در حال بارگذاری ...
با همکاری انجمن هنر های نمایشی آذربایجان شرقی و انجمن دانش آموختگان تئاتر تبریز

جلسه نقد و بررسی نمایش «خ . میم» برگزار شد

به گزارش آذربایجان شرقی، مهرداد خردمند؛ به گزارش روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان شرقی،جلسه نقد و بررسی  نمایش "خ میم" عصر روز دوشنبه در محل پلاتوی استاد صادقی تئاتر شهر تبریز و با حضور عوامل نمایش "خ میم " و دانشجویان دانشگاه نبی اکرم و اعضای انجمن دانش آموختگان  تئاتر تبریز و به همت  مدیر روابط عمومی انجمن نمایش استان و تئاتر شهر تبریز  برگزار شد.
سیروس مصطفی  در آغاز این جلسه برگزاری جلسات نقد را اقدامی مبارک  دانست و افزود  انجمن نمایش استان با ارسال نامه ای به انجمن دانش آموختگان خواستار برگزاری  جلسات نقد گردید که موجب استقبال ما در انجمن دانش آموختگان تئاتر تبریز شد چون یکی از وظایف ذاتی انجمن دانش آموختگان اینست در حوزه ای قدم بردارد که کسی بدان توجه نمیکند و چه خوب که با نقد و بررسی نمایش "خ میم " استارت این کار زده می شود.
وی با اشاره به تعریف نقد گفت: یکی از ۴شاخصه  نقد ایراد گرفتن است، ولی قسمت اعظم آن برای کمک به تیم اجرایی و احیاناً مخاطبان تئاتر برای درک نقاط تاریک اثر است.
مصطفی ادامه داد: یکی از اتفاق های خوب اینست که نویسنده فرزند همین خاک و بوم است و این اتفاق خوبی برای تئاتر تبریز است ،ما سعی بر این نمایشنامه های نگارش شده در استان به فارغ از سطح کیفی  به روی صحنه بروند ،چون برای بالا بردن کیفیت لازم است کمیت را بالا ببریم.
میر میلاد مهدی زاده  نویسنده و کارگردان نمایش "خ میم" با تشکر از انجمن دانش آموختگان تئاتر تبریز و انجمن نمایش استان   گفت: اتفاقی که در انجمن دانش آموختگان می افتد این است که فضاهای خالی  که در نقد آثار بوده است را پوشش دهد و جلسات نقد می تواند  نقاط خالی  را برای اجرای بهتر  نمایش در اختیار ما بگذارد. وی در ادامه با اشاره به اینکه که دو بازیگر نمایش(شاهین کاظم نژاد و کوثر صالحی) از ابتدای  نگارش متن در داستان سازی ها و دیالوگ های  نمایشنامه به من کمک کردند.
سیروس مصطفی  جلسه نقد را با  بررسی  بروشور نمایش "خ میم"   آغاز کرد و گفت وقتی سخن از بروشور به میان می آوریم انتظار داریم بروشوری ببینیم که  در آن رزومه ای از نویسنده و کارگردان  اثر ،خلاصه ای از داستان و احیانا کارهای آتی گروه نمایشی  در آن نقش بسته باشد و درج  مدت زمان اجرای نمایش  نیز می تواند در برنامه ریزی زمانی مخاطب تاثیر مثبت داشته باشد، هر چند می دانم این کار شاید باعث هزینه بیشتر گردد ولی می توان با کاستن از کیفیت بروشور بر کمیت آن افزود.
مهدی زاده در ادامه   در خصوص ایده به وجود آمده جهت نگارش نمایشنامه "خ میم" گفت : ایده این نمایشنامه از زمان دانشجویی در ذهن من  بصورت  جزئیات بود که بعد ها با  صحبت هایی که با دوستان کردیم ایده نگارش این نمایشنامه به ذهنمان رسید، و این جزئیات مربوط به مسئله هویت است، اینکه کودکی  در شرایطی مناسب رشد کند بالطبع  هویت  مناسبی خواهد داشت  و یا  در شرایط  کودکان  داستان ما که برای  هدف خاصی به دنیا آمده اند و وقتی که بعنوان  دختر نمی توانند آن هدف را تامین کنند به زیر خاک می روند.  آنچه  در داستان  ما وجود دارد دو شخصیت داستان ما ( پیرمرد و دختر) در نگاه اول دارای هویت  هستند ولی  در اتیکت لباس هیچکدام نام دیده نمی شود  چنانچه در دیالوگی از نمایشنامه هم  این جمله وجود دارد که " هر چیزی که اسم نداره،یعنی هویت نداره" به نظر من  بحرانی  که جامعه ما را احاطه کرده بحران هویت است ، و همین مسئله هویت ما را از ۴جایگاه اصلی ما اعم از مادر، وطن ،عشق و نیستان و جهان ابدی بی اعتنا کرده است. وقتی ما در دختران جامعه جوک درست می کنیم باید بپذیریم که دختران امروز مادران فردا هستند ،همان مادری که از روز اول پیدایش در بطن آن بوجود می آییم،موضوع دوم وطن است بطوریکه  اگر همین الان کسی وارد سالن شود و دو گرین کارت در دست داشته باشد،برایش سر و دست می شکنیم، و سومی عشق است که وضعیت آن در جامعه امروز مشخص است ، و چهارمی نیستان یا همان جهان ابدی ماست که  می بینیم در فضای مجازی وضعیت آن را می بینیم  و وقتی که این چهار خانه اصلی انسان را از ما  بگیرند ما به یک انسان  بی هویت تبدیل می شویم که به دنبال اهداف آنان است و به  مجسمه هایی در دست آنان تبدیل خواهیم شد. که این سوالات تبدیل به نمایشنامه "خ میم" شد.
