در حال بارگذاری ...
رامین نصیری:

امکانات تئاتر تبریز قابل مقایسه با تاریخ تئاتر در تبریز نیست

تئاتر آذربایجان به ویژه تبریز از دیرباز مورد توجه کشورهای منطقه و همسایگان ایران قرار داشته است. از همین رو روابط هنری بسیاری نیز بین هنرمندان این شهر  با گروه ها، ارگان ها و جشنواره های کشور های همسایه شمالی ایران ایجاد شده است. « رامین نصیری » یکی از فعالان و نویسندگان تئاتر تبریز است که مدتی است تحصیلات و فعالیت های خود را در کشور ترکیه ادامه می دهد.

به گزارش آذربایجان شرقی – مهرداد خردمند؛ تئاتر آذربایجان به ویژه تبریز از دیرباز مورد توجه کشورهای منطقه و همسایگان ایران قرار داشته است. از همین رو روابط هنری بسیاری نیز بین هنرمندان این شهر  با گروه ها، ارگان ها و جشنواره های کشور های همسایه شمالی ایران ایجاد شده است. این همکاری ها باعث گشته تا گروه های مختلف تئاتر آذربایجان هر سال در جشنواره های مختلف کشورهای همسایه حضور چشم گیر و تاثیرگذاری دارند. در کنار حضور و درخشش این گروه ها، برخی از دانش آموختگان و فعالان تئاتر تبریز نیز به تحصیل و فعالیت در فضای تئاتری کشور های اطراف مشغول هستند. « رامین نصیری » یکی از فعالان و نویسندگان تئاتر تبریز است که مدتی است تحصیلات و فعالیت های خود را در کشور ترکیه ادامه می دهد. رامین نصیری دیپلم خود را از هنزستان هنرهای زیبای میرک دریافت کرد و مقطع کارشناسی در رشته کارگردانی را در دانشگاه تنکابن و مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی را در دانشگاه بوشهر گذراند. نصیری که سال قبل با چاپ کتاب « تئاتر پداگوژیک و برشت » توانست اولین اثر پژوهشی اش را در قالب کتاب عرضه کند، در خصوص این کتاب گفت: این اثر بررسی عنصر پداگوژیک در سه اثر « برتولد برشت » است و  به عنصر پداگوژیک یا همان آموزش در آثار او می پردزد

وی افزود: برشت در تمامی آثار و نیز سیستم فاصله گذاری خود تمامی تلاش اش تاکید بر عنصر آموزش است و از منظر او هدف تئاتر تعقل است نه احساس مخاطب. در حالی که با یک اثر دراماتیک روبرو هستیم در تمامی لحظات تلاش دارد تا خرد را مرکز توجه مخاطب قرار دهد. پداگوژیست ها معتقد هستند که آموزش دهنده ماموریت جهانی دارد. وظیفه ی آنها آموزش به کودکان و تعلیم آنها نیست؛ بلکه باید به عده زیادی از مردم توجه داشته باشند تا آموزش  روشی دموکراتیک  گونه را طی کند. انسان هستی یافته ناگزیر به تامل است و این تامل در سوی دیگر، آزادی به انسان می دهد

نصیری در باره چرایی لزوم تألیف این کتاب گفت: همانطور که می‌دانید تئاتر امروزی، خود را مدیون اندیشه های برتولد برشت می‌داند و به صراحت می‌توان گفت اگر کسی برشت را نشناسد تئاتر را نمی‌شناسد  ولی در این میان سیستم فاصله گذاری  برتولد  برشت با تئاتر پداگوژیک یک مبحث تطبیقی دارد و آن هم اصل آموزش است؛ به طوری که امروزه در میان انبوه کتاب های تئاتر که روانه بازار می شود، تئاتر پداگوژیک چندان در میان پژوهشگران به جز آثار آقای رحمت امینی مورد توجه قرار نگرفته است و حتی اگر بخواهیم دنبال  مطلبی در مورد تئاتر پداگوژیک در کتابخانه ها بگردیم حتما دچار مشکل خواهیم شد

