در حال بارگذاری ...
علی فتوحی در نشست خبری نمایش مطرح کرد:

سعی کرده ایم «باغ آلبالو» را برای ذائقه تبریزی طراحی کنیم

نشست خبری نمایش « باغ آلبالو » به کارگردانی علی فتوحی همزمان با رونمایی از پوستر این نمایش در کافه الف برگزار شد. روز شنبه ۶ بهمن ماه، با حضور عوامل این نمایش و اصحاب رسانه نشست خبری نمایش « باغ آلبالو » برگزار شد.

به گزارش آذربایجان شرقی – مهرداد خردمند؛ نشست خبری نمایش « باغ آلبالو » به کارگردانی علی فتوحی همزمان با رونمایی از پوستر این نمایش در کافه الف برگزار شد.

روز شنبه 6 بهمن ماه، با حضور عوامل این نمایش و اصحاب رسانه نشست خبری نمایش « باغ آلبالو » برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست خبری مهرداد خردمند، مدیر روابط عمومی انجمن نمایش استان آذربایجان شرقی ضمن خیر مقدم به اهالی رسانه اظهار نمود: خبرنگاران و اهالی رسانه همیشه پیش قراول اتفاقات فرهنگی و هنری هستند و در حوزه تئاتر باعث دیده شدن آثار و شناساندن آن به مخاطب می شوند.

 

علی فتوحی، کارگردان نمایش « باغ آلبالو » در ابتدای صحبت های خود با اشاره به اینکه این نمایش برای  اولین  بار  در تبریز توسط گروه آینا  اجرا می شود افزود: امیدواریم این نمایش رضایت مخاطبین را جلب نماید، همانطور که می دانید نمایشنامه باغ آلبالو نوشته  آنتوان چخوف یک نمایش کمدی است ولی جنس کمدی چخوف دارای ویژگی خاص خود است که با همراهی گروه اجرایی اعم از بازیگران، موسیقی، گریم، طراحی صحنه و دیگر عزیزان  بتوانیم رضایت مخاطبین در طول مدت اجرا بدست آوریم

فتوحی  همچنین در مورد گروه بازیگران نمایش « باغ آلبالو » اظهار کرد: در ابتدا باید  از زحمات خانم شیرگیر که تا مرحله بازبینی اثر در کنارمان بودند و پس از این مرحله به علت بیماری نتوانستند در کنار گروه باشند تشکر کنم و برای ایشان آرزوی سلامتی دارم و همچنین تشکر ویژه ای از خانم حسینی که علی رغم مشغله بسیار، دعوت ما را لبیک گفته و به گروه باغ آلبالو پیوستند و در این مدت کوتاه توانستند با گروه هماهنگ شده و ما را از بحران نجات دهند. نوع نگرش ما در نمایش « باغ آلبالو »  از نظر شیوه اجرایی متفاوت است ، کسانی که نمایشنامه باغ آلبالو را مطالعه نموده‌اند بر این نکته واقف هستند که این نمایشنامه دارای ویژگی های خاصی است. ما در این نمایش نگرش جدیدی به این نمایشنامه داشته ایم، به همین جهت شاهد  دیدگاه چخوفی یا دیدگاه برشتی در این اجرا نخواهیم بود و سعی کرده ایم  مابین این دو دیدگاه حرکت کنیم تا رضایت مخاطبان تبریزی را جلب نماییم. چون مخاطبان تبریزی از لحاظ ذائقه بسیار مشکل پسند هستند و خوشبختانه با شناختی که از مخاطبان داشته ایم سعی کرده ایم رضایت مخاطب و به خصوص مخاطب عام را جلب نماییم و امیدواریم در این راه موفق باشیم

علی فتوحی در خصوص تغییرات  اجرایی « باغ آلبالو » نیز افزود: ما سعی کرده ایم به متن وفادار باشیم، هر چند نمی خواهم  اسم دراماتوروژی  برای این کار بگذارم اما به طور مثال شخصیتی که از لحاظ شرعی و عرفی با فرهنگ ما همخوانی نداشت  را حذف نموده ایم و بالطبع وقتی شخصیتی از داستان حذف می شود، صحنه هایی از نمایشنامه نیز حذف می گردد و برای اینکه  جای  این صحنه ها را پر کنیم در شیوه اجرایی تغییراتی را ایجاد نموده ایم. وی افزود: با توجه به اینکه  در این نمایش با ترجمه آقای استپانیان  که قدیمی ترین و به نظر بنده قوی ترین ترجمه این اثر است، تصمیم گرفتیم دیالوگ ها را بصورت محاوره ای پیش ببریم، هر چند سعی کرده ایم بیشتر تغییرات در تکنیک های کارگردانی شکل بگیرد تا اینکه این تغییرات در خود متن صورت گیرد