سیروس مصطفی  سپس در مورد رکن اساسی داستان سخن گفت و افزود: آنچه رکن اساسی به لحاظ نوشتاری در داستان نویسی   محسوب می شود عنصر تعلیق است که مخاطب را در انتظار  وقوع  یک عمل خارق العاده می گذارد وی با بیان اینکه اولین دیالوگ هر نمایش دکور آن نمایش است  افزود  صدای دستگاه فرز یا صدای آهنگری با مجسمه های سیمی موجود هیچ سنخیتی نداشت ولی همچنان تا پایان نمایش منتظر مجسمه های فلزی دیگری بودم به همین دلیل  من عنصر تعلیق در داستان را قدرتمند ندیدم.
وی با اشاره به دکور نمایش  افزود اگر منابع مالی اجازه می داد ما با یک دکور ناتورال  رو به رو بودیم ، یعنی جزئیات از چکه های آب گرفته تا  عناصر فلزی  موجود در صحنه نشان از اهمیت دادن به جزئیات است،  که دکور بسیار خوبی بوده و  با روح نمایش نیز عجین گشته و نشانگر سردی و زمختی کار است ،به نظر من  کارگردان در این  کار  دو مورد را  احتمالا ندیده یا دقت نکرده است، یک منبع  این محل از کجاست؟ تنها یک لامپ در قسمت پشتی صحنه وجود دارد که به نظر بنده برای روشنایی فضای  صحنه کافی نیست و باید دو لامپ نیز در قسمت جلوی مخاطب به روشنایی صحنه کمک  می کرد. دیگری موضوع صدا است که  ما با  افکت سر و کار داشتیم که اجرا همخوانی نداشت، به نظر من سکوت بهترین موسیقی این نمایش بود، صدای چکه های آب یا صدای آهن  صداهای دلنشینی را در صحنه ایجاد می کند که با استفاده از عناصر صداسازی  موجود در صحنه  اتفاق افتاده است ،آنچه مهم است این است که نمایش در اتاق فرمان شکل نگرفته  بلکه در روی صحنه شکل می پذیرد.
سیروس مصطفی  در ادامه نقد نمایش  "خ میم " گفت : یک مسئله خوب دیگر هم  در نمایش بود  و شاید کمی فلسفی باشد این است که انسان محتاج خاطره سازی است و اگر خاطره را از انسان بگیرند حرفی برای گفتن ندارد و اینکه شخصیت پیرمرد داستان  تاکنون زنده مانده است مدیون مجسم کردن خاطراتش است. در مورد بازی ها و کارگردانی باید عرض کنم بازی ها و هدایت بازیگران بسیار خوب بوده و ارزش  نقد و صحبت کردن دارد، در مورد بازی شاهین کاظم نژاد باید گفت : تقریبا تا سه چهارم داستان بازی بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت ولی انتظار وجود داشت در یک چهارم پایانی داستان و پس از برملا شدن هویتش بازی او درونی تر باشد. در مورد بیان ها هر چند وظیفه بازیگر است که متن به صورت واضح به گوش مخاطب برساند ولی در زندگی واقعی نیز پیش میاید که ما فقط آواها و آکسیون  را می شنویم و مفهوم را درک می کنیم، در مورد بازی صالحی باید بگویم که بسیار مسلط و صریح ایفای نقش کرد ولی در حین این  اجرای صریح و مسلط آهنگ صدایش مونوتون  است که بیشتر به خاطر برای نشان  دادن  لحن یک دختر نظامی است.
مصطفی در پایان با اشاره به اینکه تئاتر کار کردن در وضعیت موجود مانند ایثار کردن است افزود کوثر صالحی و شاهین کاظم نژاد از سرمایه های تئاتر ما هستند که امیدوارم متولیان قدر آنان را بدانند ،ضمنا باید این اعتراف را انجام دهم که انتظار چنین استقبالی را از جلسه نقد نداشتم و از این استقبال بسیار خوشحال شدم.
شایان ذکر است نمایش "خ میم " از ۶ آذرماه تا ۱۹ آذر ماه در پلاتوی استاد صادقی تئاتر شهر تبریز به روی صحنه رفته و با جلسه نقد و بررسی  به کار خود پایان داد.

 




مطالب مرتبط

پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت
پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» به نویسندگی محمد چرمشیر، بهمن عباسپور، شهرام گیل‌ آبادی و تهیه کنندگی عباس خلیفه‌لو و کارگردانی نسیم عمو‌زاده کاری از گروه نمایش سارای، با استقبال پر شور تماشاگران در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت.

|

به کارگردانی حسین اصل عبداللهی

اجرای نمایش «مستاجر جدید» در تئاتر شهر تبریز تمدید شد
به کارگردانی حسین اصل عبداللهی

اجرای نمایش «مستاجر جدید» در تئاتر شهر تبریز تمدید شد

نمایش «مستاجر جدید» به نویسندگی اوژن یونسکو و کارگردانی حسین اصل عبداللهی که از اول بهمن ماه در سالن استاد صادقی تئاتر شهر تبریز به اجرا درآمد، به دلیل استقبال مخاطبان تا پایان بهمن ماه تمدید شد.

|

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

نظرات کاربران