در حال بارگذاری ...
نشست خبری نمایش «کالبد شکافی یک واقعه معمول» برگزار شد

اولین تولید موسسه الف به روی صحنه می رود

به گزارش آذربایجان شرقی – مهرداد خردمند؛ نشست خبری نمایش «کالبدشکافی یک واقعه‌ی معمول» شامگاه دوشنبه، در کافه الف موسسه بین المللی الف واقع در مجتمع فرهنگی و هنری ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد.

به گزارش آذربایجان شرقی – مهرداد خردمند؛ نشست خبری نمایش «کالبدشکافی یک واقعه‌ی معمول» شامگاه دوشنبه، در کافه الف موسسه بین المللی الف واقع در مجتمع فرهنگی و هنری 29 بهمن تبریز برگزار شد.
هومن بیگ نژاد، تهیه‌کننده این نمایش با اشاره به جذابیت‌های نمایش‌نامه این اثر اظهار داشت: این نمایش جزو شاهکارهای اکبر شریعت است که جزو افتخارات آذربایجان و تبریز در حیطه نمایشنامه نویسی هستند. در رابطه با کارگردانی هم باید بگویم که این کار به عنوان پروژه پایان‌نامه خانم حبیب پیران بسته شد.

وی افزود: ما معمولاً از هنرمندان جوان در عرصه‌های مختلف حمایت کرده‌ایم. در این نمایش نیز مطمئن هستیم قدمی که برداشته‌ایم، قدمی بزرگ است و قطعاً خروجی خوبی خواهیم داشت.

بیگ نژاد ادامه داد: ما در موسسه الف ابتدا با بحث آموزش بازیگری کارمان را آغاز کردیم اما بعد از 3-4 ترم آموزش، آن‌ها را وارد عرصه بازیگری می‌کنیم. بعد از ماه‌های محرم و صفر نیز اجراهای دیگری که این بازیگران در آن‌ها حضور دارند روی صحنه می‌رود.

تهیه‌کننده نمایش «کالبدشکافی یک واقعه‌ی معمول» که طراحی صحنه‌این نمایش را نیز بر عهده داشته است، ادامه داد: صحنه‌این نمایش صحنه‌ای فلسفی است اما سعی کرده‌ایم در عین منعطف بودن، با متن نمایش هم‌خوانی داشته باشد. صحنه‌ای که خواهید دید، فلزی است و انتقاداتی را در برداشت اما تمام جوانب را در نظر گرفته‌ایم و سیستمی چندمنظوره است تا بعد از نمایش نیز با کاربردی دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. تلاش کردیم تا با هزینه‌ای این صحنه را تولید کنیم که متعارف باشد.

مدیرعامل موسسه الف در رابطه با انتخاب این متن گفت: نزدیک 400 متن به خاطر برگزاری جشنواره "صلح الف" را در دست داشتیم که همگی هم متن‌های خوبی بودند. با این حال تلاش کردیم با متنی کار کنیم که نویسنده آن فردی از شهر خودمان باشد. از متن‌هایی که در جشنواره پذیرفته شدند نیز برای کار به کارگردانان تئاترمان سفارش داده‌ایم اما بازیگران آن‌ها از اعضای موسسه خودمان هستند.

اکبر شریعت، نویسنده نمایش « کالبد شکافی یک واقعه معمول » در ادامه این نشست گفت: من هنوز خودم را به معنای واقعی کلمه نویسنده نمی‌دانم و در حال کسب تجربه هستم. به واسطه اعتماد عزیزان می‌توانم متن‌هایی تولید و ایرادات آن را در متن‌های بعدی رفع کنم. این متن در ابتدا بر اساس خواسته خانم حبیب پیران نوشته شد اما دغدغه مشترک تمام گروهمان موجب شد که به این متن برسیم.

