حفظ و مکتوب کردن آئین های مذهبی و دینی تلاش کنند زیرا بخش مهمی از این آئینها و رفتارهای آمیخته با مبانی دینی و مذهبی ممکن است و ممکن است در گذر زمان از بین برود و یا دستخوش تغییرات شود.
 
برگزاری جشنواره تئاتر رضوی تا چه اندازه می‌تواند نقش تاثیرگذاری در تولید محتوا در هنر آیینی داشته باشد؟
جشنواره ها در حقیقت ویترین تئاتر یک کشور شناخته می شوند و این ویترین هر چقدر زیبا و پر محتوا باشد، بیشتر مخاطبان فرهنگ و هنر را به خود جذب می کند و از سوی دیگر همیشه مردم پیگیر این رخداد فرهنگی هنری خواهند بود و تاثیرات بسزایی در ساختار فرهنگی هنری کشور خواهد داشت.
 
جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) به عنوان یک رویداد فرهنگی و هنری در سطح بین المللی و کشوری چه نقشی در ترغیب و تشویق قشر جوان و نوجوان جامعه به بهره‌گیری از هنر دینی و آیینی دارد؟
حس رقابت و اشاعه داشته های نشات گرفته از باورهای دینی یکی از دلایلی است که جوانان و نوجوانان و علاقمندان را به این رخداد هنری فرهنگی هنری جذب میکند .
 
راهکارهای جنابعالی برای ارتقای سطح کمی و کیفی این جشنواره چیست؟
تدوام جشنواره و استقبال گروه های نمایشی، حمایت از نویسندگان برای تولید آثار نمایشی جدید، حمایت های مالی بخصوص پوشش تلویزیونی از بابت نشر و تولید محتوا و هم جذب مخاطبان بیشتر و ایجاد انگیزه بیشتر میان علاقمندان به تولید آثار رضوی و تئاتر دینی و مذهبی می تواند کیفیت جشنواره را بالا ببرد و تداوم راه برگزارکنندگان و برنامه ریزان دستگاه های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در عرصه فرهنگ ملی و دینی باشد.
 
گفتنی است، هوشنگ بابایی متولد ۱۳۴۸ میاندوآب از استان آذربایجانغربی و از سال۱۳۶۰ وارد هنر تئاتر شده است. او دارای درجه هنری نمایش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بوده و بعنوان نویسنده، کارگردان، بازیگر و طراح صحنه و مدرس تئاتر در آثار مختلف ایفای نقش کرده است.
بابایی عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجانغربی و عضو شورای ارزشیابی و بازبینی آثار نمایشی بوده و چندین دوره بعنوان رئیس انجمن نمایش میاندوآب، مسئول تئاتر بچه های مسجد و تئاتر بسیج هنرمندان میاندوآب فعالیت داشته است. حضور مستمر در جشنواره های داخلی و خارجی در سطح ملی و بین المللی و منطقه ای و استانی، داوری چندین جشنواره و تولید بیش از ۷۰ اثر نمایشی از جمله دیگر سوابق این هنرمند است.




مطالب مرتبط

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

نظرات کاربران