در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش:

«زندگی یک رویاست» راوی درد های زندگی در ژانر اجتماعی است

امیررضا رنجبران شامگاه روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نمایش زندگی یک رویاست در ژانر اجتماعی دردهای جامعه را به مخاطبان القا خواهد کرد. وی با بیان اینکه وظیفه اصلی تئاتر بیان دردهای جامعه است تا مردم خود را ناامید نپندارند، ادامه داد: در این نمایش سعی کرده ایم  تا حس خوبی  را در بین مخاطبان ایجاد کرده و آنها را نسبت به زندگی شان امیدوارتر کنیم.

به گزارش آذربایجان شرقی و به نقل از روابط عمومی نمایش زندگی یک رویاست، امیررضا رنجبران شامگاه روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نمایش زندگی یک رویاست در ژانر اجتماعی دردهای جامعه را به مخاطبان القا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی تئاتر بیان دردهای جامعه است تا مردم خود را ناامید نپندارند، ادامه داد: در این نمایش سعی کرده ایم  تا حس خوبی  را در بین مخاطبان ایجاد کرده و آنها را نسبت به زندگی شان امیدوارتر کنیم.

کارگردان نمایش زندگی یک رویاست، ابراز کرد: این نمایش یک اثر اجتماعی است که حالت تراژدی دارد و از تلخی های جامعه سخن می گوید.

رنجبران در خصوص انتخاب این نمایش برای اجرا توضیح داد: متن نمایش زندگی یک رویاست از سال ها قبل در ذهنم بود تا به زبان نمایش برای مخاطبان به اجرا درآورم، همچنین خواستم با ارائه این اثر ناامیدی و تلخی ها را در جامعه  به ویژه برای کسانی که آن را خواهند دید، کم کنم.

وی در رابطه با مدت زمان اجرای این اثر اضافه کرد: نمایش زندگی یک رویاست  به زبان فارسی بوده و از 20 خرداد ماه در سالن استاد صادقی تئاتر شهر تبریز در مدت زمان 60 الی65 دقیقه به صحنه خواهد رفت.

کارگردان نمایش زندگی یک رویاست در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص رسالت تئاتری اذعان داشت: رسالت اصلی تئاتر برای کسانی که مقابل صحنه نشسته و اثر زنده را تماشا می کنند مفهوم بهتری دارد زیرا این افراد چکیده ای از جامعه بیرون اند که هنرمندان برای آنها کار می کنند.

رنجبران با بیان اینکه بالا بردن سطح فرهنگ از طریق تئاتر و آثار تئاتری میسر است، ادامه داد: من شخصا اینطور نیستم که فقط در آثارم خنده تزریق کنم بلکه سعی دارم اقداماتی برای بالا بردن سطح فرهنگ انجام دهم.

وی گفت: در کار ما رگه های طنز وجود دارد ولی سعی کرده ایم یک نمایش نزدیک به جامعه و خانواده برای مخاطبان در نظر بگیریم .

کارگردان نمایش زندگی یک رویاست در خصوص این اثر توضیح داد: این نمایش روایتی از خانواده ای است که یک مادر با دو فرزند پسر و دو فرزند دخترکه پدرشان فوت کرده است، با وجود مشکلات بسیار همچنان بنیاد خانواده را حفظ کرده اند، یک نقش هم به عنوان بازپرس وجود دارد که  سعی می کند گره هایی از مشکلات این خانواده را باز کند و... .

رنجبران خاطر نشان شد: کمیت اجرای تئاتر در تبریز خوب است و روند رو به رشدی را طی می کند ولی کیفیتش همچنان با مشکل مواجه است، از سوی دیگر تئاتر زمینه پیشرفت جوانان را فراهم کرده ولی کاش یک سری از روندها و مسائل تئاتری رعایت شود.

میثم حبیبی طراح صحنه و بازیگر نقش پسر خانواده در ادامه این نشست عنوان کرد: سعی کردیم نمایش را دور از فضای رئال به صحنه ببریم ولی تا حدودی رگه های دکور رئالیستی بودن را در اثر به مخاطب القا می کند.