علی فتوحی در بخش  دیگری از سخنان  خود بر لزوم  تغییرات در متن برای جامعه امروز افزود: بنده مطمئنم که تمامی نویسندگان  اجازه تغییرات در متن را با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی  روز صادر می کنند ولی خوشبختانه ما به جز  تغییراتی که عرض کردم  سعی کرده ایم به متن باغ آلبالو وفادار بمانیم. کارگردان نمایش باغ آلبالو تصریح کرد: بنده شدیداً معتقدم شرایط فرهنگی و سیاسی امروز  ایران شبیه به نمایشنامه باغ آلبالو است و این شرایط بسیار خطرناک است  و جامعه ما را با بحران مواجه کرده است  به همین دلیل بهترین زمان برای اجرای باغ آلبالو عصر حاضر است تا تلنگری به رفتارهای اجتماعی ما بزند، هر چند محتوای این نمایشنامه دارای تاریخ مصرف خاصی نیست و می تواند در هر زمانی اتفاق بیفتد

 

کارگردان این نمایش با اشاره به  ذائقه مخاطبان بیان کرد: متاسفانه یا خوشبختانه کار کردن اثر کمدی در تبریز بسیار خطرناک است و جنس کمدی چخوف مابین کمدی و تراژدی حرکت می کند و با توجه به تجربه ای که از مخاطبین تبریزی داریم می دانیم که مخاطبین  از این جنس کمدی لذت نمی برند و نمی تواند با جنس گروتسک ارتباط برقرار کند. مردم تبریز به طنازی مشهور هستند و به همین سبب جنس کمدی چخوف را دوست ندارند، بنابراین سعی کرده ام ویژگی شخصیت نمایشنامه هایی که از چخوف خوانده ام در این نمایش پیاده کنم و سعی کرده ایم به سوی یک کمدی خاص برویم که قابل تعریف نیست و شاید پس از اجراهای دوم و سوم  جنس نمایش با توجه به واکنش های مخاطبین تغییر پیدا کند چون در این نمایش به شدت مخاطب محور پیش خواهیم رفت، تصمیم گرفتیم دست بازیگر را تا جایی که متن اجازه می دهد و ممکن است باز بگذاریم تا نمایش برای مخاطب طراحی کنیم. این کارگردان در مورد ریتم نمایش نیز گفت: ریتم نمایش را بالا گرفته ایم چون تجربه ثابت کرده است که مخاطبان عاشق هیجان هستند و رغبتی به نمایش های با ریتم پایین ندارند، هر چند در بسیاری از موارد  متن به جز پرده سوم این اجازه را به ما نمی دهد به همین خاطر ما سعی کرده ایم  نگرش خود را نسبت به متن تغییر دهیم و خوشبختانه بازیگران نیز بازیگرانی خلاق هستند که دست ما را  در اجرا باز می گذارد.

 

علی فتوحی در مورد پیوند آثار چخوف و استانیسلاوسکی نیز گفت: در حقیقت ما در این نمایش با سیستم استانیسلاوسکی پیش نمی رویم و کسانی که بنده را می شناسند می دانند که به این سیستم اعتقاد خاصی ندارم و نمی توانم با آن ارتباط برقرار کنم و بیشتر فردی برونگرا و معتقد به سیستم بیومکانیک هستم؛ بنابراین جنس بازی ها نیز بیشتر برونگرا هستند و معتقد نیستم که آثار چخوف به سمت استانیسلاوسکی حرکت می کند..

 

فاطمه حسینی  بازیگر نمایش « باغ آلبالو » در ادامه این نشست خبری، با اشاره به تیم حرفه ایی نمایش « باغ آلبالو » گفت: با توجه به اینکه بازیگران این نمایش از طیف های سنی متفاوت هستند اما در عین حال  عملکردی حرفه ای داشته اند؛ همین نیز باعث شد تمام سعی خود را به کار بگیرم تا در این مدت کوتاه خود را با گروه هماهنگ کنم.