وی ادامه داد: این نخستین تجربه من برای نوشتن متن فارسی برای اجرا روی صحنه بود و امیدوارم رضایت‌بخش باشد. حضور بازیگران با تجربه در این نمایش نیز برای من افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

شریعت در رابطه با این نمایش خاطرنشان کرد: این نمایش در مورد حقوق زنان است. دختری 16 ساله از طرف خانواده فشارهایی را تحمل می‌کند اما پایان این ماجرا را ترجیح می‌دهم روی صحنه ببینید. معتقد هستم که گاهی اوقات فجایعی رخ می‌دهد به همین دلیل این متن این نمایش را نوشتم. اگر بخواهیم قبل از اجرا در مورد اثرگذاری متن صحبت کنیم، نباید متنی بنویسم. این دغدغه نه تنها دغدغه من و کارگران، بلکه دغدغه طیف عظیمی از مردم ما است.

این نویسنده در رابطه با اینکه نمایش «کالبدشکافی یک واقعه‌ی معمول» برای مخاطبان خاص روی صحنه می‌رود یا خیر؟ اظهار داشت: اعتقاد دارم اثر هنری خوب اثری است که هم مخاطب خاص و هم مخاطب عام از آن بهره‌مند شوند. فکر می‌کنم در شرایط فعلی‌مان اگر صرفاً برای مخاطبان خاص کاری کنیم، رسالت هنر را به جا نیاورده‌ایم.

وی در رابطه با فعالیت‌های قبلی خود گفت: پیش از این در حوزه فیلم‌نامه‌نویسی حضور داشتم اما به پیشنهاد برخی از دوستان وارد نمایش‌نامه نویسی شدم. کارم برای اجرای صحنه‌ای را با متن‌های ترکی آغاز کردم. نمایش‌نامه‌های «پاشا»، «آجی و کول» و «موسیو» را به زبان ترکی کار کرده‌ام اما اولین کاری که برای اجرای فارسی روی صحنه نوشته بودم، همین نمایش است. قبلاً هم تجربه‌هایی برای نمایش‌نامه فارسی داشتم اما برای اجرا نبود.

کارگردان نمایش «کالبدشکافی یک واقعه‌ی معمول» نیز در رابطه با اجرای این نمایش گفت: تمرین‌هایمان از یک ماه پیش آغازشده و قبل از آن درگیر متن بودیم. 2-3 ماهی آقای شریعت تلاش کردند تا این متن را آماده کنند. از یک سال پیش قول گرفته بودم تا آقای شریعت برای پایان‌نامه من یک متن بنویسند.

وی در رابطه با تعداد بازیگران و مدت اجرای این نمایش گفت: ما در این نمایش 6 بازیگر داریم. با توجه به سنگینی اجرا، عوامل صحنه زیادی با ما همکاری کردی‌اند. این نمایش در 70 دقیقه اجرا می‌شود.

حبیب‌پیران در رابطه با اجرای عمومی این نمایش گفت: تجربه شخصی من بیشتر در حوزه بازیگری بوده و از ترم یک دانشگاه در پروژه‌های حرفه‌ای کار کردم. همه این تجربه‌ها را به توصیه یکی از اساتیدم کسب کردم که بعد از این تجربه‌ها در بازیگری وارد عرصه کارگردانی شوم. فکر می‌کنم این تجربه‌ها خیلی به من کمک کرد. از همان ترم اول دغدغه پایان‌نامه داشتم. نمی‌خواهم که شعار بدهم اما 4 سال به این نمایش فکر کردم و این‌طور نیست که بدون تجربه و دغدغه این اجرا را روی صحنه ببریم.

کارگردان نمایش «کالبدشکافی یک واقعه‌ی معمول» ادامه داد: به دلیل کمبود سالن در تبریز معمولاً بازیگر با امکانات صحنه، موسیقی و نور تمرین نمی‌کند اما ما تلاش کردیم سه بار تمرین کنیم تا خطاها را کمتر کنیم. این تجربه اول من است قطعاً خطاهایی داریم اما موضوع مهم در این میان، موضوع پایان‌نامه من است چرا که نتیجه 4 سال تلاش در دانشگاه را می‌بینم.

