در حال بارگذاری ...

چهارمین کارگاه نقد آثار جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی برگزار شد

چهارمین کارگاه نقد جشنواره تئاتر استانی با حضور کارگردانان ،بازیگران و منتقدان استان برگزار شد.

به گزارش ترجمان صبح،دراین جلسه کارگردانان آثار نگاهمان می کنند،خشکسالی و دروغ وهمین امشب ضمن مطرح توضیحاتی دررابطه با این آثار به موارد مطرح شده در زمینه نقد آنها پاسخ دادند.

امنیت حریم های شخصی،دغدغه جامعه امروز

رامین ریاضی،کارگردان نمایش نگاهمان می کنند، در این جلسه و در خصوص مضمون نمایش تشریح کرد: مسئله ای که چند سال است ذهن مردم را به خود درگیر ساخته امنیت حریم شخصی افراد با وجود به روی کار آمدن فضاهای مجازی است که در برخی از موارد، مسائل و ارتباطات شخصی، سیاسی یا خانوادگی افراد را تحدید می کند و گاهی پرده از چهره واقعی و درونی آنان برمیدارد.

وی ادامه داد: ما همواره از پرده به عنوان یک محافظ از حریم خود در خانه هایمان یاد می کنیم اما امروزه با وجود فضاهای ارتباطی و انواع دوربین های مداربسته شاهد این هستیم که حتی با وجود پرده ی محافظتی نیز نفوذ هایی صورت می گیرد و این شاید موجب ایجاد تنش و وحشت در جوامع امروز باشد.

علی فتوحی، منتقد بیست ونهمین جشنواره تئاتر استانی نیز در این جلسه در رابطه با حوزه اجرا و به تصویر کشیدن تعریف اصلی از حریم خصوصی اشاره کرد: نکته ای که در رابطه با سوژه فرهنگی این اثر وجود دارد این است که آیا ما در ابتدا تعریفی جامع ودرست از حریم شخصی داریم که دست به تصویر کشیدن آن می زنیم؟

وی ادامه داد: ضعفی که در اجرای این نمایش احساس شد این است که ابتدا باید تعریف و نشانی از وجود حریم خصوصی  به مخاطب القا شود که در این صورت شکسته شدن این حریم هم مورد باور تماشاگر قرار گیرد و به نظر من این ضعف از طراحی صحنه نمایش نشات میگیرد.

فتوحی در تاکید بر سخنان خود افزود: ابتدا باید یک چارچوب مشخص تعریف و تشکیل سپس شکستن آن را مطرح کرد اما در این نمایش که شکسته شدن حریم شخصی محور اصلی آن است در ابتدا تعریفی از وجود آن صورت نگرفته است که مخاطب در وهله شکسته شدن این حریم آن را باور کند.

کارگردان نمایش نگاهمان میکنند در پاسخ به مطلب مطرح شده اظهار کرد: در طراحی صحنه این نمایش ویژگی هایی رابه کار برده بودیم از جمله اینکه ورودی خاصی تعیین نشده بود و قالب صحنه شکل دایره ای داشت و بکار بردن عنصر آب در روند نمایش که نشان از نیت غرق شدن شخصیتها داشت.

وی ادامه داد: حضور پرده در صحنه نیز درحال انتقال پیامی در جهت اینکه حتی با وجود پرده، محافظ، باز نفوذ هایی وجود دارد و اینکه در ابتدای هر قسمت از نمایش پرده ها کشیده شده است قصد القا بسته بودن و وجود حریم را به مخاطب دارد ولی محور و قصد اصلی نمایش به تصویر کشیدن اتفاقات داخلی این محافظ است. مطالب پیچیده لذت تماشا را ازمخاطب سلب می کند.

علی فتوحی با تاکید براینکه وجود مطالب نامفهوم و پیچیده مخاطب را از سوژه اصلی دور می کند، تصریح کرد: زمانی که یک سوژه اجتماعی است مطلب اصلی در رابطه با آن باور پذیر بودن اثر برای یک مخاطب است و زمانی که در بین روند یک نمایش مطالب و نماد های پیچیدهای به کار رود به طوری که تماشاگر نیاز به تحلیل آن داشته باشد موجب خواهد شد که مخاطب از سوژه اصلی دور شده و نتواند از تماشای اثر لذت ببرد.

رامین ریاضی در پاسخ به وجود مطالب پیچیده و نیاز به رمزگشایی اشاره کرد: علاقهای به بیان ساده و روان مطلب ندارم و بیشتر سعی دارم که ذهن مخاطب برای چند دقیقه بعد از اتمام نمایش نیز درخصوص پیام آن درگیر بماند.

