در حال بارگذاری ...

دومین کارگاه نقد آثار جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی برگزار شد

دومین کارگاه نقد جشنواره تئاتر استانی با حضور کارگردانان ، بازیگران و منتقدان استان برگزار شد .

به گزارش تئاتر آذربایجان شرقی، در این جلسه کارگردانان نمایش های تب مالاریا، آیینه، خواب در فنجان خالی و نمایشنامه نویس "پاشا" ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون آثار به نمایش گذاشته شده، به موارد مطرح شده پاسخ گفتند.

مگسی که الهام بخش تب مالاریا شد

رضاباقرپور کارگردان "تب مالاریا" در این جلسه با بیان اینکه این نمایش از یک داستانی به اسم مگس سرچشمه می گیرد ادامه داد: این داستان در مورد نقاشی است که در انزوا زندگی می کرد و می خواهد به اجتماع وارد شود اما یکسری اتفاقات منجر به خودکشی وی می شود.

وی در مورد داستان مگس گفت: این داستان را به صورت یک طرح در آوردیم و به چهارصحنه تقسیم کرده و درنهایت شروع به کار کرده ایم .

علی فتوحی، منتقد جشنواره بیست و نهم نیز در این جلسه از این طرح به اسم تجربه های نو معرفی کرد و گفت که نمایش تب مالاریا به عنوان تجربه نو در تبریز می توان خوب مانور داد و صحبت کرد .

وی گفت: تب مالاریا داستان نبود درگیر کنش بود و حرکت های آن به باله ی مدرن بیشتر شباهت داشت .

فتوحی اظهار داشت: اگر شناخت فلسفی از مکاتب نداشته باشیم و فلسفه فکری را پشتوانه حرکت ها نکیم مشکل به وجود می آید.

وی در خصوص این نمایش گفت: کار از نظر فلسفه مدرن و فیزیک مدرن کاملا درست پیش میرود فقط نیاز به مشاور فیزیکال دارد که نمایش به صورت کامل پیش رود .

این منتقد تئاتر نبود پشتوانه فکری را عمده ضعف این نمایش خواند و افزود: "تب مالاریا" به یک دراماتور و کسی که از نظر فکری گروه را هدایت کند نیار داشت.

 آیینه

رضا ذالیان نویسنده و کارگردان آیینه در مورد متن نمایش گفت: کاراکتر این نمایش دختری را نشان می دهد که طی توهمات و احساسات یک زن، پروسه ی سقط جنین را پشت سر می گذارد.

علی فتوحی، منتقد جشنواره با بیان اینکه نمایش آیینه در محور تک گویی پیش می رود گفت: سوالی که پیش می آید این است که این واگویی برای چه کسی بود؟ در متن مخاطب دنبال این است که با چه کسی صحبت می کند؛ آیا با خودش حرف می زند یا ما باید این ها را می شنیدیم؟

ذالیان کارگردان آیینه نیز در پاسخ وی گفت: در واقع بازیگر گاها خودگویی می کرد و گاه با مخاطب سخن می گفت و در برهه ای هم مخاطب را درگیر کار کرده است.

فتوحی با بیان اینکه در این نمایشنامه ترشحات ذهنی نویسنده بصورت ناقص ارائه شده است  پاسخ داد: ذهن درگیر همواره از شاخه ای به شاخه ای در حرکت است ولی در این نمایش تمرکز شدید بازگر را می توان مشاهده کرد که در مورد سقط جنین دور از واقعیت می نماید.

ذالیان در مورد آیینه های به کار گرفته شده در این نمایش گفت: آیینه ها نمادهایی هستند از درون و فضای ذهنی انسان کاراکتر همیشه مواجه با خودش است یعنی آیینه ها نماد آگاهی خود انسان از خودش است .

پاشا

علی فتوحی در مورد نمایش پاشا نیز با بیان اینکه داستان این نمایش پیشینه ی تاریخی داشته و دوره های تحریم تبریز را به نمایش می گذارد گفت: بدلیل محدودیت منابع و اسناد مکتوب، قدم گذاشتن در این وادی کاری دشوار است .

شریعت در مورد استفاده از تخیلات ذهنی خود در این نمایش گفت: در مورد زینب پاشا اطلاعات زیادی در دسترس نیست و به غیر از اشاره به غارت منزل قائم مقام، مابقی داستان به قهرمان پردازی موجود در متن باز می گردد .

وی در مورد شخصیت های نمایش گفت: در تاریخ فقط نامی از شخصیت های نمایش آمده و هیچ توضیحی داده نشده است.

شریعت با اشاره به سئوالات مطرح شده در خصوص زبان نمایش نیز گفت: در مورد زبان ترکی در متون نمایشی یک رسم واحد نداریم و امیدوارم زبان معیار ترکی در تئاتر مشخص شود.

فتوحی در مورد شیوه استفاده زبان در این نمایش گفت: از آنجاکه داستان در دو بخش درباری و عادی بود بهتر می شد در مواجه با درباریان از زبان درباری استفاده می شد و در بخش عادی به زبان ساده .

خواب در فنجان خالی

و طرح صحنه رسیدیم.  علی کاظمی وند کارگردان خواب در فنجان خالی گفت: 6 ماه درگیر متن نمایشنامه بودیم بطوریکه اولین اجرای آن بصورت نمایشنامه خوانی در دانشگاه برگزار شد و سپس به طرح اجرایی

فتوحی با بیان اینکه خواب در فنجان خالی از آثار مطرح نغمه ثمینی است گفت: آثار ثمینی دارای ویژگیهای بارزی است بطوریکه زنانه و دارا بودن شخصیت زن همیشه قابل بررسی است؛ دیدگاه های اجنماعی و جامعه شناسی که دارند شاخص است و از نظر روانکاوی شخصیت ها هم از مباحث فمینیستی و هم از نظر مباحث جامعه شناسی حرف های زیادی برای گفتن دارند.

فتوحی با بیان اینکه در این نمایش بازیگر فدای صحنه شده بود و مجال خود نمایی و بازی کردن نداشت  گفت: بازیگر خدای صحنه است در شکل عادی بازیگر تنها موجود روی صحنه است و کنش روی آن ایست ما بقی زینت و تزئین کننده است اگر به بازیگر کمک نکند اضافه است .

فتوحی گفت: یکی از وظایف اصلی کارگردان هدایت بازیگری است اما گاها بازیگر به کارگردان غلبه کرده و کار به بازیگر محور بودن کشیده می شود .

وی یادآور شد: در این اثر کارگردان فدای یک سری چیزاهایی شده که باعث شده کنترل امور از دست خارج شده ضمن اینکه نمایش از نظر تحلیل هم با مشکل مواجه بود .

اتابک پارکنین تراژدیسی

علی فتوحی، منتقد جشنواره بیست و نهم در خصوص این نمایش هم گفت: متن درگیری های ذهنی ستارخان را نشان می دهد که در دنیای غیر رئالیسم سیر می کند.

وی اظهار داشت: سیر داستان دقیق و موشکافانه پیش می رود اما در اینجا ضعف تکنیک مشهود است و لذت را از مخاطب گرفته است .




نظرات کاربران