در حال بارگذاری ...
در نشست خبری بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی مطرح شد:

۲۱ اثر جواز حضور جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی را گرفتند

رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی با اشاره به برگزاری بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی از ۲۰ تا ۲۴ شهریور جاری در تبریز گفت: برای شرکت در این جشنواره ۳۶ اثر ارسال شده بود که از این تعداد حدود ۲۱ اثر جواز حضور در جشنواره را کسب کرده اند.

به گزارش روابط عمومی تئاتر شهر تبریز، بابک نهرین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی با اشاره به حضور ۳ اثر ترکی برای اولین بار در جشنواره ی تئاتر استان بیان کرد: حقیقت این است که پتانسیل استان از نظر توانایی هنرمندان بسیار بالا است اما به دلیل عدم وجود حمایت های لازم زمینه به چشم آمدن توانایی آنان به وجود نمی آید.

وی تصریح کرد: این امر نشان از رونق گرفتن تئاتر و تعداد اجراها در این دوره است، البته نکته مورد اهمیت در این میان عدم حضور متون خارجی در جشنواره است چراکه آثار متقاضی ابتدا با نظارت شورای نظارت ارزشیابی استان در صورت کسب قبولی به جشنواره راه پیدا کرده اند و دراین بخش نوشته های خارجی اجازه حضور نداشتند.

وی ادامه داد: این جشنواره دو بخش برگزار می شود، بخش اول: شامل ۱۵ اثر در بخش مسابقه ای و رقابتی هستند و بخش دیگر شامل ۶ اثر با عنوان تجربه های نو است که بخش تجربه های نو برای اولین بار در جشنواره حضور دارد.

نهرین در تشریح بخش تجربه های نو گفت: این بخش مربوط به آثار کارگردانان تازه فارغ التحصیل شده و یا دانشجویان در حال ادامه تحصیل هستند و هدف از اجرای این بخش فراهم کردن فضایی برای نمایش آثار و توانایی های جوانان است.

دبیر بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی درخصوص حضور آثار فولکلور و بومی در این جشنواره بیان کرد: در طول این ۲۹ دوره، امسال برای اولین بار شاهد حضور آثار ترکی و فولکلور در بین آثار حاضر در جشنواره هستیم که در این جشنواره حدود ۳ اثر ترکی نشات گرفته از تاریخ و هویت آذربایجان،حضور دارند.

نهرین با اشاره به آثار شهرستان های حاضر در این جشنواره اظهار کرد: آثار متقاضی از تمام شهرستان های استان بوده که در این بین آثار شهرستان های تبریز، مرند، هشترود، عجب شیر و میانه موفق به حضور در این جشنواره شدند.

وی با تاکید بر افزایش شور و شوق هنرمندان برای حضور در جشنواره، خاطرنشان کرد: در این جشنواره از لحاظ تعداد آثار شاهد افزایش دوبرابری هستیم که در سال قبل ۱۸ اثر به دبیرخانه ارسال شده بود و امسال این تعداد به ۳۶ اثر رسیده است همچنین در سال قبل  ۸ اثر موفق به حضور در جشنواره شده بودند اما امسال ۲۱ اثر در جشنواره حضور دارند.

جشنواره تئاتر استانی ۱۹ شهریور آغاز خواهد شد

بابک نهرین اذعان داشت: ۱۹شهریور همزمان با اجرای یک نمایش جشنواره کلید خواهد خورد و در ۲۴ شهریور نیز شاهد جشن اختتامیه خواهیم بود که در پایان این جشنواره ۲ گروه از بخش اصلی به جشنواره تئاتر فجر معرفی و همچنین ۲ گروه نیز از بخش تجربه نو به اجرای عموم رفته و به جشنواره های دیگر نیز معرفی خواهند شد.

رئیس انجمن هنرهای آذربایجان شرقی تصریح کرد: داوری بخش رقابتی جشنواره برعهده پانته آ بهرام، عبدالحسین لاله و نادر برهانی مرند است که امسال نسبت به سال های گذشته همانطور که شاهد افزایش آثار از نظر کیفی و تعداد هستیم در بخش داوری نیز این تفاوت و افزایش به چشم می خورد.

وی با تاکید بر اهمیت ارج دادن و ارزش نهادن به قشر پیشکسوت تئاتر، گفت: با توجه به اینکه هدف از برگزاری این جشنواره ها بهره گرفتن از تجربه پیشکسوتان و پاسداشت مقام بزرگان این عرصه است، در روز اول جشنواره رونمایی با حضور پیشکسوتان این عرصه صورت خواهد گرفت.

دبیر این جشنواره با اشاره به عدم حمایت مقام های دولتی از آثار و فعالیت های هنری ابراز کرد: استعداد هنرمندان استان قابل چشم پوشی نیست و ایجاد فضا و بستر مناسب برای نمایش توانمندی های این هنرمندان نیز از جمله اهداف این جشنواره ها به حساب می آید اما در این بخش عدم حمایت های مالی و قصور مقام های دولتی موجب می شود اهداف و موفقیت ها دور از دسترس باشد.

بابک نهرین تصریح کرد:حقیقت این است که پتانسیل استان از نظر توانایی هنرمندان بسیار بالا است اما به دلیل عدم حمایت زمینه بروز و ظهور نمی یابد.

وی ادامه داد: همگی به خوبی واقفیم که در یک جامعه فرهنگ از اهمیت بالایی برخوردار است و برای رقم خورن آن باید تا آخرین توان دست از تلاش برنداریم، بر این اساس از تمام مسئولان مربوط خواهشمندیم که حمایت خود را در زمینه فعالیت های فرهنگی و هنری دریغ نکنند چرا که هنرمندان می توانند امکان رقم خوردن فرهنگ یک جامعه را به ارمغان بیاورند و در این رابطه چشمداشتی جز حمایت و همراهی متولیان امر وجود ندارد.

