در حال بارگذاری ...
با حضور رئیس و دبیر جشنواره

نشست خبری دومین «جشنواره بین المللی تئاتر الف» برگزار شد

ظهر روز چهارشنبه، ۲۴ مهرماه نشست مطبوعاتی دومین جشنواره بین المللی تئاتر الف با حضور رئیس و دبیر جشنواره بین المللی تئاتر الف برگزار شد.  هومن بیگ نژاد رئیس جشنواره بین المللی تئاتر الف در جمع خبرنگاران عنوان کرد: با تلاش های صورت گرفته و همکاری های جمعی، دومین دوره‌ی تنها جشنواره تئاتر بخش خصوصی کشور در میان استقبال گسترده گروه های داخلی و خارجی برگزار می شود.

به گزارش آذربایجان شرقی - مهرداد خردمند؛  هومن بیگ نژاد رئیس جشنواره بین المللی تئاتر الف در جمع خبرنگاران  با اشاره به مشکلات و کاستی های جشنواره سال گذشته ادامه داد: تداوم برگزاری این جشنواره بین المللی نیازمند کمک اهالی فرهنگ و هنر و نهادهای دولتی و غیردولتی است.

بیگ نژاد با اشاره به روند خصوصی سازی فعالیت های فرهنگی و هنری در کشور ابراز کرد: برون سپاری موضوعات مربوط به فرهنگ و هنر به اصحاب این عرصه نتایج مثبتی دارد چراکه ورود بخش خصوصی به این عرصه جنبه درآمدزایی ندارد بلکه با هدف تقویت زیرساخت های فرهنگی و هنری منطقه انجام می شود لذا بنابراین در کنار حمایت های مالی نیازمند حمایت معنوی دستگاه ها و نهادهای دولتی است.

مدیرعامل موسسه بین المللی الف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در دوره نخست این جشنواره شرکت کنندگانی از ۶ کشور خارجی در قالب بخش داوری، ورک شاپ و اجرای صحنه ای حضور داشتند ادامه داد: امسال نیز سعی می شود کشورهای بیشتری برای شرکت در این جشنواره دعوت شوند تا اجراهای بیشتر و بهتری را در تبریز شاهد باشیم.

بیگ نژاد در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: از بین اجراهای نخستین دوره جشنواره بین المللی تئاتر الف سه اجرا با عناوین نمایش خون مردگی، به کفشهایت نگاه کن و رکوئیم به جشنواره ی در لهستان دعوت شد که این موضوع خبر خوش برای تئاتر استان به شمار می رود.

بیگ نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در این دوره از جشنواره مرکزیت فرهنگ و هنر حوزه قفقاز در تبریز شکوفا می شود، ادامه داد: با حمایت فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و موسسه فرهنگی «اکو» بیشتر کشورهای این حوزه به جشنواره دعوت شده اند.

رئیس جشنواره بین المللی تئاتر الف با بیان اینکه نخستین دوره این جشنواره با محوریت وحدت و صلح و دوستی برگزار شد اظهار داشت: این دوره نیز با محوریت مهدویت و فلسفه انتظار که مورد تائید تمام ادیان الهی است برگزار خواهد شد.

بیگ نژاد در بخش دیگری از سخنان خود هزینه سال گذشته این جشنواره را ۱۱ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: اعتبار امسال نیز در همین حدود است اما تلاش می شود با نوآوری های صورت گرفته هزینه های برگزاری را کاهش دهیم.

وی با اشاره به شرایط تدوام این جشنواره گفت: همکاری اهالی فرهنگ و هنر تبریز به همراه حمایت مستولان دو بال مورد نیاز برای تداوم این رویداد فرهنگی و هنری در سال های آتی است.

رئیس جشنواره تئاتر بین المللی الف در ادامه افزود: امید است این رویداد مهم همه ساله در شهر اولین ها برگزار شده و برای آیندگان به میراث بماند.

بیگ نژاد در پایان خاطر نشان کرد: علاوه بر اهدای جوایز به آثار منتخب این جشنواره، ۲ جایزه ویژه نیز برای بهترین نقد و بهترین گزارش از آثار این دوره از جشنواره اهدا می شود.

