در حال بارگذاری ...
رامین راستی، داور اولین دوره جشنواره تئاتر خیابانی سردرود عنوان کرد:

کارگردان تئاتر خیابانی باید جهان بینی داشته باشد

رامین راستی، داور اولین دوره از جشنواره استانی تئاتر خیابانی سردرود با اشاره به جایگاه تئاتر خیابانی در ایران گفت: روند تئاتر خیابانی در ایران طوری است که نیاز به شناخت این گونه نمایش بیشتر احساس می شود و ارتباط مستقیم با مردم باعث می شود به سمت ایجاد شور و نشاط حرکت کند.

به گزارش آذربایجان شرقی – مهرداد خردمند؛ رامین راستی، داور اولین دوره از جشنواره استانی تئاتر خیابانی سردرود با اشاره به جایگاه تئاتر خیابانی در ایران گفت: روند تئاتر خیابانی در ایران طوری است که نیاز به شناخت این گونه نمایش بیشتر احساس می شود و ارتباط مستقیم با مردم باعث می شود به سمت ایجاد شور و نشاط حرکت کند. وی گفت: شما می توانید این گونه تئاتری را با گونه جدید به وجود آمده تئاتر های اصطلاحا لاکچری در تهران مقایسه کنید که فقط عده ای خواص که توانایی خرید بلیط با قیمت بالا را دارند می توانند تماشاگر آن باشند و شاهد بازی سلبریتی مورد علاقه شان باشند. اما تئاتر خیابانی بی ادعا است و گستره ارتباطش با مخاطب بیشتر است؛ پس باید در کنار آن تئاتر های پر زرق و برق به هنر هنرمندان تئاتر خیابانی هم توجه داشت و البته بچه های تئاتر خیابانی باید خود را باور داشته باشند. تئاتر خیابانی می تواند در انتقال پیام ها و توسعه فرهنگ و هنر بهترین گزینه باشد. راستی افزود: تئاتر خیابانی از هنر های پیش گیرنده است و در بلند مدت تاثیرش را بر افکار عموم خواهد گذاشت و قطعا از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری خواهد نمود.

کارگردان مطرح تئاتر در ادامه ضمن وارد ساختن برخی انتقادات به برخی فعالان در زمینه تئاتر خیابانی بیان داشت: عده ای از دوستان در این تفکر و باور هستند که تئاتر اگر در خیابان اجرا شود در دسته تئاتر های خیابانی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: این که ما فکر کنیم تنها فاکتور تئاتر خیابانی اجرا در خیابان است تفکری اشتباه است. تئاتر خیابانی متر و معیار های خاص خودش را دارد. طرح و ایده و بازی ها و کارگردانی و امکانات هم حسب تاثیرگزاری مستقیم و انتقال مفهوم به مخاطب عام انتخاب می شود و چندین فاکتور دیگر که باید در اجراهای خیابانی رعایت شوند لازمه این گونه مهم نمایش است و کارگردان باید تئاتر خیابانی باید جهان بینی داشته باشد و به پوسته های زیرین جامعه نزدیک شوند. رامین راستی در همین رابطه افزود: باید همواره به این نکته مهم توجه داشت که هرگاه در هر قسمت از کار خیابانی، احساس شد که بین مخاطب و نمایش فاصله افتاده، اثر خیابانی ما رو به زوال رفته است و به دلیل عدم توانایی با همراه کردن مخاطب انتقال پیام و مفهوم نمایش، عقیم و ابتر خواهد ماند.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر خیابانی ارس، با پر اهمیت خواندن جشنواره های در سطح جشنواره سردرود، این جشنواره ها را فرصتی برای دیده شدن گروه های فعال استانی دانست. راستی گفت: افزایش کمی تعداد جشنواره ها چاقوی دو لبه ای است که اگر قرار باشد ببرد کاری می برد. برای هر جشنواره ای در هر سطح سیاست و برنامه ریزی لازم است و منطقی قوی باید پشت آن جشنواره باشد. اما اینکه چنین جشنواره ای نیاز فعالان تئاتر خیابانی در استان بود بسیار مشهود است و اثر گذار. عضو هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان افزود: من ضمن تشکر از مسئولین برگزار کننده جشنواره تئاتر خیابانی سردرود، این جشنواره را مکانی می بینم برای دیده شدن گروه ها و هنرمندانی که کمتر فرصت حضور در جشنواره های سراسری را کسب کرده اند. وی در ادامه گفت: این را به عنوان یک تئاتری با سی سال سابقه عرض می کنم که گروه های تئاتری و هنرمندان ما توانایی خلق و ابتکار و ایده پردازی را هم در متن و هم در اجرا دارند و با کمی مطالعه و پشت کار و همینطور کنار گذاشتن کپی برداری های عینی و ناشیانه از برخی آثار اجرا شده در مقیاس بزرگ تر می توانند آثار با امضای خودشان را اجرا کنند. داور جشنواره سردرود در پایان صحبت های خود، به بخش اجرایی جشنواره پرداخت و گفت:در کلیات جشنواره سردرود توفیقاتی از همین گام اول به دست آمده است و جشنواره با در نظر گرفتن دوره اول برگزاری آن راضی کننده بوده است اما خوب طبیعی است که آزمون و خطاهایی باید پس دهد و برای سال دوم و دوره دوم انتظاراتی را که خود جشنواره در دوره اول ایجاد کرده است را برآورده کند.

اولین جشنواره استانی تئاتر خیابانی سردرود از 27 تا 30 خرداد در سردرود، پایتخت تابلو فرش جهان برگزار شد.




مطالب مرتبط

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

نظرات کاربران