نهرین خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه امسال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مسئولیت این جشنواره را به انجمن هنرهای نمایشی واگذار کرده است لازم می دانم از این اعتماد قدردانی کنم و امیدواریم که شاهد جشنواره ای مطلوب باشیم و با بها دادن به جوانان به ثمره آن که کشف پدیده های جدید است، دست یابیم.

توجه همزمان جشنواره استانی تئاتر به ۳ بعد آموزشی، پژوهشی و تولیدی

در ادامه، فرزین ریحانی راد، دبیر اجرایی بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی در پاسخ به سوال خبرنگار ترجمان صبح در رابطه با بعد آموزشی و پژوهشی این جشنواره عنوان کرد: در این جشنواره ورک شاپ هایی در نظر گرفته شده است همچنین جلسه های نقد و بررسی که توسط استادان مطرح تئاتر برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در رابطه با بعد پژوهشی با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری کتابی شامل مقالات و اطلاعاتی در مورد جشنواره ارائه خواهد شد، افزود: امسال برای اولین بار شاهد حضور همزمان هر ۳ بعد آموزشی، پژوهشی و تولیدی که همان آثار و اجراها هستند، خواهیم بود.

 

بهبود وضعیت تئاتر استان در گرو اتحاد هنرمندان و مسئولان

همچنین در ادامه این نشست حسین آذرنیا، مدیرعامل سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز در رابطه با اهمیت پرداخت به هویت و تاریخ آذربایجان اشاره کرد: با وجود هجمه های عظیم فرهنگی از سوی دشمنان برای پیشگیری از به روی صحنه رفتن آثاری که حماسه ها و دلیری های مردم آذربایجان را به تصویر می کشد، وجود دارد در ماههای اخیر نمایشهایی ارزشمندی اجرا شده که باعث افتخار فرهنگ و هنر نطقه است.

وی با تاکید بر اهمیت انعکاس آثار بومی و فولکلور اشاره کرد: حقیقت این است که امروزه زندگی افراد به دلیل گره خوردن به جهان ماشینی باعث شده است که موج جمعیت در سالن های تئاتر برای تماشای آثار کمرنگ شود اما این وظیفه همه ی ماست که با نشر و انعکاس این آثار میزان آگاهی عموم را نسبت به هویت و تاریخ سرزمین خود افزایش داده و به جذب مخاطب کمک کنیم.

آذرنیا افرود: این معضل که نسل امروز در رابطه با قدمت بیش از صد ساله تئاتر شهر ما اطلاع کافی ندارند شاید به دلیل کم کاری و قصور فعالان و متولیان این عرصه بوده که باید جبران شود.

وی تاکید کرد: وحدت رمز موفقیت همه جوامع است و ما نیز برای بهبود وضعیت تئاتر و فعالیت های هنری باید اتحاد داشته باشیم و بخاطر مشکلات و افکار شخصی، اثر هنری و ارزش آن را تخریب نکنیم چرا که وقتی یک اثر درحال شرح هویت یک خاک است سرکوب نمایش آن ظلمی به این سرزمین به حساب خواهد آمد.

آذرنیا ادامه داد: بدیهی است که در یک شهر فرهنگی که مردم دارای شور و شعور فرهنگی باشند اساس محور توسعه و خدمات، مردم آن شهر است و به این دلیل فرهنگ یک جامعه از اهمیت بالا برخوردار است.

 

دانشگاه نبی اکرم حامی علمی و معنوی جشنواره تئاتر استانی خواهد بود

در ادامه این نشست، محمدحسین دانشور، معاون دانشگاه نبی اکرم با اشاره به فعالیت این دانشگاه در حوزه نمایش توضیح داد: دانشگاه نبی اکرم از سال ۸۲ رشته تحصیلی نمایش را برای اولین بار در شمالغرب کشور مطرح کرده است و بعد از دانشگاه تهران و سوره جزو سه محور اصلی، در زمینه حوزه علمی نمایشی فعالیت می کند.

وی عنوان کرد: در خصوص جشنواره تئاتر استانی نیز سعی کرده ایم هم از نظر علمی و هم مادی و معنوی کمک حال این جشنواره باشیم که در بخش داوری دانشگاه حضور و دعوت داوران را برعهده گرفته ایم و در حوزه اجرا در حد توان محل و پلاتوی مورد نیاز را در اختیار جشنواره گذاشته ایم.

لازم به ذکر است، روز پنجشنبه ۲۳ شهریور با حضور  هنرمندان مطرح تئاتر کشور نادر برهانی و پانته آ بهرام، ورک شاپ و یک جلسه دیدار به بهانه انتقال تجربیات این هنرمندان در دانشگاه نبی اکرم برگزار خواهد شد.

 




مطالب مرتبط

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

الهام حیدریان، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

کمبود بلک باکس و نور از کاستی‌ سالن‌های تئاتر کشور است
الهام حیدریان، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

کمبود بلک باکس و نور از کاستی‌ سالن‌های تئاتر کشور است

الهام حیدریان کارگردان نمایش «کافه سایه» در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند می‌گوید در استان‌ها همچنان مشکلاتی مانند کم بودن لاین‌های نورپردازی یا نبود بلک باکس استاندارد از جمله کاستی‌های مشترک سالن‌های تئاتر در کشور است.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی
در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در نشستی خبری، از حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند به میزبانی تبریز خبر داد.

|

نظرات کاربران