در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش:

«حیدربابایا سلام» سال ها رکورد دار تماشاگر تئاتر بود

نشست خبری  نمایش « حیدر بابایا سلام » عصر روز سه شنبه  ۲۷ آذر ماه با حضور دکتر عبدالحسین لاله به عنوان نویسنده و کارگردان، محسن خدابنده تهیه کننده اثر ،علی نوروش اوغلی بازیگر نقش شهریار و بابک هلال،صادق جدیری از گروه آهنگ سازی و موسیقی این نمایش به همراه جمعی از اصحاب رسانه  در کافه مجتمع فرهنگی ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد.

به گزارش آذربایجان شرقی، مهرداد خردمند؛ نشست خبری  نمایش « حیدر بابایا سلام » عصر روز سه شنبه  27 آذر ماه با حضور دکتر عبدالحسین لاله به عنوان نویسنده و کارگردان، محسن خدابنده تهیه کننده اثر ،علی نوروش اوغلی بازیگر نقش شهریار و بابک هلال،صادق جدیری از گروه آهنگ سازی و موسیقی این نمایش به همراه جمعی از اصحاب رسانه  در کافه مجتمع فرهنگی ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر عبدالحسین لاله گفت: این نمایش در سال ۷۱ در یک سالن ۲۰۰ نفری بر روی صحنه رفت و زمانی بود که  رکورد دار تعداد تماشاگر  در زمان خود در سطح کشور بود، که اگر تلاش‌های  دکتر عبدالعلی زاده بعنوان استاندار وقت آذربایجانشرقی نبود به طور حتم این نمایش در سال‌های دهه ۷۰ نیز بر روی صحنه نمی رفت.

 

عبدالحسین لاله ادامه داد: در این اثر فولکولوریک صحنه ای، موسیقی و تئاتر با هم آمیخته شده و به اصطلاح شاهد یک اپرت خواهیم بود که  نهایت زیبایی را به وجود آورده است تا تماشاگران بتوانند در فضای آن دوران قرار گیرند.

کارگردان این نمایش در ادامه افزود: در این نمایش  ۵۰ نفر بازیگر مرد و زن به ایفای نقش می پردازند، ۲۰ نفر در عرصه موسیقی و تعدادی نیز در پشت صحنه این نمایش   به عنوان دست اندرکاران پشت صحنه به فعالیت خواهند پرداخت.

 

عبدالحسین لاله  همچنین گفت: در مجموعه "حیدربابایا سلام"، استاد شهریار در قالب حس، کوه معروف حیدربابا، عشق و مادر توصیف شده و سعی بر آن است در اقتباس از منظومه "حیدربابایا سلام "هیچگونه خیانتی انجام نشود مضاف بر آنکه در موسیقی نمایش نیز از آواهای  آذربایجان الهام گرفته شده است.

 

کارگردان نمایش موزیکال "حیدربابایا سلام" از اجرای صحنه ای این اثر در مدت زمان اولیه ۱۰ روزه خبر داد و تاکید کرد: پس از تبریز نیز در شهرهای اردبیل، تهران، استانبول، آنکارا و باکو بر روی صحنه خواهد رفت.

 

لاله، شیوه گفتاری بازیگران این نمایش را به سبک مصطلح زبان ترکی آذربایجانی منظومه استاد شهریار دانست و گفت: زیرا زبان ترکی لهجه های مختلفی دارد اما ریشه همه آنها یکی است و در نمایش حیدربابایا سلام نیز سعی شده که شیوه گفتاری خود استاد شهریار رعایت شود تا برای همگان در تمام مناطق داخل و خارج کشور قابل فهم باشد لذا می توان گفت این نمایش، صادرات فرهنگ و هنر آذربایجان به خارج می باشد.

 

علی نوروش اوغلی بازیگر نفش استاد شهریار در این نمایش نیز گفت: از اینکه این نمایش پس از چندین سال به روی صحنه می رود و بعد از چندین سال به شهری برگشته ام که تئاتر را در آن آموخته ام خرسندم،موضوع نمایش همان موضوع شعر استاد شهریار است که دراین نمایش، سه مرحله کودکی و میانسالی و پیری استاد شهریار را بعد از 27 سال دوباره به تصویر کشیده است ،در این نمایش با شخصیت رئالیستی استاد شهریار روبه رو نیستیم بلکه مسئله مهم  نگرش استاد  به مسئله وطن و عشق است.

 

تهیه کننده این نمایش نیز با اشاره به نقش رسانه در شناساندن آثار به مخاطبان ، از برخورد بی تفاوت گونه صداوسیما به عنوان رسانه ملی کشور انتقاد نموده و افزود:  رسانه ملی هیچگونه حمایتی از این نوع نمایش های فولکوریک به انجام نمی رساند لذا مسئولان متولی استان باید بدانند که اگر قصد دارند این نوع آثار به صورت ملی در کشور مطرح شوند باید اقدامی جدی انجام دهند زیرا اگر رسانه‌ها همکاری نکنند هیچگونه پیشرفتی در خصوص اعتلای فرهنگ و هنر آذربایجان حاصل نخواهد شد!




مطالب مرتبط

پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت
پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» به نویسندگی محمد چرمشیر، بهمن عباسپور، شهرام گیل‌ آبادی و تهیه کنندگی عباس خلیفه‌لو و کارگردانی نسیم عمو‌زاده کاری از گروه نمایش سارای، با استقبال پر شور تماشاگران در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت.

|

نظرات کاربران