در حال بارگذاری ...
با رعایت پروتکل های بهداشتی؛

نمایش خیابانی چمچه لر خاتینی در تبریز اجرا شد

نمایش خیابانی چمچه لر خاتینی به کارگردانی رقیه ولی پور اواخر شهریور و اوایل مهر در نقاطی از تبریز به اجرا در آمد.

به گزارش تئاتر آذربایجان شرقی،نمایش خیابانی چمچه لر خاتینی به نویسندگی محمد رمضانی و به کارگردانی رقیه ولی پور اواخر شهریور و اوایل مهر در نقاطی از تبریز به اجرا در آمد.
گفتنی است این اثر تک بازی بوده و بصورت نقاره خانی با بازی رقیه ولی‌پور اجرا شد.
این نمایش یکی از آیین های معروف در آذربایجان، رسم چومچه خاتون یا چمچه لر خاتینی است.
مردم هنگامی که با کم آبی و عدم نزول باران مواجه می شوند، پارچه ای رنگین به چومچه می بندند که نشانی از خاتون است.
پس از آن کودکان و نوجوانان با بلند کردن چومچه های رنگین، در کوچه ها به راه می افتند و سرودهای باران خواهی سر می دهند. عده ای نیز با طبل و دهل چومچه گردانان را همراهی می کنند. باران خواهان ضمن باران خواهی در شهرها و روستاها می چرخند و وقتی به در خانه ای می رسند، انعام دریافت می کنند.

این مراسم در مناطق مختلف ایران نیز به نام های دیگر برگزار می شود. در گیلان به رسم مشابه چمچه گلین، کتراگنشه و در بوشهر، عروس زشت می گویند.
این مراسماز جمله مراسم فراگیر و رایج در آیین نمایشی بارانخواهی در نقاط مختلف ایران و حتیدیگر کشورهاست (از جمله ترکیه، بلغارستان، یوگسلاوی، سوریه، ترکمنستان، تاجیکستان،پاکستان.)




مطالب مرتبط

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

نظرات کاربران