 

علی سلیمانی تهیه کننده نمایش « باغ آلبالو » در مورد هدف خود  برای سرمایه گذاری در این نمایش اظهار نمود: ابتدا باید تفاوت بین سرمایه گذار، اسپانسر  و تهیه کننده  روشن گردد، سرمایه گذار فردی است که به دنبال سود  پا به عرصه می گذارد و اسپانسر کسی است که در قبال  سرمایه گذاری خود به منافع تبلیغاتی  خود می رسد، ولی بحث تهیه کنندگی متفاوت از این دو مقوله است، تهیه کننده کسی است که از صفر تا صد نمایش را پیش می برد و ریسک  مالی  آن را به عهده می گیرد و گروه را با کمک کارگردان دور هم جمع کرده است. بنده از کودکی به هنر علاقه زیادی داشته ام چون هنر در واقع یک وادی مقدس است، ولی خوشبختانه یا متاسفانه  تحصیلکرده رشته هنر نیستم، خوشبختانه از این جنبه که  جز زیبایی چیزی از هنر باقی نمانده است  هیچ حمایتی  چه از طرف مسئولین  و چه از طرف مخاطبین صورت نمی گیرد ولی خرسندم  که در کنار این گروه حرفه ای هستم.

 

در ادامه این نشست خبری فرهاد حق سالمی آهنگساز نمایش « باغ آلبالو » در رابطه با موسیقی این اثر گفت: سعی کرده ایم موسیقی استفاده شده درنمایش از لحاظ تکنیکال و زمانی به شخصیت های داستان و اصل قصه  بسیار نزدیک باشد و تلاش کردیم از موسیقی آن روزهای  روسیه استفاده نماییم اما تغییراتی از لحاظ تکنیکی اعمال کرده ایم. می توان گفت موسیقی جزئی  از نمایش است و گروه سه نفری بصورت زنده  با حضور در صحنه موسیقی را اجرا خواهند کرد.

 

تینا عبدی دیگر بازیگر نمایش « باغ آلبالو » در این نشست خبری گفت: درابتدا باید عرض کنم کارکردن با آقای فتوحی باعث افتخاراست. در رابطه با نقش هم باید این نکته را بگویم که تمام تلاشم را کرده ام تا با تحلیل شخصیت  نقش خود را به خوبی ایفا کنم. در مورد نقشی که  من بر عهده دارم باید بگویم که بسیار به شخصیت خودم نزدیک است.

 

الهه نعمتی طراح پوستر این نمایش نیز درباره طراحی پوستر نمایش باغ آلبالو اظهار کرد: در طراحی پوستر نمایش باغ آلبالو  سعی کرده ایم از المان هایی که در بطن داستان  و کارگردانی وجود دارد استفاده کنیم، در مورد تایپوگرافی  پوستر نیز سعی کرده ایم  فضای  کمدی چخوف را در آن جای دهیم و در عین حال سعی کرده ایم از جنبه دراماتیک  اثر نیز غافل نمانیم، ولی آنچه برای ما اهمیت بیشتری داشت، ایده پردازی اثر بوده است که بیشترین انرژی را ایده پردازی و چگونگی بیان مفاهیم نمایش  گذاشته ایم و در نهایت سعی شده  پوستر نمایش جوهره و چکیده  نمایش را در بر بگیرد.

 

گفتنی است نمایش « باغ آلبالو »  به کارگردانی علی فتوحی و بازی فاطمه حسینی، کامیار شکیبایی، مهرداد سعادت، سنا پورسعیدی، زیبا فرج الهی، رامین بوستانی، جلال خاکزاد، تینا عبدی، مهدی حیدری، امید سعیدپور، بهروزعلیپور و امین طایفی  از بیست و هفتم بهمن ماه ، هر روز راس ساعت ۱۸:۳۰ در سالن اقبال آذر مجتمع فرهنگی و هنری ۲۹ بهمن تبریز به روی صحنه خواهد رفت.




مطالب مرتبط

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

استاندار آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، این رویداد را محلی برای نمایش تنوع و تعدد نگرش‌ها و ‌اندیشه‌ها دانست که فضایی مناسب را فراهم می‌کند تا اصحاب هنر در کنار هم قرار بگیرند.

|

گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم
گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم

حسین عبداللهی، مدرس و کارگردان تئاتر با نقل این جمله هوسرل که «برای شناخت هر پدیده‌ای، باید آن را در پرانتز قرار بدهیم»، می‌گوید برای شناخت و گذاشتن ذات انسانی در بوته آزمایش، در نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته»، وجود و ماهیت انسان را در پرانتز قرار داده است.

|

نظرات کاربران