در حال بارگذاری ...
مهرماه بی مهر؛

استاد خسروپایاب دارفانی را وداع گفت

پیشکسوت تئاتر اذربایجان شرقی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از آذربایجان شرقی، استاد خسرو پایاب، متولد مهرماه سال ۱۳۲۲ از جمله چهره هایی است که در طول عمر بابرکت خویش، تاثیر فراوانی در حوزه هنرهای نمایشی تبریز داشته است بر اثر ابتلا به ویروس کرونا روز گذشته در بیمارستان سینای تبریز بستری شده بود که صبح امروز دارفانی را وداع گفت.
استاد پایاب،از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۴۰ در دبیرستان فردوسی با همکاری مرحوم قبه زرین نمایشنامه هایی از جمله بخاطر مهین، انتقام آر چیب لرو، کلاس هنرپیشگی، حاج آقا وقت دارید را روی صحنه برد.
وی همچنین در قالب سازمان پیش‌آهنگی نمایشنامه‌هایی مانند فداکاران و هیچ وقت دیر نیست را در معرض دید عموم قرار داد.

این پیشکسوت تئاتر آذربایجان در همین سالها در اداره رادیو تبریز هم همکاری داشت و روز به روز به دامنه های فعالیتی اش افزوده می شد. این هنرمند پرتلاش در سال ۱۳۴۶ گروه هنری آریا را با همکاری فرهنگ و هنر تشکیل داد و آثار ارزشمندی همچون پهلوان اکبر میمیرد، مستاجر و بهترین بابای دنیا را در کارنامه ثبت کرد.

دو سال بعد از شروع کار این گروه، خسرو پایاب به عنوان رئیس و مشاور هنری مدیریت استان فعالیت خود را گسترش داد و در همین سالها، آثاری از جمله چوب زیر بغل، چوبدستهای ورزیل، آخرین نوار کراپ، عاشق گیج، آی با کلاه و آی بی کلاه، قرعه برای مرگ را روی صحنه برد.

سال ۱۳۴۸ با اجرای نمایشنامه موفق «غروب در دیاری غریب» که ابتدا در دانشگاه تبریز به اجرا رسید، در قالب جشنواره تاتر دانشگاههای ایران حایز موفقیت های گسترده شد و نقطه عطفی در فعالیت حرفه ای وی را شکل داد.

فعالیت گروه هنری نگاه از سال ۱۳۶۶ توسط این هنرمند فعال حوزه نمایش، به اجرای نمایشنامه های بازرس، زنجیر عدالت، برای اجرا در قرارگاه‌های مناطق عملیاتی غرب کشور مونترا، دورگه، پهلوان اکبر میمیرد، بلبل سرگشته و چشم اندازی از پل منتهی شد و مخاطبان بسیاری را جذب نگاه خاص خود نمود.

خسرو پایاب در کنار فعالیتهای نمایشی کلاسیک، آثاری در قالب نمایش ‌های عروسکی و سایه را هم در تبریز به اجرا رساند.

استاد خسرو پایاب، به عنوان اولین عضو انجمن نمایش تبریز، در جشنواره ها و مسابقات بسیاری هم نقش ایفا نموده است. وی در سال ۱۳۶۸ به عنوان بازبین و داور اولین جشنواره تاتر استان فعالیت داشته است، در سال ۱۳۷۳ داور اولین جشنواره تئاتر دانشجویی دانشگاه تبریز هم چنین داور ششمین جشنواره تئاتر استان بوده و به آموزش نیز بسیار توجه داشته است.

این تلاشگر عرصه هنرهای نمایشی، به موازات فعالیت در تئاتر و ایفای نقش های مختلف نمایشی، در سینما و تلویزیون هم فعال بوده است، سریال میراث که در شبکه استانی سهند پخش شد، سریال کلید گم شده، تله فیلم پائیز پنبه دار، تله فیلم شب سرباز، تله فیلم خارهای غلطان، تله فیلم غبار در مه برای شبکه سهند و تله فیلم طومار برای شبکه دو، تله فیلم خان ننه و من سرباز وطنم هستم برای شبکه ارومیه و سریال سه عروس برای شبکه سهند را تولید کرده و در روند اجرای آنها نقش موثری ایفا نموده است.

استاد خسرو پایاب در بیش از شش دهه فعالیت موثر هنری شان، در جایگاه کارگردان، بازیگر، دکوراتور، گریمور، طراح صحنه و لباس و همچنین آموزش هنرجویان علاقه مند تئاتر فعالیت داشته است.

عمر با برکت استاد پایاب، همواره با نگاه نو به آثار نمایشی و بهره گیری از متون برجسته در تئاتر و همچنین آموزش همراه بود و امروز، شهر تبریز و هنر کشورمان، مزین به هنرجویانی است که از محضر این پیشکسوت تلاشگر بهره برده اند.

در آئین اختتامیه بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی، نشان تئاتر تبریز بر سینه ی این هنرمند پیشکسوت تئاتر آذربایجان و تبریز نقش بست.

خبرگزاری ایران تئاتر این ضایعه و درگذشت استاد پایاب را عزیز را به جامعه استان تسلیت عرض نموده و برای بازماندگان این عزیز از خداوند منان صبر جزیل آرزومند است.




نظرات کاربران