وی در رابطه با اهداف خود برای آینده شغلی خود گفت: من بازیگری را دوست داشتم که یک‌بار تجربه کنم. علاقه‌ای به این موضوع نداشتم اما وقتی اولین کار به من پیشنهاد شد دانشجوی ترم یک بودم. بعد از آن و بر حسب پیشنهاد استادم نظرم تغییر کرد و خیلی تحت تأثیر بازیگری قرار گرفته و دیدم که دنیای عجیبی است. در همان کار اول جایزه گرفتم و کارهای متعددی را روی صحنه بردیم. با این حال دیدم که با آن روند خیلی از کارگردانی دور می‌شوم به همین دلیل سعی کردم یک سال استراحت کرده و سپس به مسیری که واقعاً می‌خواهم ادامه دهم. در این یک سال روی پایان‌نامه و کارگردانی تمرکز کرده و از تجربیاتی که کسب کرده بودم، استفاده کردم. در ادامه نیز به صورت جدی کارم را در عرصه کارگردانی ادامه خواهم داد.

جمال ساقی نژاد، بازیگر نمایش «کالبدشکافی یک واقعه‌ی معمول» در رابطه با حضور در این نمایش اظهار داشت: افتخار می‌کنم که بستری فراهم‌شده تا در نمایشی حضور داشته باشم که نویسندگی آن بر عهده آقای شریعت بوده است. من قبلاً هم گفته‌ام مانند کارگری هستیم که هر جا از ما بخواهند کار می‌کنیم و هنر را فراموش کرده‌ایم.

وی ادامه داد: شاید خیلی‌ها دغدغه هنر داشته باشند اما بعد از 20 سال، دغدغه من هنر نیست. وقتی که مسئولان ارزشی برای هنر قائل نیستند یا مدیران و ... رابطه‌ای با هنر ندارند، برای چه باید تلاش کنیم؟ وقتی برای نمایشی تمرین می‌کنیم ولی جایی برای اجرای آن نداریم، نمی‌توانم بگویم که دغدغه‌ام هنر است. بلکه در واقع به خاطر شغلم و انجام صحیح کارم تلاش می‌کنم.

فرید ادهمی، بازیگر این نمایش نیز در ادامه این نشست گفت: پیش از این اکثراً در نقش‌های اصلی بازی می‌کردم اما نقشی که در این نمایش پیشنهاد شد، علی‌رغم اینکه نقش اصلی نبود، تأثیرگذاری خوبی داشت. در این نمایش دو نقش را اجرا می‌کنم که با هم متفاوت هستند. زمانی که متن را می‌خواندم به‌اندازه‌ای جذاب بود که 3 بار آن را مطالعه کردم.

وی ادامه داد: در این نمایش از حقوق زنان حمایت‌شده و نشان داده می‌شود که تا چه میزان حقوق زنان پایمال شده است. تلاش می‌کنم دو نقشی که بازی می‌کنم را خیلی متفاوت ارائه کنم و امیدوارم در این کار هم موفق باشم. تجربه‌ای که با خانم حبیب پیران داشتم، در ابتدا هماهنگی چندانی نداشتیم اما رفته‌رفته وضعیت بهتر شد و کار به خوبی پیش رفت.

ادهمی در پایان گفت: به سختی متن‌ها را قبول می‌کنم اما این متن خیلی جذاب و دوست داشتی بود. این برای من افتخار است که با آقای ساقی نژاد روی صحنه می‌روم.

در پایان  این مراسم موسسه الف جهت تکریم جایگاه خبرنگاران در در روز خبرنگار با تقدیم هدایایی از خبرنگاران فعال حوزه فرهنگ و هنر تقدیر کرد.

 




مطالب مرتبط

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

استاندار آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، این رویداد را محلی برای نمایش تنوع و تعدد نگرش‌ها و ‌اندیشه‌ها دانست که فضایی مناسب را فراهم می‌کند تا اصحاب هنر در کنار هم قرار بگیرند.

|

گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم
گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم

حسین عبداللهی، مدرس و کارگردان تئاتر با نقل این جمله هوسرل که «برای شناخت هر پدیده‌ای، باید آن را در پرانتز قرار بدهیم»، می‌گوید برای شناخت و گذاشتن ذات انسانی در بوته آزمایش، در نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته»، وجود و ماهیت انسان را در پرانتز قرار داده است.

|

نظرات کاربران