در حال بارگذاری ...
با حضور گروه‌های مختلف تئاتری و مخاطبان مرندی برگزار شد

دومین روز از اجراهای نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک باغچه‌بان

دومین روز از اجراهای نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک باغچه بان به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از آذربایجان شرقی، تئاتر کودک باغچه بان عنوان جشنواره ای است که این روزها در مرند در آذربایجان شرقی در حال برگزاری است. این جشنواره با موضوع و محوریت کودک در مرند، شهری سرسبز در دامنه موه میشو و در نزدیکی رود ارس، که مرحوم جبار باغچه بان فقید اولین بار نمایش را با حضور و برای کودکان بر روی صحنه برد. این جشنواره در سه بخش پژوهشی، نمایشنامه نویسی و اجراهای محیطی از جای جای ایران میزبان آثار ارسالی بود. در اولین روز این جشنواره چهار نمایش اجرا شد و شش نمایش نیز در روز دوم و در دو نوبت اجرا شد.
«آذربایجان آیین لری» به کارگردانی اکبر ذابح اولین نمایش روز دوم بود. حسین صادقی، علی پاشازاده، رضا موسی زاده، امین محمد ذابح و اکبر ذابح بازیگران این نمایش بودند. محمد رضا کریم پور، علی عزتی، سیده شیما قریشی، خدیجه شکری بناب، سعید موسی زاده ناصر ولائی، رقیه فتاح زاده و حسین صادقی دیگر عوامل این نمایش بودند.
«ناغیل» نمایشی در سبک نقالی بود که با کارگردانی و بازی فرشته مهرنژاد از تبریز به روی صحنه رفت.
«خزوک» یکی از نمایش هایی بود که از نوشته های مرحوم جبار باغچه بان انخاب شده بود. سما سیمرغی کارگردان این نمایش بود. سما سیمرغی، مهسا متفکری، سمیرا تاروردیزاده، محیا علمی، فاطمه زهرا هاشمی، آیسل عباسی، مهشید شجاع، لیلا یامچلو بازیگران و خوانشگران این اثر بودند. زهرا احمدی طراحی موسیقی اثر و شیما قریشی نیز طراحی لباس این نمایش را بر عهده داشتند.

دور دوم اجراهای روز پایانی جشنواره باغچه بان با اجرای سه نمایش دیگر برگزار و پایان یافت.
«سفر» به نویسندگی و کارگردانی میر حمید رضایی، و با بازی رویا سید علی زاده، علی پاشازاده، اکبر ذابح، پریناز مرادی، مهسا سیدپور، اسما علی پور، محمد حسین خیوز و میر حمید رضایی به روی صحنه رفت. پوران باباپور، هادی ایمان دار، محمد لطفی و حسن رستمی عوامل دیگر نمایش سفر بودند.
امیر مهروند کارگردان سردرودی آذربایجان شرقی نمایش «کیسه زباله» را به روی صحنه برد. این نمایش که طرح و متن آن نوشته بهناز قرطاس و امیر مهوند بود، با بازی فرهاد زارعی، جهانگیر چالاکی، علیرضا صالح نیا، نسا مهرخواه، صبا شهاب اجرا شد. پریا موسوی، بهناز قرطاسی، مبین و آیدین مهروند به ترتیب طراحان گریم، فضا و صحنه، پوستر و بروسور، لباس این اثر نمایشی از سردرود بودند.
و در نهایت «روز رنگی آنیل» اثری به نویسندگی و کارگردانی احد اجاق زاده بهروز بود که به عنوان آخرین اجرای محیطی نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک مرند به روی صحنه رفت. سجاد خوش اندام، رضا حسن پور، فاطمه ایده لو و آنیل اجاق زاده بازیگران این نمایش بودند.
دکتر عبدالحسین لاله، محمد رمضانی و علی پوریان داوران بخش نمایش های محیطی اینئ جشنواره بودند
مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک باغچه بان قرار است صبح روز یکشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و برخی از چهره های هنری و سیاسی کشور و استان برگزار خواهد شد.
نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک جبار باغچه بان به دبیری مهدی صالحیار از  15 لغایت 19 مهر در شهر مرند در حال یرگزاری است.




مطالب مرتبط

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

الهام حیدریان، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

کمبود بلک باکس و نور از کاستی‌ سالن‌های تئاتر کشور است
الهام حیدریان، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

کمبود بلک باکس و نور از کاستی‌ سالن‌های تئاتر کشور است

الهام حیدریان کارگردان نمایش «کافه سایه» در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند می‌گوید در استان‌ها همچنان مشکلاتی مانند کم بودن لاین‌های نورپردازی یا نبود بلک باکس استاندارد از جمله کاستی‌های مشترک سالن‌های تئاتر در کشور است.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش «اکو»

امید انصاری: تئاتر کودک و نوجوان نیاز به توجه و بودجه دارد
گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش «اکو»

امید انصاری: تئاتر کودک و نوجوان نیاز به توجه و بودجه دارد

امید انصاری کارگردان نمایش «اکو» براین باور است که جشنواره‌ها می‌توانستند افق تئاتر کودک و نوجوان را گسترش دهند اما نه صرفا با اتکا به اجرای جشنواره‌ای، بلکه هنرمند این عرصه باید تشویق شود و انگیزه یابد و این امر میسر نمی‌شود مگر با تخصیص بودجه، سرمایه‌گذاری و توجه ...

|

پس از یک دوره بیماری

تمنا یوسفی هنرمند تئاتر آذربایجان شرقی دار فانی را وداع گفت
پس از یک دوره بیماری

تمنا یوسفی هنرمند تئاتر آذربایجان شرقی دار فانی را وداع گفت

تمنا (زهرا) یوسفی، هنرمند جوان تئاتر اهل ملکان پس از تحمل یک دوره بیماری 2 آبان ماه 1402 درگذشت، هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی پیام تسلیتی را در این خصوص منتشر کرد.

|

نظرات کاربران