در حال بارگذاری ...
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر کودک باغچه‌بان:

نگاه دولت سیزدهم به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری اقصی نقاط کشور است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر کودک باغچه بان برجسته ترین مهمان این مراسم بود. محمد مهدی اسلامی به عنوان آخرین سخنران این مراسم و قبل از اهدا جوایز منتخبین، از نگاه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمامی نقاط کشور گفت و افزود: نگاه دولت مردمی سیزدهم توجه به استعدادها، نمادها و ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی و هنری اقصی نقاط کشور است.

به گزارش ایران تئاتر و به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک باغچه بان، در این مراسم محمد مهدى اسماعیلى، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى ، پورمحمدى استاندار آذربایجان شرقى، داوود گرشاسبى فرماندار مرند، حجه الاسلام على نعمت زاده امام جمعه مرند، معصومه پاشایى نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس، سید قاسم ناظمى مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامى آذربایجان شرقى نیز حضور داشتند.

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملى تئاتر کودک باغچه بان میزبان مهمانان ویژه اى نیز بود، اردشیر صالح پور رئیس دفتر یونیما در ایران، مصطفى رحمان دوست، نویسنده، شاعر و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان، داوود کیانیان، نویسنده و کارگردان تئاتر حوزه کودک و نوجوان، محمدرضا یوسفى، نویسنده کتاب جبار باغچه بان، میراحمد محیط طباطبایى، مشاور فرهنگى سازمان یونسکو، سامان خلیلیان رئیس دفتر تئاتر خیابانى اداره کل هنرهاى نمایشى کشور نیز حضور داشتند.

اهمیت نقش جبار باغچه بان، با نگاه به آثار نمایشی وى، خاستگاه فعالیت هاى او، نقش و پتانسیل شهر مرند از جمله محور صحبت هاى مسئولان کشورى و استانى بود.
مهدی صالحیار، کارگردان مطرح تئاتر خیابانی کشور و دبیر نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک باغچه بان در ابتدای این مراسم گزارش کوتاهی از روند برگزاری جشنواره، آثار ارسالی و پذیرفته شده ارائه داد. صالحیار با تاکید بر استقبال فعالان عرصه تئاتر کودک از تمامی بخش های این جشنواره ملی خاطرنشان کرد: جای چنین جشنواره ای در استان و حتی در کشور احساس می شد و ما پس از مطالعات فراوان و بررسی نقش باغچه بان در شکل گیری چنین عرصه ای در تئاتر کشور و نگاه تعلیمی وی، تلاش کردیم تا جایگاه مرند را در شکل گیری این رخداد مهم کشور نشان دهیم. وی ادامه داد: امیدواریم مسئولان و شخص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به تاسیس دبیرخانه دائمی این جشنواره نظر و همت مثبت و مساعدی نشان دهند تا در سال های آینده نیز شاهد برگزاری این جشنواره باشیم.
سید قاسم ناظمى، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامى آدربایجان شرقى در ابتداى این مراسم ضمن خوش آمدگویى به مهمانان جشنواره گفت: خدا را شاکرم که پس از مدت طولانى شاهد تشکیل مجمعی از هنرمندان استان و کشور در کنار هم و در اختتام یک رویداد شیرین تئاتری هستیم و چه اتفاق مبارکى که چنین رخداد بزرگى در مرند برگزار شد. وى افزود: سعى کردیم بعد از افول پاندمى کووید ١٩، آغازگر بهار هنرى در آذربایجان شرقى باشیم.
ناظمی افزود: دست تک تک هنرمندان استان را به گرمى مى فشارم که در این شرایط سخت  و شیوع بیمارى باز هم به فعالیت هاى هنرى خود ادامه دادند.
ناظمى در مورد نخستین جشنواره ملى تئاتر کوتاه باغچه بان افزود: این اتفاق نباید همین جا خاتمه یابد و با برنامه ریزى براى برگزارى دوره و دوره هاى بعدى باید از همین امروز برنامه ریزی دور دوم را آغاز کرد و مسیر آغاز شده پیش رو را مستمر و با موفقیت پیمود.

محمد رضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک باغچه بان با تاکید بر پتانسیل های غنی فرهنگی شمال غرب کشور و آذربایجان گفت: ما نیز همانند هنرمندان آذربایجان مصمم به ایجاد دبیرخانه دایمی جشنواره سراسری نمایش کودک در استان هستیم و وزیر ارشاد نیز برای حمایت از این اقدام قول مساعد دادند. استاندار آذربایجان شرقی در ادامه اظهار داشت: در مقایسه کشورهای پیشرفته با کشورهای در حال توسعه می‌توان گفت تاریخ، جغرافیا، منابع طبیعی و زبان و نژاد نقش تعیین‌کننده نداشته و دانش و فرهنگ، عامل پیشرفت و تمدن است.
 
وی ادامه داد: به گفته صاحب‌نظران، حوزه تمدنی ایران اسلامی تا شعاع دو هزار کیلومتری از شمال، جنوب ، شرق و غرب گسترده است و این تمدن و فرهنگ باعث شده که در طول تاریخ ایران، هیچ‌گاه تحت سیطره هیچ کشور خارجی نباشد.
 
