در حال بارگذاری ...
در نشست خبری نمایش غرب حقیقی مطرح شد

صدمین سال تاسیس هنرستان میرک و اجرای «غرب حقیقی»

به گزارش آذربایجان شرقی – مهرداد خردمند، «غرب حقیقی» نوشته سم شپارد با کارگردانی امید سعید پور شامگاه یکشنبه ۱۶ تیر ماه در پلاتو میرک هنرستان میرک به روی صحنه رفت. نشست خبری این نمایش ساعتی قبل از زنگ افتتاح آن و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش آذربایجان شرقی – مهرداد خردمند، «غرب حقیقی» نوشته سم شپارد با کارگردانی امید سعید پور شامگاه یکشنبه 16 تیر ماه در پلاتو میرک هنرستان میرک به روی صحنه رفت. نشست خبری این نمایش ساعتی قبل از زنگ افتتاح آن و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

 

در این نشست ابتدا غلامرضا برادران، مدیر هنرستان میرک ضمن اشاره به صدمین سال تاسیس این هنرستان گفت: هنرستان میرک سال 1297 در تبریز آغاز به کار کرد از سال 1336 به همین نام شناخته شد. در حال حاضر 4 رشته هنری در این هنرستان تدریس می شود که نمایش هم یکی از آن ها است. وی گفت: اکثر هنرمندان سینما و تئاتر فعال در استان و حتی کشور دانش آموز همین هنرستان بوده اند.. وی در خصوص قدمت این هنرستان نیز گفت: مرداد ماه امسال قرار است صدمین سال تاسیس این هنرستان در تبریز جشن گرفته شود و شورای سیاست گزاری این مراسم، برنامه های خاصی را برای هفته گرامی داشت تدریس هنر در نظر گرفته است. برادران خاطرنشان کرد: در حال حاضر پلاتو این هنرستان در دسترس استفاده گروه های نمایشی تبریز است.

امید سعید پور کارگردان نمایش غرب حقیق در جمع خبرنگاران عنوان کرد: نمایش غرب حقیقی همانند نمایش قبلی که کارگردانی کرده بودم  داستان خانواده ای را بیان می کند که با مشکلاتی مواجه شده اند.

وی در خصوص موضوع نمایش افزود: در نمایش غرب حقیقی، ما شاهد جدال بین روابط خانوادگی و پول هستیم که با اندکی تغییرات در پایان نمایشنامه، تماشاگر را نیز به چالش کشیده ایم که برداشت خود از این اثر داشته باشد.

سعیدپور ادامه داد: دو برادری که مادرشان آن ها را برای مدتی ترک می کند، یکی از برادرها فیلم نامه نویس است و  دیگری شخصی که چندین سال در صحرا زندگی کرده است و در نهایت جدال این دو برادر بر سر چالشی که پیش رو دارند بسیار دیدنی است.

کارگردان نمایش غرب حقیقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به دلیل ساخت و ساز در تئاتر شهر خواستیم برای اولین بار در فضایی متفاوت نمایش را به صحنه ببریم.

سعیدپور در خصوص شیوه خاص تمرینات این نمایش نیز گفت: از اردیبهشت سال جاری در مکانی که خاص این نمایش و تمریناتش در نظر گرفته بودیم مشغول پیش تولید و تمرین شدیم. اتفاق خوبی که در تمرینات این نمایش رخ داد تمرین با دکوری تقریبا کامل بود که برای همه ما تازگی و جذابیت داشت و از روی اول با دکوری کامل تمرینات را آغاز کردیم. وی در پایان گفت: جا دارد همین جا از علی سلیمانی که در ابتدا به عنوان تهیه کننده به گروه اضافه شد و در مسیر راه به دلایلی که از آن می گذرم مجبور به ترک این سمت شد تشکر کنم؛ چرا که تا روز اجرا در کنار ما و در قامت یک دوست در کنار ما ماند.

