در حال بارگذاری ...
عباس خلیفه لو:

تئاتر شهر تبریز هویت تئاتر آذربایجان است

صبح روز دهم تیر ماه تئاتر شهر تبریز به تیغ جراحان معمار سپرده شد. بنای تئاتر شهر تبریز که به عنوان یکی از قدیمی ترین ساختمان های تئاتر ایران هنوز هم مورد استفاده گروه های تئاتری و میزبان مخاطبان تئاتر تبریز است چند سالی است که با عبور هر اتوبوس از خیابان تئاتر در مقیاس چند  ریشتر به خود می لرزد. همین لرزش ها بود که اعتراضات هنرمندان و مخاطبان تئاتر تبریز را نیز در بر داشت. این اعتراضات سبب توجه مدیران ارشد هنری و تئاتری استان به ساختمان پیر تئاتر شهر تبریز شد. از همین رو پس از تحقیقات عمرانی از جانب مهندسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، سر انجام صبح روز ۱۰  تیر ماه تئاتر شهر تبریز  زیر تیغ و تیشه  معماران تبریزی قرار گرفت.

به گزارش آذربایجان شرقی – مهرداد خردمند؛  عباس خلیفه لو مدیر مجموعه تئاتر شهر تبریز گفت: ساختمان تئاتر شهر تبریز به عنوان هویت تئاتری ایران و آذربایجان سال ها بود مورد استفاده قرار می گرفت. این استفاده طوری بود که در هیچ زمانی به استحکام و زیبایی این ساختمان توجهی نشده بود. و با توجه به اینکه تئاتر شهر تبریز سال ها  تنها مکان اجرایی گروه های تئاتری تبریز بود امکان تعطیلی اجرا ها و استحکام سازی بنا مقدور نبود. اما طی سال های اخیر آسیب ها و خطرات ناشی از فرسودگی این بنا افزایش داشت. به طوری که اکثر هنرمندان تئاتر تبریز از این مسئله گله مند بودند. وی در ادامه گفت: طی صحبت هایی که با مالک ساختمان یعنی اداره کل هنرهای نمایشی استان انجام شد مقرر شد مهندسین این اداره تحقیقات ابتدایی را در این زمینه انجام دهند.

خلیفه لو تصریح کرد: پس پیگیری های انجام شده و نمونه برداری از خاک زیرین بنا، مراحل مقدماتی برای آغاز عملیات عمرانی انجام شد. مدیر مجموعه تئاتر شهر تبریز در خصوص بودجه این عملیات گفت: تنها دلیل تعویق در آغاز پروژه استحکام سازی این بنا رفع موانع ترخیص بودجه بود که با طی شدن این مراحل که با پیگیری های شخص مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان و معاونین ایشان انجام شد، از 10 تیر ماه ساختمان پیر مجموعه تئاتر شهر تبریز مورد بازسازی قرار گرفت.

خلیفه لو ضمن اشاره به اهداف این پروژه استحکام سازی بنای فعلی را در اولویت دانست و گفت: در مرحله اول این ساختمان مورد استحکام سازی و مقاوم سازی قرار خواهد گرفت؛ مرحله دوم پروژه بازسازی بنای تئاتر شهر تبریز به آزاد سازی برخی فضاها در این ساختمان اختصاص خواهد یافت و در مرحله سوم که اهمیت بسیاری نیز دارد به زیباسازی ساختمان تئاتر شهر پرداخت خواهد شد.

مدیر تئاتر شهر تبریز در خصوص تعطیلی اجراها و تمرین های گروه ها در این مجموعه بیان داشت: طبق دستور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و بیمه طرف قرار داد با این پروژه، هر اتفاق مالی و جانی،  مسئولیت ارگان ها و بیمه های طرف قرارداد با تئاتر شهر را در پی نخواهد داشت و از آنجایی که جان و مال هنرمندان تئاتر تبریز در اولویت قرار دارد با تعطیلی اجراها و تمرین ها در این مجموعه موافقت شد.

وی افزود: از طرفی برای تسهیل در امور اجرایی و هنری هنرمندان تئاتر در تبریز صحبت هایی با پیمانکار پروژه انجام شده است و طبق قرارداد قول هایی نیز از آن ها گرفته شده است؛ به این ترتیب سعی مدیریت تئاتر شهر تبریز بر این خواهد بود تا مراحل بازسازی و مقاوم سازی پروژه تئاتر شهر تبریز با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

عباس خلیفه لو در پایان ضمن تشکر از همراهی هنرمندان تئاتر تبریز اعلام کرد: انجمن هنرهای نمایشی استان و مدیریت تئاتر شهر تبریز طی توافقی با شهرداری و شورای شهر تبریز سالن هایی را برای تمرین و اجرای گروه ها در نظر گرفته اند که این سالن ها با هماهنگی تئاتر شهر تبریز در اختیار گروه های متقاضی قرار خواهد گرفت.




مطالب مرتبط

پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت
پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» به نویسندگی محمد چرمشیر، بهمن عباسپور، شهرام گیل‌ آبادی و تهیه کنندگی عباس خلیفه‌لو و کارگردانی نسیم عمو‌زاده کاری از گروه نمایش سارای، با استقبال پر شور تماشاگران در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت.

|

نظرات کاربران