وی اضافه کرد: به عقیده من اگر نمادها ومطالب استفاده شده در همان ابتدا برای مخاطب معنا شود دیگر جذابیتی برای او نخواهد داشت و دراین نمایش قصد من ابتدا وارد کردن تلنگری برای مخاطب و سپس آشکار کردن معنی ومفهوم اصلی مطالب بود.

منتقد جشنواره بیست و نهم درخصوص نحوه اجرای بازیگران خاطرنشان کرد: روند اجرا این احساس را به مخاطب منتقل می کند که سه قسمت موجود در نمایش پیوستگی و ارتباط لازم را ندارد چرا که میزان تنش و استرسی که در هرقسمت وجود داشت متفاوت اجرا می شد ودر برخی از قسمت ها فشار و تنش موجود بسیار شدیدتر بود.

کارگردان نمایش نگاهمان میکنند در پاسخ به نظر این منتقد ابراز کرد: دلیل این اتفاق این است که در روند نمایش ابتدا شخصیت ها نسبت به شرایط واکنش سریع از خود نشان میدهند و سپس رفته رفته با بازتر شدن موضوع و مسئله نمایش جریانی آرام به خود میگیرد و این به دلیل عدم کنترل روند نمایش نیست.

وی اضافه کرد: همچنین در پایان نیز با وجود نقطه پایان صحنه ای که وجود داشت وضعیت وحشتناک جامعه که شخصیت ها با آن درگیر بودند را به نمایش می گذاشت وتاثیر گذار بودن صحنه پایانی در نظر گرفته شده بود.

اجرای 120دقیقه ای بدون افت و خستگی، علی فتوحی دررابطه با سطح نمایش خشکسالی و دروغ نیز در این جلسه اشاره کرد: اصلی ترین موردی که دررابطه با اجرای این نمایش وجود داشت این بود که نمایشی که زمان آن ۹۰ دقیقه اعلام شده بود ۱۲۰ دقیقه طول کشید در نظر گرفتن اینکه حضور این کار از شهرستان عجب شیر است، ارزشمند بوده اما دلیل بر چشم پوشی از نقاط ضعف اثر نمیتواند باشد.

وی اضافه کرد: این که درطول ۱۲۰ دقیقه بازیگران بدون افت و خستگی نمایش را اجرا کردند واین اثر از شهرستان عجب شیر بدون وجود لهجه و ضعف بازیگران بود تنها نکته مثبت این اثر میتواند باشد.

این منتقد تئاتردر رابطه با نقاط ضعف نمایش خشکسالی و دروغ تصریح کرد: با وجود اینکه در نگاه کلی سطح نمایش پایین بود، شخصیت ها نیز تعریف نشده بودند و درروند نمایش ترکیب بندی نیز وجود نداشت همچنین متن اثری سنگینی بود ولی انتظار می رود که این گروه و بازیگران در متن و کاری مناسب تر بتوانند بهتر بدرخشند.

تناقض شخصیت یک پزشک قانونی در اجرا

علی فتوحی در ادامه این جلسه درخصوص نمایش همین امشب به کارگردانی بهنام پناهی اظهار کرد: اولین ضعف بزرگ این نمایش این است که شخصیت تعریف شده ازنظر مواردی مانند ظاهر این شخصیت با اجرایی که انجام شد تناقض داشت و تحلیلی نیز دررابطه با شخصیت موجود وجود نداشت.

وی ادامه داد: شناختی که عموم از شخصیت یک پزشک قانونی دارند بسیار متفاوت تر از آنچه است که در این نمایش به تصویر کشیده میشود علاوه بر این موارد متن از نظر کارگردانی نیز ضعیف بود اما قدرت بازیگران حاضر به خوبی به چشم می آمد.

 




مطالب مرتبط

پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت
پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» به نویسندگی محمد چرمشیر، بهمن عباسپور، شهرام گیل‌ آبادی و تهیه کنندگی عباس خلیفه‌لو و کارگردانی نسیم عمو‌زاده کاری از گروه نمایش سارای، با استقبال پر شور تماشاگران در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت.

|

به کارگردانی حسین اصل عبداللهی

اجرای نمایش «مستاجر جدید» در تئاتر شهر تبریز تمدید شد
به کارگردانی حسین اصل عبداللهی

اجرای نمایش «مستاجر جدید» در تئاتر شهر تبریز تمدید شد

نمایش «مستاجر جدید» به نویسندگی اوژن یونسکو و کارگردانی حسین اصل عبداللهی که از اول بهمن ماه در سالن استاد صادقی تئاتر شهر تبریز به اجرا درآمد، به دلیل استقبال مخاطبان تا پایان بهمن ماه تمدید شد.

|

نظرات کاربران