وی ادامه داد: نمادین کار کردن ما در یک سری از صحنه ها نشان از آن دارد که صرفا تئاتر برای تئاتر یا هنر برای هنر نباشد بلکه تئاتر برای مردم باشد.

حبیبی در خصوص نقش خود در این نمایش توضیح داد: نوع بازی من در این اثر نوعی بازی رئالیستی است ولی سیر صعودی ندارد و در یک حس شروع نشده و خاتمه نمی یابد بلکه صحنه های پازلی به دنبال داشته و همین امر باعث شده یک کاراکتر جذاب به نظر برسم.

وی با بیان اینکه هریک از کاراکترهای نمایش زندگی یک رویاست بعد روانشناسی دارد، ابراز کرد: هریک از کاراکترها از بعد روانشناسی طبیعتا بازتاب و انعکاس ویژه ای در جامعه دارد.

 صدیقه دریانی بازیگر نقش مادر نمایش زندگی یک رویاست هم در ادامه عنوان کرد: با کاراکتر مادر در این اثر ارتباط خوبی برقرار کرده ام چراکه خودم یک مادرم و در خانواده نقش هایی بر عهده من است.

وی ادامه داد: مهره ثابت هر خانواده پدر و مادر است که در این نمایش یکی از آنها وجود ندارد و وقتی یکی از این مهره ها نباشد طبعتا همه چیز لنگ می زند.

دریانی خاطر نشان کرد: در این نمایش مادر سعی کرده جای خالی پدر را پر کند ولی نتوانسته کار خود را به خوبی پدر انجام دهد.

سمیه وافر بازیگر نقش دختر بزرگ هم در بخشی ابراز کرد: یک سری شرایط جامعه باعث شده که این فرد با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کند.

زهرا کازرونی بازیگر نقش دختر کوچک خانواده هم گفت: در این نمایش کاراکترم تقریبا ته تغاری خانه است، دختری که کمبود محبت دارد و یک سری از محدودیت ها مثل فقر منجر شده  شخصیت توهم زا داشته باشد.

منصور حمیدی پیشکسوت عرصه تئاتر هم در ادامه این نشست عنوان  کرد: تئاتر تبریز حرف های ناگفته ی بسیاری دارد، کمیت بر کیفیت در تئاتر شهرما سنگینی می کند، سیستم متولی فقط افتخارش بر این است که تعداد نمایش ها در سال های اخیر بالا رفته ولی اینها چندان اهمیتی در راستای حل مشکلات ندارد.

وی ابراز کرد: در شهر اولین ها سالن نمایشی مناسب برای اجرا نداریم، باید در راستای این مشکلات و معضلات فکر اساسی کرد.

حمیدی ادامه داد: طبق استانداردهای جهانی تئاتر، سالن تبریز در شان شهر اولین ها نیست، به نظر من این عرصه الان درحالت مدرسه تئاتر قرار گرفته مثل فضایی که ما در سال های بسیار دور با همکاری هم تئاتر کار می کردیم.

هنرمند عرصه تئاتر با بیان اینکه تئاتر و بازی و جذب مخاطب با مشکلات بسیاری روبه روست، تهیه تجهیزات بازی نیازمند هزینه است که بخشی از آن از طریق تماشاگران تامین می شود ولی کمبودها باعث شده ما از این موارد عقب بمانیم.

حمیدی خاطر نشان کرد: در دنیا تحولات بسیاری پیشرفته ای را شاهد هستیم ولی عرصه تئاتر از این موضوع غافل است و تحولات چندانی را شاهد نبوده ایم.

گفتنی است نمایش « زندگی یک رویاست » به کارگردانی امیررضا رنجبران از 20 خرداد ماه در پلاتو استاد صادقی تئاتر شهر تبریز به صحنه می رود.




مطالب مرتبط

پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت
پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» به نویسندگی محمد چرمشیر، بهمن عباسپور، شهرام گیل‌ آبادی و تهیه کنندگی عباس خلیفه‌لو و کارگردانی نسیم عمو‌زاده کاری از گروه نمایش سارای، با استقبال پر شور تماشاگران در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت.

|

نظرات کاربران