در حال بارگذاری ...
سیروس همتی، نویسنده و کارگردان تئاتر مطرح کرد

جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران پتانسیل بین المللی شدن دارد

به گزارش آذربایجان شرقی - مهرداد خردمند: کمتر از ۴۰ روز دیگز جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران سیزدهمین دوره خود را آغاز خواهد کرد. جشنواره ارسباران در حالی دوازده دوره توسط دبیران مختلف برگزار شده است که همانند اکثر جشنواره های ایرانی فاقد دبیر ثابتی است که حداقل برای چند سال بتواند امورات دبیرخانه را با توجه به سیاست های جزئی خود پیش برده و تاثیرات حضور متمادی و با برنامه خود را در بلند مدت نشان دهد.

به گزارش آذربایجان شرقی - مهرداد خردمند: کمتر از 40 روز دیگز جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران سیزدهمین دوره خود را آغاز خواهد کرد. جشنواره ارسباران در حالی دوازده دوره توسط دبیران مختلف برگزار شده است که همانند اکثر جشنواره های ایرانی فاقد دبیر ثابتی است که حداقل برای چند سال بتواند امورات دبیرخانه را با توجه به سیاست های جزئی خود پیش برده و تاثیرات حضور متمادی و با برنامه خود را در بلند مدت نشان دهد.

 سیروس همتی، هنرمند مطرح تئاتر کشور که اصالتی آذری دارد داور ادوار این جشنواره ملی بوده است. وی در گفتگویی کوتاه با ایران تئاتر در خصوص جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران گفت: تقریبا ده سال قبل بود که برای انجام کاری به اداره کل هنرهای نمایشی کشور مراجعه کرده بودم. همان جا بود که پوستر جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران را دیدم و وقتی اطلاع پیدا کردم که این جشنواره در اهر برگزار می شود لذت برگزاری چنین جشنواره ایی در چنین جغرافیایی برایم چند برابر شد.

وی ادامه داد:  بعد ها که اطلاعاتم در خصوص این جشنواره افزایش یافت و داوری این جشنواره را نیز عهده دار شدم به ابعاد دیگر این جشنواره بیشتر پی بردم. شاید در ابتدا باورش سخت باشد اما با کمی تلاش و توجه مسئولین این جشنواره می تواند موجبات این امر را فراهم کند تا اهر تبدیل به قطب تئاتر کوتاه ایران شود.

همتی گفت: سال ها است که این جشنواره در شهرستان اهر و منطقه زیبای قره داغ در حال برگزاری است و موقعیت جغرافیایی این منطقه طلب می کرد تا با بستر سازی به موقع این جشنواره حالا چندمین دوره بین المللی خود را برگزار کند اما متاسفانه تا به این لحظه این امر میسر نشده است و کسی از مسئولان شهرستانی و استانی و کشوری نیز قصد این کار را ندارد. وی ادامه داد: من همان دوره که داور این جشنواره بودم در گزارش مکتوب خود به بررسی جوانب و پتانسیل های بین المللی شدن این جشنواره پرداخته بودم و با طرح سوالاتی راهبردی مسئولان برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران را با این چالش مواجه کرده بودم.

کارگردان و بازیگر تئاتر ایران افزود: این جشنواره به وجود آمده توسط ما آذری ها است و به آن می بالیم و برای برگزاری آن از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد و این قدمی است که هنرمندان و فعالان تئاتر بر می دارند، اما وقت آن رسیده است که مسئولین آذربایجان شرقی، با اتخاذ سیاستی صحیح و برنامه های مدون آینده کیفی و کمی این جشنواره را در این منطقه بکر تضمین کنند.

همتی در ادامه صحبت های خود ضمن اشاره به مقیاس جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران گفت: قطب تئاتر کوتاه دنیا شهر لندن است. من نمی خواهم این دو شهر را کنار هم قرار دهم اما چرا نباید با اتخاذ تصمیماتی الگو بردارانه و با کوچک تر کردن مقیاس های مدیریتی و جغرافیایی اشل قطب سازی لندن در تئاتر کوتاه و در اروپا را در همین ایران خودمان پیاده کرد؟ مثلا چرا نباید کارگاه های مخصوص بازیگری و نویسندگی و کارگردانی تئاتر کوتاه را در آذربایجان شرقی و شهرستان اهر که جشنواره ای مختص همین گونه تئاتری دارد برگزار نکرد؟ نوشتن نمایشنامه کوتاه بسیار سخت تر از نوشتن فرمت معمولی آن است و باید در کوتاه ترین زمان ممکن یک تئاتر شسته و رفته ارائه دادو پس تئاتر کوتاه نویسندگی خاص خود را دارد. کارگردانی تئاتر کوتاه متفاوت است با آنچه در تئاتر هایی با زمان بیشتر ارائه می شود. کارگردانی این نوع نمایش نیز بسیار متفاوت است با آن چیزی که در نمایش های صحنه ایی شاهد آن هستیم. اما سوال اینجا است که چه کسی به این موارد در خلال این جشنواره پرداخته است؟

سیروس همت در پایان ضمن وارد ساختن نقد به نحوه سیاست گزاری در اجرائیات جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران، موفقیت بیش از پیش این جشنواره و پیش نیاز بین المللی شدن آن را انتخا دبیری ثابت حداقل برای 5 سال دانست و گفت: عباس خلیفه لو که از تئاتری های آن منطقه است به عنوان دبیر سیزدهمین دوره این جشنواره انتخاب شده است که از همین تریبون این انتخاب را به وی تبریزک می گویم؛ اما مسئله این جا است که دبیر چنین جشنواره ای برای موفقیت به زمانی بیش از دو یا سه سال نیازمند است. دبیر جشنواره باید زمان کافی برای سیاست گزاری در اجرا در اختیار داشته باشد و در راستای برنامه های 5 ساله خود تمرکز و تلاش کند، نه اینکه با تغییر هر مدیر دبیر جشنواره نیز تغییر یابد. به نظر من این مسئله اگر در اساسنامه جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران بگنجد بستر لازم برای اعتلا و برگزاری آن در سطح بین المللی را فراهم خواهد ساخت.

 




نظرات کاربران