در حال بارگذاری ...
نویسنده و کارگردان نمایش «آیینه»:

«آیینه» نمایشی از دغدغه های زنانگی است

نویسنده و کارگردان نمایش «آیینه» گفت: محوریت نمایش «آیینه» به تصویر کشیدن دغدغه ها و چالش های یک زن است که چطور عدم شناخت شخصیتش می تواند موجب رقم خوردن اتفاقات جبران ناپذیری شود.

به گزارش تئاتر آذربایجان شرقی، محمدرضا ذالیان در گفتگو با واحد خبر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: متن این نمایش شرح داستان دختری است که با چالش ها و دغدغه هایی نسبت به جنسیت و زنانگی خود روبه روست و بنا بر حس کنجکاوی و یافتن پاسخی برای سوال ها و چالش های موجود در ذهنش در دوران جوانی پا در مسیری می گذارد و با دچار شدن به برخی از بی بند و باری های اخلاقی صاحب یک کودک نامشروع شده و بنابر تصمیم خود کودک را سقط کرده است.

وی ادامه داد: نمایش ما توهمات و تفکرات شخصیت اصلی را زمانی که اقدام به سقط جنین کرده به تصویر می کشد و در کل محوریت این نمایش به تصویر کشیدن دغدغه ها و چالش های یک زن است که چطور عدم شناخت شخصیتش می تواند موجب رقم خوردن اتفاقات جبران ناپذیری شود.

ذالیان درخصوص واکنش داوران جشنواره در هنگام تماشای این نمایش اذعان کرد: شاید نظر و واکنش داوران یک نظر کاملا مثبت و مطلوب نباشد اما برداشتی که من از واکنش داوران حاضر داشتم این بود که در مدت تماشای نمایش لذت کافی را بردند و شاید این برای من از هر چیزی ارزشمندتر باشد البته امیدواریم که با نظر مثبت داوران در صورت داشتن لیاقت لازم برای کسب جایزه و مقامی به این جایگاه دست بیابیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بخش های مختلف پیش بینی شده در جشنواره بیست و نهم، فراهم کردن زمینه و فرصت هایی برای فعالیت و حضور گروه های تازه کار در جشنواره را حرکتی مثبت و ارزشمند دانست.

ذالیان اظهار کرد: بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی اولین تجربه حضور من در جشنواره بود و تاکنون که روزهای نخست جشنواره در حال سپری شدن است شاهد نظم و روال مطلوبی بوده ایم.

وی افزود: اگرچه همواره کم و کاستی هایی وجود دارد که طبیعی بوده و می تواند در هر برنامه ای پیش بیاید اما در کل سطح جشنواره بسیار خوب بوده و زمینه برای رقابت گروه ها به خوبی فراهم شده است.

ذالیان با تاکید بر اینکه جشنواره تاکنون انتظارات لازم را برآورده ساخته در خصوص تفاوت های این جشنواره نسبت به سال های پیش، گفت: تفاوت عمده ای که امسال چهره جشنواره را نسبت به سال های گذشته متفاوت می کند حضور هنرمندان و گروه های جوان و تازه کار در کنار سایر هنرمندان با تجربه است.

وی اضافه کرد: همراهی و همکاری دو نسل پیشکسوت و جوان تئاتر استان نقطه قوتی برای این جشنواره به حساب می آید، امید است در جشنواره های آتی نیز این روند حفظ شده و کماکان برای فعالیت و درخشش جوانان فرصت داده شود.

این کارگردان جوان تبریزی، در خصوص تاثیر و نتایج حضور هنرمندان نو کار در کنار پیشکسوتان این عرصه، ابراز کرد: قطعا نتایج این اتفاق مثبت بسیار مطلوب خواهد بود حتی اگر این گروه های جوان به مقام یا عنوانی در جشنواره دست نیابند تنها همین حضور هنرمندان و گروه های مستعد تازه کار نتایج مطلوبی برای آینده عرصه هنر خواهد داشت.

محمدرضا ذالیان ادامه داد: منتخب شدن اثری از بین چند گروه نو کار حاضر در جشنواره می تواند راه را برای ورود و فعالیت هنرمندان جوان تئاتر تسهیل کرده و جسارت لازم را جهت خودنمایی و فعالیت به آنان هدیه کند.

گفتنی است نمایش «آیینه» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ذالیان در دومین روز از بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی، در بخش تجربه های نو ر به روی صحنه رفت.

لازم به ذکر است، بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی، از 19 تا 24 شهریور ماه در دو بخش اصلی و تجربه های نو، با داوری اساتید و پیشکسوتان تئاتر کشور اجرا شده و آیین اختتامیه این جشنواره شامگاه روز جمعه 25 شهریور ماه در آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری 29 بهمن تبریز برگزار می شود.




نظرات کاربران