در حال بارگذاری ...

«کلفت ها» در تبریز به صحنه می رود

نمایش «کلفت ها» کاری از گروه آینا به کارگردانی علی فتوحی از روز چهارشنبه با حضور هنرمندان، فرهیخنگان و مردم هنردوست تبریز به روی صحنه می رود.

به گزارش تئاتر آذربایجان شرقی، این نمایش نوشته «ژآن ژنه» با کارگردانی علی فتوحی و بازی سنا پورسعیدی، پریسا سهرابی، سمانه بابازاده از اول تا ۱۵ آذر ساعت ۱۹:۳۰ در موسسه بین المللی الف، مجتمع فرهنگی ۲۹ بهمن تبریز اجرا خواهد شد.

زنگ افتتاح نمایش کلفت ها توسط مسعود امیر سپهر، خواننده سرشناس تبریزی و سرپرست گروه موسیقی باریش نواخته خواهد شد.

نمایش کلفت ها، حکایت کلر و سولانژ، دو خواهر بسیار مهربان و صمیمی است که هر دو کلفت خانواده ای متمول در خانه مجلل هستند.

آنها زندگی دو گانه ای دارند، در غیاب خانوم یکی از کلفتها در نقش او فرو رفته و رویاهاى خود را از طریق بازی هاى مداوم شان به نمایش مى گذارند، بازی هایی که گویی برایشان بصورت آیینی درآمده است. بازی می کنند، می خندند و می گریند. اما به زودی در می یابند، با پوشیدن لباس های خانوم و استفاده از لوازم آرایش او نمی توانند سرنوشت محتوم خود را تغییر دهند.

روبرو شدن با این حقیقت، بر خشم فروخفته آنان، می افزاید و از اینکه توانسته‌اند با فرستادن نامه‌های جعلی، آقای خانه را به زندان انداخته و خانوم را پریشان کنند، به خود می‌بالند اما یک تماس تلفنی به آنها خبر بدی می دهد: آقای خانه، از زندان آزاد شده است.

کلفت ها وحشت زده، برای پنهان ماندن رازشان، نقشه قتل خانوم را می کشند، اما با تردید یکی از کلفت ها، نقشه شان عقیم مانده و خانوم از خانه بیرون می رود. کلفت ها در می یابند که قدرت کشتن خانوم خانه را ندارند، وقتی پی به این ناتوانی می برند به بازی های قبلی پناه می برند و سرانجام یکی از کلفت ها که در نقش خانوم فرو رفته، به دست دیگری کشته می شود.

«ژان ژنه»، نویسنده نامیسنامه «کلفت ها» شاعر، رمان‌نویس و نمایش‌نامه ‌نویس معروف فرانسوی است،  که «ژان پل سارتر» درباره زندگی و تحلیل آثارش، کتابی در ششصد صفحه به نام «ژنه مقدس» نوشته و منتقدان وی را بزرگترین شاعر درام نویس فرانسه، پس از جنگ می دانند.

نمایش نامه های ژنه از آثار شگرف دهه های پنجاه و شصت، قرن گذشته هستند، او در سال‌های آغازین زندگی، ولگرد و دزد خرده پا بود اما بعدها به نویسندگی روی آورد.

از آثار مهم «ژان ژنه» می توان به رمان‌های «معجزه گل سرخ»، «روزنگاری‌های دزد» و «بانوی گل‌های ما» و نمایشنامه های «سیاه زنگی ها»، «کلفت ها»، «بالکن» و «نظارت عالیه» اشاره کرد.

آثار ژنه نمایشگر عصیانی است بر ضد دنیای قراردادی و اجتماع دروغین، اجتماعی که با تمام قوا با آن به مقابله پرداخت و ارزش آن را به هیچ گرفت.

ژنه انسان عاصی و تنهای قرن بیستم بود، انسانی که می خواست در دنیایی که برای او نبود زندگی کند. وی در اواخر عمر شش ماه در اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی زندگی و مخفیانه با «یاسر عرفات» در «امان» دیدار کرد، ژنه خاطرات این روزها و تجربه‌هایش را در کتابی به نام «زندانی عشق» نوشت که در ۱۹۸۶ پس از مرگش چاپ شد.

علی فتوحی، کارگردان این نمایش متولد 1354 تبریز لیسانس بازیگری و فوق لیسانس کارگردانی از دانشگاه هنر و معماری تهران است.

وی فعالیتهای فرهنگی هنری خود را از 1374 در تبریز آغاز کرده و هم اکنون به غیر از کارگردانی و بازیگری، در دانشگاه های تبریز به تدریس تئاتر مشغول است.

 




نظرات کاربران