در حال بارگذاری ...
در اختتامیه جشنواره فجر اعلام شد

"جنگ و صلح" مهدی علیپور در رتبه سوم ایستاد

اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید حسینی معاون هنری، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره با تقدیر از خانواده شهید محسن فخری زاده، معرفی برگزیدگان و تقدیر از چهار چهره شناخته شده تئاتر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از آذربایجان شرقی، اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید حسینی معاون هنری، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران جمعی از مدیران، هنرمندان و نمایندگانی از شرکت کنندگان در تالار وحدت برگزار شد.
مراسم اختتامیه سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر با اجرای نیما کرمی و با پخش پیام ویدئویی سید مجید حسینی معاون هنری، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره با رعایت پروتکل های بهداشتی در تالار وحدت آغاز شد.
در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه اول به «محسن عظیمی» برای نگارش نمایشنامه «من پیپ هستم آقای دیکنز» اهدا شد.
رتبه دوم این بخش نیز به «مهرداد رایانی مخصوص» برای نگارش نمایشنامه «مردی که گل به دهان گریست» اختصاص یافت.
رتبه سوم این بخش نیز به «مهدی علیپور اصل» برای نگارش نمایشنامه «جنگ و صلح» تعلق گرفت.

مهدی علیپور در گفتوگو با ایران تئاتر در باره روایت این نمایشنامه گفت: نمایشنامه‌ی جنگ‌وصلح در رابطه با جنگ‌است، اما جنگ بین دو جنس(زن و مرد)، جنگ بین دو نژاد(آمریکایی و روس)، جنگ بین دو تفکر و جنگ بین ابعاد روانی انسان که در دل یک کمدی سیاه روایت میشود.
وی افزود:این نمایشنامه به موضوعات محوری زیادی پرداخت کرده اما داستان اصلی بین دو زن و یک مرد در یک کلاب‌شبانه در ایالت هیوستون جلو می‌رود. مردی غریبه که تصمیم گرفته است تمام کلاب‌های شبانه‌ی ایالات متحده را بگردد و هدف عجیبش را به ثمر نشاند، اینبار و در این کلاب‌شبانه به مشکل اساسی برمی‌خورد.
وی خاطرنشان کرد:ایده‌ی این نمایشنامه از داستان "شیطان" لئو تولستوی به ذهنم رسید و خب در داخل متن نیز از نام و تاثیر لئو تولستوی در پیشبرد داستان استفاده شده‌است.

وی درباره حرف و هدف نمایشنامه در مورد جنگ و صلح‌گفت: در اغلب مواقع قسمت دوم(صلح) نادیده گرفته شده و یک اشتباه یا انحراف، تبدیل به فاجعه‌ای عظیم می‌شود.

علیپور درباره وضیعت تئاتر در شرایط کرونایی گفت: بیشتر از هر قشر و حرفه‌ای، جامعه‌ی تئاتری به مشکل برخوردن و بیشترین ضرر را متحمل شدند،من به شخصه در این یکسال کاری جز نوشتن و مطالعه نمی‌توانستم انجام بدهم و برای حل مشکلات اقتصادی مجبور بودم در شغل‌ دیگه‌ای موقتا مشغول باشم.

وی در پایان خاطرنشان کرد:جشنواره همیشه برای فرد دانشجویی مثل من که جایی برای فریاد زدن و نشان‌دادن استعدادم ندارم، می‌تواند امیدبخش و مشوق باشد.
گفتنی است،مهدی علیپور اصل۲۶ ساله بوده و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته  نمایش از دانشگاه نبی اکرم تبریز می‌باشد.




مطالب مرتبط

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

استاندار آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، این رویداد را محلی برای نمایش تنوع و تعدد نگرش‌ها و ‌اندیشه‌ها دانست که فضایی مناسب را فراهم می‌کند تا اصحاب هنر در کنار هم قرار بگیرند.

|

نظرات کاربران