در حال بارگذاری ...
با نام گذاری یک خیابان به نام میرزاآقا تبریزی و تقدیر از نفرات برتر

گرامیداشت زندگان هنر در جشنواره میرزاآقا تبریزی

این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان، مسئولین استانی و کاندیداهای اولین دوره از جشنواره نمایشنامه نویسی میرزاآقا تبریزی همراه بود، شامگاه جمعه ۱۴ تیر ماه همزمان با روز قلم و با تقدیر از ایوب آقاخانی پایان یافت

به گزارش آذربایجان شرقی – مهرداد خردمند؛ این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان، مسئولین استانی و کاندیداهای اولین دوره از جشنواره نمایشنامه نویسی میرزاآقا تبریزی همراه بود، شامگاه جمعه 14 تیر ماه همزمان با روز قلم و با تقدیر از ایوب آقاخانی پایان یافت

نامگذاری یک خیابان در تبریز به نام میرزاآقا تبریزی از جانب معاونت فرهنگی هنری شهرداری کلانشهر تبریز  و تقدیر انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی از ایوب آقاخانی برای یک عمر فعالیت هنری در راستای نمایشنامه نویسی از اتفاقات مهم این مراسم بود.

ایوب آقا خانی که اولین دوره جشنواره میرزا آقا تبریزی به نام وی نامگذاری شده بود در حاشیه مراسم تقدیر از وی، سخنان کوتاهی را در خصوص چگونگی شروع به نوشتن نمایشنامه در دوران کودکی خود ارائه داد

ایوب آقاخانی اظهار کرد: تبریز شهراولین ها است و اولین های بسیاری را داشته و دارد، این خطه باری دیگر پیشگام حرکتی شد که تاکنون رخ نداده است.

وی ادامه داد: تبریز توانست سنت از یاد رفته ای که در فرهنگ ایرانی وجود دارد و اغلب همه از آن غافل اند به منصه اجرا رساند و آن گرفتن توجه و تمرکز روی کسانی که هنوز در قید حیات است.

آقاخانی ابراز کرد: مقصود من آن نیست که چه خوش به ایوب آقاخانی پرداختید بلکه شروع کردن جریان و ستودن زندگان پویااست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شروع فعالیتش ابراز کرد: از سن ده سالگی کار نویسندگی را با داستان نویسی شروع کرده ام و پس از پایان دوران ابتدایی که وارد مدرسه جدید التاسیس تیزهوشان شدم به سمت نمایشنامه نویسی گرایش پیدا کردم.

این هنرمند بنام اظهار کرد: در دوران راهنمایی با معلمی به نام احمد ایمانی پاینده آشنا شدم که خودشان هم دستی در حوزه تئاتر داشتند، در واقع علاقه های پراکنده مرا در راستای نوشتن به سمت هنرهای نمایشی سوق دادند.

آقاخانی ادامه داد: نوشتن نمایشنامه برایم فعالیتی جدید و تازه بود که باید کسی در این راستا پاسخگوی پرسشهایم می شد و مرا در این گام راهنمایی می کرد.

آقاخانی در خصوص مشوق و راهنماهایش در مسیر کشف استعدادش، افزود: سه معلم بافرهنگ و متعهد که استعداد مرا در این وادی کشف کرده اند احمد ایمانی پاینده، مهدی لزیزی و شهرام خدایی بودند.

مهدی لزیری پیشکسوت تئاتر و هنرمند بنام تبریزی نیز در این مراسم عنوان کرد:جشنواره ای که به نام میرزاآقا تبریزی رخ داد، رویدادی  بسیار خجسته بود چراکه ایشان در عالم نویسندگی غریب بودند.

وی ادامه داد:ایشان میرزای  دیوانی بودند به همین دلیل شاید جز مستورین هستند و از طرفی شاید خودشان خواسته اند مستور بمانند.

در ادامه این مراسم و با اعلام هئیت داوران ، نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی جایزه ایوب آقا خانی نفرات برتر خود را شناخت.