پورمحمدی همچنین با اشاره به گذشته تاریخی شهرستان مرند، گفت: برگزاری جشنواره تئاتر کودک در این شهرستان کار بسیار ارزشمندی است و باید از دوران کودکی به فکر توسعه و بالندگی این هنر، فرهنگ و دانش بود.

 معصومه پاشایى، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی از دیگر حاضرین و سخنرانان این مراسم بود. وی در صحبت های خود مرند و منطقه را شهری هنرخیز از دیر باز دانست و گفت: از این اتفاق بسیار خرسندم و روزى که خبر برگزاری این جشنواره را شنیدم افق بیست سال آینده را در نظرم تصور کردم که برگزاری این جشنواره می تواند علاوه بر نشان داده بیش از پیش پتانسیل های هنری منطقه، شور و نشاط را نیز در شهروندان ایجاد کند. وی با قدردانی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمندان مرند و استان را همانند اسب های اصیلی دانست که میدانى براى تاختن ندارند و نیازمند توجه و حمایت وزارت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند. پاشایی در خاتمه تصریح کرد: امید من آن است که با دائمى ساختن دبیرخانه این جشنواره بتوان براى سال هاى بعد نیز گام هاى هنرى محکمى برداشت
در ادامه مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک باغچه بان، از تمبر یادبود این دوره از جشنواره رونمایی شد و این تمبر به امضای برخی از حاضرین از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار آذربایجان شرقی رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر کودک باغچه بان برجسته ترین مهمان این مراسم بود. محمدمهدی اسماعیلی به عنوان آخرین سخنران این مراسم و قبل از اهدا جوایز منتخبین، از نگاه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تمامی نقاط کشور گفت و افزود: نگاه دولت مردمی سیزدهم توجه به استعدادها، نمادها و ظرفیت‌های بزرگ فرهنگی و هنری اقصی نقاط کشور است.
محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه در آیین اختتامیه نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک باغچه بان در مرند، اظهار کرد: حوزه فرهنگ مرز نمی‌شناسد و تمدن و فرهنگ ایرانی حوزه وسیعی از مرز چین تا آسیای مرکزی و جنوب خلیج فارس را در برگرفته و در انقلاب اسلامی ایران، اساساً نگاه ما مرزهای سیاسی نبوده بلکه صدور انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و تمدنی، منظور نظر است.

وی افزود: در حوزه فرهنگ و تمدن نسبتی با جنگ و تجاوز وجود ندارد و مثل آب جاری می‌شود و تاثیر خود را بر جا می‌گذارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیوندهای مشترک فرهنگی و دینی با کشورهای مختلف همسایه اظهار کرد: ما با ملت های همسایه پیوند قلبی و عاطفی داریم و آنان برادران و خواهران ما هستند و زبان مشترکی با همدیگر داریم.

وی با اشاره به شخصیت باغچه بان و نامگذاری این جشنواره به نام وی یادآور شد: نگاه دولت سیزدهم همین توجه به نمادها و شخصیت‌های حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری بوده و این توجه به نقاط مختلف بسط داده می‌شود تا خارج از تمرکز گرایی، هویت ها و استعدادهای خود را شناخته و به دیگران نیز بشناسانیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: این جشنواره محلی برای معرفی ظرفیت های فرهنگی و هنری منطقه است که با حفظ همه چارچوب‌ها هنر اصیل خود را نمایش می دهند و نیاز به پرورش و توجه به چنین جشنواره هایی بیشتر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: منطقه آذربایجان کانون تمدنی ایران اسلامی بوده و وقتی تاریخ را ورق می زنیم از هزاره های قبل نشان از وجود تمدن و فرهنگ در منطقه به وفور دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایران یکی از مهم ترین کانون های جوشش فرهنگ و تمدن است، گفت: باید این منطقه نقش مرکزیت خود را نه تنها برای ایران بلکه برای بخش جنوب قفقاز ایفا کند و آذربایجان شرقی از نقاط اصلی و پایگاه‌های مهم فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی است و باید از این ظرفیت برای گسترش اقتصاد فرهنگ و هنر استفاده شود.

اسماعیلی با اشاره به ظرفیت‌های مهم اقتصادی کشورمان در حوزه فرهنگ و هنر گفت: این حوزه می‌تواند نیازهای ارزی و انتظارات مسئولان را برآورده کند و نیاز است در این حوزه ریل گذاری انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در برنامه ریزی و سند راهبردی حوزه فرهنگ به آذربایجان شرقی و تبریز نگاه ویژه ای شده است و گام های مهمی برای ارتقای فرهنگ و هنری منطقه برداشته خواهد شد.

وی از ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره باغچه بان در آذربایجان‌شرقی حمایت و اظهار امیدواری کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان دقایقی نیز به زبان ترکی آذربایجانی برای حاضرین سخنرانی کرد.
پس از صحبت های محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از منتخبان بخش های مختلف نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک باغچه بان تقدیر شد.




نظرات کاربران