 

نادر برهانی مرند، دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر الف نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: بخش خصوصی نمی تواند رویدادی به این بزرگی را به تنهایی اجرا کند، به همین دلیل نیاز به همراهی نهادهای دولتی و غیردولتی و رسانه دارد.

دبیر جشنواره بین المللی تئاتر الف در تشریح مشکلات بخش خصوصی در برگزاری رویدادهای فرهنگی توضیح داد: از زمانی که تصمیم کلان در کشور ما گرفته شد تا بخش خصوصی در حوزه فرهنگ و هنر فعال شود شتاب زدگی هایی صورت گرفت که تبعات آن را اینک شاهد هستیم.

برهانی مرند ادامه داد: دولت بجای اینکه در حوزه فرهنگ حامی بخش خصوصی باشد خود را رقیب آن می داند، درحالیکه با حضور و تقویت بخش خصوصی حوزه فرهنگ و هنر به فضای سازنده تر تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه مطالبات موجود از حضور بخش خصوصی در رویدادهای فرهنگی به اندازه و منصافه نیست تصریح کرد: برخی تصمیم گیران و حتی مخاطبان، بخش خصوصی را صرفا یک هزینه کننده می دانند در حالی که حضور بخش غیردولتی می تواند به تقویت این حوزه کمک کند.

دبیر جشنواره بین المللی تئاتر الف در ادامه اذعان داشت: موسسه الف در چنین شرایطی توانسته عملکرد مثبتی را از آن خود کرده و یک رویداد مهم را رقم زند و همچنان تلاش می کند این رویداد را برای آیندگان حفظ کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بخش های این جشنواره توضیح داد: برای بخش جنبی این جشنواره نیز برنامه های متنوعی مانند ورک شاپ های بین المللی تدارک دیده شده که در صورت تائید شورای سیاستگذاری جشنواره و حمایت های معنوی نهادهای دولتی، اجرا می شود.

برهانی مرند، با اشاره به اینکه تلاش می شود در دوره های بعدی آثاری به این جشنواره راه یابد که صرفا برای این جشنواره تولید شده باشد، اذعان داشت: در این دوره نیز مانند دوره اول به علت محدودیت زمانی ناگزیر به استفاده از آثار شرکت کننده در سایر جشنواره ها هستیم و علاقه‌مندان برای حضور در آن باید علاوه بر تکمیل فرم مخصوص آثار خود را در سایت alefsite.com بارگذاری کنند.

برهانی مرند، با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره بین المللی حداقل ۲۰ درصد در رشد کمی و کیفی تولیدات تئاتر آذربایجان شرقی تاثیر گذاشته است، افزود: این جشنواره موجب می شود تا بخش های مختلف تئاتر این استان بدنبال تولید کارهایی در سطح و قواره بین المللی باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با آثار دریافتی توضیح داد: تاکنون ۱۱۰ اثر داخلی در قالب نمایشنامه و نمایش صحنه ای به این جشنواره ارسال شده و علاقه مندان زیادی از کشورهای خارجی به ویژه حوزه قفقاز متقاضی شرکت در این جشنواره شده اند.

برهانی مرند در پایان خاطر نشان کرد: مهلت ارسال آثار در بخش نمایش های صحنه ای تا ۱۵ آبان و زمان اعلام نتایج آن ۳۰ همان ماه تعیین شده و مهلت بارگزاری در بخش نمایشنامه نویسی نیز ۳۰ مهر است.




مطالب مرتبط

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

استاندار آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، این رویداد را محلی برای نمایش تنوع و تعدد نگرش‌ها و ‌اندیشه‌ها دانست که فضایی مناسب را فراهم می‌کند تا اصحاب هنر در کنار هم قرار بگیرند.

|

گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم
گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم

حسین عبداللهی، مدرس و کارگردان تئاتر با نقل این جمله هوسرل که «برای شناخت هر پدیده‌ای، باید آن را در پرانتز قرار بدهیم»، می‌گوید برای شناخت و گذاشتن ذات انسانی در بوته آزمایش، در نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته»، وجود و ماهیت انسان را در پرانتز قرار داده است.

|

نظرات کاربران