در حال بارگذاری ...

نمایش «پاشا» در آنکارا به صحنه رفت

نمایش ایرانی پاشا اثر هنرمندان تبریزی در دوازدهمین فستیوال بین المللی تئاتر اتوس آنکارا امشب به روی صحنه رفت.

به گزارش تئاتر آذربایجان شرقی، این نمایش تاریخی ـ تراژدی ـ کمدی با حضور هنرمندان و دوستداران هنر نمایش در سالن تئاتر آکن شهر آنکارا پایتخت ترکیه اجرا شد.
نمایش 'پاشا' اثر 'اکبر شریعت' به کارگردانی 'نازیلا ایران زاد بنام' و آهنگسازی 'شاهرخ پناهی فرد' در فستیوال بین المللی تئاتر اتوس آنکارا به عنوان نماینده تبریز ٢٠١٨ اجرا می شود.
این نمایش در بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی ضمن کسب بهترین اثر، جوایز بخش های مختلف پوستر، آهنگسازی، بازیگری، نویسندگی و کارگردانی را نیز از آن خود کرده بود.
این نمایش که با روایتی نو از دوران قحطی و مبارزات مشروطه در تبریز به زبان ترکی آذربایجانی اجرا می شود، داستان زینب پاشا مربوط به چند سال قبل از مشروطیت را روایت می کند و شرایطی را برای تبیین اقدامات این زن و بستر مبارزه انقلاب مشروطه را در تبریز فراهم کرده است.
حدود 130 سال پیش، زنانی که در برابر چپاول گران در شهر تبریز مقاومت می کردند، به رهبری زنی به نام زینب پاشا به مبارزه با غارتگران پرداختند و با حمله به محل احتکار ارزاق عمومی، مایحتاج مورد نیاز مردم را در میان آنها توزیع کردند و این نمایش در واقع بیانگر این واقعه تاریخی است.
پیش از این، نمایش پاشا به عنوان تنها اثر برگزیده استانی به بخش رقابتی سی و ششمین جشنواره تئاتر ایران راه یافته بود.
وحید شیرزاد بازیگر نمایش پاشا به عنوان یکی از سه بازیگر برگزیده، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگری سی و ششمین جشنواره‌ بین المللی تئاتر فجر شد.
همچنین پوستر نمایش پاشا از تبریز به عنوان یکی از 63 پوستر تئاتر از 33 طراح گرافیک، منتخب سی و ششمین جشنواره‌ تئاتر فجر برای حضور در نمایشگاه اسپند شد.
نمایش 'پاشا' با پرداختن به نقش و سهم چشمگیر زنان در شکل گیری مبارزات مشروطه روایتی جدید از مشکلات و زندگی مردم عامی تبریز در این دوران را بیان می کند.
فستیوال بین المللی تئاتر آنکارا از روز 7 فرردین همزمان با روز جهانی تئاتر تا 15 فروردین ماه در شهر آنکارا در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی
در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در نشستی خبری، از حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند به میزبانی تبریز خبر داد.

|

نظرات کاربران