در بخش ترکی: هیئت داوران از بین شش اثر کاندیدای جایزه آرای خود را به شرح زیر اعلام کرد؛

شایسته تقدیر:

لوح تقدیر و مجموعه آثار استاد ایوب آقاخانی به نویسنده «نمایشنامه اتابک پارکینین تراژدسی» آقای سید مرتضی هاشمپور از آذربایجان شرقی،  لوح تقدیر و مجموعه آثار استاد ایوب آقاخانی به نویسنده «بیرائو واریدی بیر ائو یوخیدی» علی فرهاد از آذربایجان شرقی،  لوح تقدیر و مجموعه آثار استاد ایوب آقاخانی به نویسنده «تراختور» فریدون ولایی از آذربایجان شرقی

برگزیدگان:

جایزه سوم شامل لوح افتخار، مبلغ یک میلیون تومان و مجموعه آثار استاد ایوب آقا خانی به نویسنده نمایشنامه  «آدسیزلار» وحید ملک از آذربایجان شرقی، جایزه دوم شامل لوح افتخار، مبلغ سه میلیون تومان و مجموعه آثار استاد ایوب آقا خانی به نویسنده نمایشنامه «ستارخان» نادر ساعی ور از آذربایجان شرقی، جایزه نفر اول شامل تندیس جشنواره، لوح افتخار، مبلغ پنج میلیون تومان و مجموعه آثار استاد ایوب آقا خانی به نویسنده «نمایشنامه پاشا» اکبر شریعت از آذربایجان شرقی.

در بخش فارسی: هیئت داوران از بین هفت اثر کاندیدای جایزه آرای خود را به شرح زیر اعلام کرد؛

شایسته تقدیر:

 لوح تقدیر و مجموعه آثار استاد ایوب آقاخانی به نویسنده «نمایشنامه پایمردان دیو» محمد اسماعیل پور از استان البرز، لوح تقدیر و مجموعه آثار استاد ایوب آقاخانی به نویسنده «نمایشنامه نامی گمنام» سید سعید محمدی از تهران، لوح تقدیر و مجموعه آثار استاد ایوب آقاخانی به نویسنده «شاه اسماعیل» علی حسن زاده ازاردبیل، لوح تقدیر و مجموعه آثار استاد ایوب آقاخانی به نویسنده نمایشنامه «باد زنگ ها را کجا آیزان کنم» سیامک افسایی از آذربایجان شرقی

برگزیدگان:

جایزه سوم شامل لوح افتخار، مبلغ یک میلیون تومان و مجموعه آثار استاد ایوب آقا خانی به نویسنده «نمایشنامه معلم تاریخ» پریسا کیومرثی از تهران، جایزه دوم شامل لوح افتخار، مبلغ سه میلیون تومان و مجموعه آثار استاد ایوب آقا خانی به نویسنده «نمایشنامه سرد سرخ تبریز» نیما حسن بیگی از تهران،، جایزه نفر اول شامل تندیس جشنواره، لوح افتخار، مبلغ پنج میلیون تومان و مجموعه آثار استاد ایوب آقا خانی به نویسنده «نمایشنامه سپهسالار» الهه امکانی از تهران.

نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی ۱۴ تیرماه ساعت ۱۸ درسالن اقبال آذر موسسه بین المللی الف واقع  در مجتمع فرهنگی و هنری۲۹ بهمن تبریز با معرفی برترین آثار نمایشنامه های بومی به کار خود پایان داد.

 

 




مطالب مرتبط

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

استاندار آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، این رویداد را محلی برای نمایش تنوع و تعدد نگرش‌ها و ‌اندیشه‌ها دانست که فضایی مناسب را فراهم می‌کند تا اصحاب هنر در کنار هم قرار بگیرند.

|

گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم
گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم

حسین عبداللهی، مدرس و کارگردان تئاتر با نقل این جمله هوسرل که «برای شناخت هر پدیده‌ای، باید آن را در پرانتز قرار بدهیم»، می‌گوید برای شناخت و گذاشتن ذات انسانی در بوته آزمایش، در نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته»، وجود و ماهیت انسان را در پرانتز قرار داده است.

|

نظرات کاربران