کارگردان تئاتر تبریز در خصوص فضای تئاتر ترکیه و فعالیت در آن گفت: خوشبختانه   تئاتر ترکیه در حال پیشرفت است هر روز یک نمایش در یکی از سالن های  شهر بر پاست   با وجود تعدد آثار اجرایی استقبال مخاطبان چشم نواز و خیره کننده است.  سالن های نمایشی از استانداردهای بالایی برخوردار هستند و امکانات نوری بسیار پیشرفته برای هنرمندان محیا است. این ها را گفتم تا باب مقایسه با امکانات و سخت افزارهای موجود در تئاتر تبریز باز شود. باری در سال های اخیر انتقادات زیادی نیز به عدم تخصیص امکانات به تئاتر تبریز شده است و این شهر تاریخی همچنان از نبود سالن و سخت افزار رنج می برد. وی در خصوص فعالیت های خود گفت: در حال حاضر بیشتر وقت خود را صرف ترجمه نمایشنامه های کوتاه ترکی به زبان فارسی می کنم و چند هفته قبل نیز به دعوت برگزار کنندگان فستیوال تئاتر وان، به عنوان منتقد در این جشنواره حضور داشتم که برگزاری یک ورک شاپ کارگردانی در این فستیوال را نیز عهده دار شدم

کارگردان و پژوهشگر تئاتر تبریز در ادامه در مورد وضعیت کیفی تئاتر در تبریز تصریح کرد: همانطور که می دانید تبریز به  شهر اولین ها معروف است و همه هنرمندان به خوبی می دانند که تئاتر و ترجمه از این دیار کهن به سراسر ایران تکثیر شده است. نه تنها تئاتر بلکه هنر تبریز پستی و بلندی های زیادی را به خود دیده است که متاسفانه هیچگاه نتوانسته است در ایجاد امکانات برای هنرمندان خود، شهر اولین باشد. وی افزود: تئاتر جهان در حال پیشرفت و توسعه است و امکانات بسیاری را در صحنه و برای هنرمندان اختصاص داده است؛ اما در زادگاه من وضعیت به این مطلوبی نیست. نمی خواهم در مقیاس بزرگتری صحبت و مطالبه نمایم اما تبریز جایی است که زمانی وقتی تئاتر در آن اجرا می شد حتی در اکثر شهرهای بزرگ ایران آوازه ای از این هنر هم دیده نشده بود، بنابر این امکانات موجود در تئاتر تبریز قابل مقایسه با قدمت تئاتر در این شهر نیست. نصیری بیان داشت: هنرمندان تبریزی به سختی هر چه تمام می جنگند تا بتوانند با امکانات محدودی که دارند اثر را از نظر زیبایی شناسی لبریز کنند و این شاید آن نکته بزرگ و مهمی باشد که امروزه هنر استان با آن دست و پنجه نرم  می کنند. این سخنان برای هنرمندان  بسیار قابل درک است  شاید از من سوال کنید که این روزها بخش خصوصی تا حدی توانسته است فقدان این امکانات را جبران کند و من در پاسخ به شما خواهم گفت بله اما تمام هنرمندان توان ورود به سالن ها را نداشته و نخواهند داشت. تئاتر تبریز بیش از هر چیزی نیاز به سالن و امکانات صحنه  دارد  تا با هزینه کم فضا را در اختیار هنرمندان قرار دهد تا آن اتفاق مهمی که تئاتر به دنبال آن است رخ بدهد




مطالب مرتبط

پس از هشت ماه؛

داستان خرس های پاندا در تبریز روی صحنه رفت
پس از هشت ماه؛

داستان خرس های پاندا در تبریز روی صحنه رفت

نمایش "داستان خرس های پاندا" به نویسندگی "ماتئی ویسنی یک" و کارگردانی "سیامک افسایی" از اول آبان ماه هر روز ساعت نوزده در مجتمع فرهنگی و هنری بیست و نه بهمن تبریز موسسه بین المللی الف پلاتو استاد حمیدی بر روی صحنه می رود.

|

نظرات کاربران