جمال ساقی نژاد، بازیگر نمایش غرب حقیقی نیز در ادامه این نشست صحبت های خود را با انتقاد از وضعیت تئاتر در تبریز اظهار کرد و گفت: شرایط تئاتر در تبریز به گونه ای است که ما کارگر تئاتر هستیم و هر چه می گویند انجام می دهیم. من انتقادات بسیاری به مدیریت ارشد هنر و تئاتر در استان دارم که این محفل موقعیت مناسبی برای بیان همه آن ها نیست اما تا این حد بگویم که وضعیت هنرمندان تئاتر در تبریز بسیار اسفبار است و تمرکز اکثر هنرمندان در این شهر بر حواشی تئاتر است تا متن آن.

وی ادامه داد: مسئله دیگر مسئله نبود سخت افزار و امکانات و سالن ها است. با وضعیت ساخت و سازی که تئاتر شهر دارد، معلوم نیست چه زمانی قرار است این مجموعه سر و سامان یابد و نبود امکانات همزمان شد با تعطیلی و ساخت و ساز تمجموعه تئاتر شهر تبریز و دلیل تمرینات خارج از شهر ما برای این نمایش نیز از همین موضوع نشات می گیرد.

فرشید امن اللهی طراح پوستر نمایش غرب حقیقی در این نشست گفت: فتو پوستر هایی که برای این نمایش تدارک دیدیم بر مبنای عکس و جهت معرفی کاراکتر های نمایش بود. ما برای طراحی این پوستر ها از ماسک سه وجهی که در زمان دور به عنوان نماد تئاتر کاربرد داشت استفاده کردیم. وی گفت لذت و شیرینی طراحی پوستر به کشف نمادها و نشانه های استفاده شده در آن توسط تماشاگر است که باید پس از بیرون آمدن از سالن پوستر و نمایش را با یکدیگر مطابقت دهند.

فرهاد حق سالمی  طراح موسیقی نمایش غرب حقیق نیز در خصوص موسیقی این اثر گفت: متن نمایش به سال های 70 آمریکا اشاره دارد و از همین رو ما نیز بافتی که برای موسیقی این نمایش در نظر گرفتیم متناسب با همان سال ها اسات. حتی ساز های استفاده شده در موسیقی غرب حقیقی کاملا در اختیار اثر هستند و ساز های جز و کانتری موزیک آن سال های آمریکا است. وی ادامه داد: تنها هارمونی موسیقی است که از نظام مدرن تبعیت دارد و پلی ریتمیک است و همگنی کمی با داستان دارد که به دلیل کنتراست زمان است.

پس از نشست خبری این نمایش، زنگ افتتاح نمایش غرب حقیقی توسط مهندس غلامرضا برادران نواخته شد و غرب حقیقی به صورت رسمی اجراهای خود را آغاز کزد.

گفتنی است نمایش «غرب حقیقی» نوشته سم شپارد، به کارگردانی امید سعیدپور و بازی جمال ساقی نژاد، وحید مبصری و امید سعیدپور پور از ۱۶ تیرماه هر روز ساعت ۱۹:۳۰ در پلاتوی هنرستان میرک به روی صحنه رفته است.

 




مطالب مرتبط

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

استاندار آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، این رویداد را محلی برای نمایش تنوع و تعدد نگرش‌ها و ‌اندیشه‌ها دانست که فضایی مناسب را فراهم می‌کند تا اصحاب هنر در کنار هم قرار بگیرند.

|

گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم
گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم

حسین عبداللهی، مدرس و کارگردان تئاتر با نقل این جمله هوسرل که «برای شناخت هر پدیده‌ای، باید آن را در پرانتز قرار بدهیم»، می‌گوید برای شناخت و گذاشتن ذات انسانی در بوته آزمایش، در نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته»، وجود و ماهیت انسان را در پرانتز قرار داده است.

|

گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش «اکو»

امید انصاری: تئاتر کودک و نوجوان نیاز به توجه و بودجه دارد
گفت‌و‌گو با کارگردان نمایش «اکو»

امید انصاری: تئاتر کودک و نوجوان نیاز به توجه و بودجه دارد

امید انصاری کارگردان نمایش «اکو» براین باور است که جشنواره‌ها می‌توانستند افق تئاتر کودک و نوجوان را گسترش دهند اما نه صرفا با اتکا به اجرای جشنواره‌ای، بلکه هنرمند این عرصه باید تشویق شود و انگیزه یابد و این امر میسر نمی‌شود مگر با تخصیص بودجه، سرمایه‌گذاری و توجه ...

|

نظرات کاربران