در حال بارگذاری ...
داور بخش فارسی جشنواره میرزا آقا تبریزی عنوان کرد

انسان شناسی مقدم بر نمایشنامه نویسی است

عبدالحی شماسی داور بخش فارسی نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی عنوان کرد: یک نمایشنامه نویس باید یک انسان شناس بوده و تعریف مشخصی از انسان داشته باشد، همچنین باید دانش گسترده خود را از انسان پیدا کرده و مطالعات کافی در این راستا انجام دهد.

 

به گزارش آذربایجان شرقی – مهرداد خردمند، عبدالحی شماسی در خصوص برگزاری نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی اظهار کرد: هر حرکت فرهنگی که به مرحله اجرا می رسد با ارزش بوده و باید آن را مغتنم شمرد، از این رو برگزاری این رویداد هنری نه تنها برای تبریز بلکه برای کشور دارای اهمیت فراونی است چراکه می تواند برای سایر شهرها هم در این زمینه الگوی موثری باشد.

وی در رابطه با آثار ارسالی به این جشنواره توضیح داد: ضعف و قوت یک موضوع عمومی است که در هر رویدادی کم و بیش به چشم می خورد، علاوه بر این بسیاری از نمایشنامه نویسان، نمایشنامه نویسی را فقط واژه درام می دانند که این خود نوعی لطعه به کار می زند.

شماسی ادامه داد: یک نمایشنامه نویس باید یک انسان شناس بوده و تعریف واضح و مشخصی از انسان داشته باشد، همچنین باید دانش گسترده خود را از انسان پیدا کرده و مطالعات کافی در این راستا انجام دهد.

داور بخش فارسی نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی ابراز کرد: روح یک اثر نمایشی از اندیشه نشات می گیرد، اندیشه ای که مبتنی بر تعریف نمایشنامه نویس از انسان است.

وی افزود: تئاتر هرکشوری در گام نخست به نام نمایشنامه نویسانش باز می گردد یعنی نام آنها بیشتر از کارگردانانش مطرح است پس باید نخستین کاری که یک نویسنده انجام می دهد خودشناسی در آثاری که خلق کرده باشد تا اثری ایده آل برای مخاطبانش ارائه دهد.

شماسی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: جشنواره نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی به نوعی در احیای تئاتر بومی در تبریز تاثیر خواهد داشت چراکه موضوعاتش مختص دیار اولین هاست تا نویسندگان، آثاری در خصوص سنت ها، آیین ها و تاریخ این منطقه خلق کنند.

 




مطالب مرتبط

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

استاندار آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، این رویداد را محلی برای نمایش تنوع و تعدد نگرش‌ها و ‌اندیشه‌ها دانست که فضایی مناسب را فراهم می‌کند تا اصحاب هنر در کنار هم قرار بگیرند.

|

گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم
گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم

حسین عبداللهی، مدرس و کارگردان تئاتر با نقل این جمله هوسرل که «برای شناخت هر پدیده‌ای، باید آن را در پرانتز قرار بدهیم»، می‌گوید برای شناخت و گذاشتن ذات انسانی در بوته آزمایش، در نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته»، وجود و ماهیت انسان را در پرانتز قرار داده است.

|

نظرات کاربران