در حال بارگذاری ...
فرهاد قائمیان، داور ششمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس:

 برگزاری دوره‌های آموزشی گامی موثر در شکوفایی نمایش خیابانی است

​فرهاد قائمیان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان و عضو هیئت داوران ششمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس،  به نمایندگی از هیئت داوران، به بخشی از مهم‌ترین نقطه نظرات داوران برای داوری آثار این جشنواره اشاره کرد.

به گزارش تئاتر آذربایجان شرقی، فرهاد قائمیان ضمن اشاره به ضرورت توجه به تنوع گونه‌های نمایش خیابانی، این بخش از تئاتر را دارای جایگاهی خاص و مردمی دانست و گفت: مردمی بودن این گونه نمایشی، لزوم دقت در انتخاب ایده و موضوع را دوچندان می‌کند و محتوای تولید شده باید بر حسب شناخت ضرورت‌های اجتماعی و مخاطب شناسی صحیح انتخاب شود.

وی همچنین ذات تئاتر خیابانی را در میان مردم بودن آن دانست و بیان کرد: هدف از پرداخت به این گونه از هنرهای نمایشی و برگزاری جشنواره های تئاتر خیابانی، رفتن به متن اجتماع  و در میان مردم بودن است. هنرمندان در این زمینه باید دقت داشته باشند که در حقیقت مخاطب اجراهای آن ها مردم هستند، مردمی که از هر جنس و در هر رده سنی به تماشای اثرشان فراخوانده می‌شوند و باید  با رعایت اصول اخلاقی و انتخاب و اجرای مضامین صحیح و ارزشمند، ضمن رعایت احترام، سطح دانش و بینش مخاطب را بالا ببرند.  

وی در خصوص هدفمندی در تکنیک های مواجهه با تماشاگر در اجراهای خیابانی و توجه ویژه به این هدفمندی و تعامل گفت: اجرا در میان مردم کار آسانی نیست و هنرمندان تئاتر خیابانی باید  روی به کار گرفتن تمامی تکنیک های بازی  تمرکز کنند تا با پرهیز از ساده انگاری ادراک مخاطب، ایده اجرایی  را در بستر نمایش خیابانی پرورش دهند و ارائه کنند و جرات و توان تعامل با مخاطب را داشته باشند. هنرمندان حتی در اجراهای جشنواره نباید داوران را ملاک قراردهند و تنها به آنها توجه ویژه نشان بدهند چرا که  در خصوص یک نمایش خیابانی اثری ارزشمند است که با مردم تعامل کند و نظر مردم در مورد آن مثبت باشد.

قائمیان افزود: اگر به این نکته و ارتباط مستقیم با مردم توجه نشود، در بلند مدت بسیار آسیب زننده خواهد بود و اجراها از هدف اصلی برگزاری جشنواره ها فاصله می‌گیرند.

داور ششمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس، به تفاوت های اجرای خیابانی با صحنه ایی اشاره کرد و گفت: نکته خیلی مهم در اجراهای خیابانی یا محیطی، توجه داشتن به ویژگی های متفاوت آن با نمایش‌های صحنه ای است، نمایش محیطی اصول و قواعد خودش را در صحنه و بازیگری دارد، به عنوان مثال در یک اثر خیابانی، اجرای یک سویه رو به داوران، روشی اشتباه است. برخی اجراهای خیابانی خیلی نزدیک به اجراهای صحنه ای می‌شوند در صورتی که  نباید یک نمایشنامه صحنه‌ای را در خیابان اجرا کرد چراکه قطعا نتیجه دلخواه به دست نمی آید. نمایش خیابانی باید از ابتدا با توجه به قابلیت های بدنی و بیانی بازیگران و متناسب با اجرا در فضای عمومی و خیابانی تولید و اجرا شود.

فرهاد قائمیان در پایان آموزش صحیح را روشی کارآمد برای ارتقا سطح اجرای نمایش‌های خیابانی دانست و گفت: برگزاری کارگاه و دوره های آموزشی برای هنرمندان سراسر کشور، موجب می‌شود این گونه‌ی نمایشی که این روزها بسیار رونق گرفته و مورد استقبال واقع شده است، درجا نزند و روندی پویا رو به شکوفایی داشته باشد.

 




مطالب مرتبط

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

الهام حیدریان، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

کمبود بلک باکس و نور از کاستی‌ سالن‌های تئاتر کشور است
الهام حیدریان، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

کمبود بلک باکس و نور از کاستی‌ سالن‌های تئاتر کشور است

الهام حیدریان کارگردان نمایش «کافه سایه» در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند می‌گوید در استان‌ها همچنان مشکلاتی مانند کم بودن لاین‌های نورپردازی یا نبود بلک باکس استاندارد از جمله کاستی‌های مشترک سالن‌های تئاتر در کشور است.

|

پس از یک دوره بیماری

تمنا یوسفی هنرمند تئاتر آذربایجان شرقی دار فانی را وداع گفت
پس از یک دوره بیماری

تمنا یوسفی هنرمند تئاتر آذربایجان شرقی دار فانی را وداع گفت

تمنا (زهرا) یوسفی، هنرمند جوان تئاتر اهل ملکان پس از تحمل یک دوره بیماری 2 آبان ماه 1402 درگذشت، هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی پیام تسلیتی را در این خصوص منتشر کرد.

|

نظرات کاربران