در حال بارگذاری ...

زنگ افتتاح نمایش «پاشا» نواخته شد

زنگ افتتاح اولین اجرای نمایش «پاشا» توسط مینو امیرقاسمی محقق و نویسنده صاحب نام تبریزی با رونمایی از پوستر این اثر در تئاتر شهر تبریز نواخته شد.

به گزارش تئاتر آذربایجان شرقی، مینو امیرقاسمی، محقق و نویسنده بنام تبریزی عصر روز چهارشنبه اول شهریور در آئین افتتاح نمایش پاشا با تاکید بر ارزش و جایگاه نمایش پاشا گفت: یقین دارم پاشا در ردیف آثار موفق قرار خواهد گرفت.

وی افزود: کارها و آثار زیادی با نام خدا شروع می شود اما هیچکس از نتیجه و بازخورد آن توسط مخاطبان باخبر نیست اما ما حتم داریم که پاشا از جمله آثار موفقی خواهد بود که نتیجه تاثیرگذار و مطلوبی خواهد داشت.

امیرقاسمی اضافه کرد: افراد و قهرمانان کثیری در تاریخ ما اقدامات با ارزش و مهمی در زمینه عدالت خواهی اجتماعی و اقتصادی داشته اند که این اقدامات با گذشت زمان به فراموشی سپرده می شود اما راه حل مناسب برای جلوگیری از این اتفاق ثبت و به اجرا کشیدن آنهاست که موجب حک شدن این اقدامات در ذهن عموم می شود.

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم، گفت: همت و تلاشی که اخیرا در زمینه تئاتر و فعالیت های فرهنگی از این قبیل وجود داشته است از ارزش بالایی برخوردار بوده و نشان دهنده هوشمندی و لیاقت اصحاب فرهنگ و هنر است.

وی ادامه داد: ما باید ضمن فراموش نکردن سرگذشت اسطوره های تاریخ خود راهشان را ادامه داده و با الگوبرداری و بسط فرهنگ کهن دیار آذربایجان از به فراموشی سپرده شدن اساتید و قهرمانان تاریخ خود جلوگیری کنیم.

محمدپور اضافه کرد: البته برای رقم زدن روزها و آینده ای درخشان تر برای تئاتر، مردم نیز باید در حمایت از هنرمندان، اهالی فرهنگ و آثارشان سنگ تمام بگذارند.

در ادامه این مراسم، حسین آذرنیا، مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز در رابطه با فعالیت های هنری اخیر استان در زمینه تئاتر و نمایش، گفت: از موج  هنری ایجاد شده در استان لذت می برم اینکه در هر فصل شاهد ساخت و اجرای آثاری برای بزرگداشت و یادآوری هویت آذربایجان هستیم واقعا لذت بخش و خوشایند است.

وی ادامه داد: متاسفانه ما با وجود داشتن ریشه کهن و تاریخ افتخارآمیز در معرفی تاریخ و سرگذشت سرزمین خود کم کاری کرده ایم، امروز هنرمندان طلایه داران حفظ و توسعه فرهنگ و تمدن شکوهمند پدران ما هستند که باید در این زمینه با هوشیازی و دقت گام بردارند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز با تاکید بر ویژگی منحصر به فرد تئاتر اذعان کرد: تماشای تئاتر مانند داروی روح انسان هاست چرا که در این نمایش ها برخلاف فیلم های سینمایی و تلویزیونی ارتباط مستقیم تماشاگر و هنرمند باعث افزایش تاثیر آن می شود.

آذرنیا در رابطه با اجرای آثار و نمایشنامه های خارجی خاطرنشان کرد: باز نشر تاریخ و نوشته های خارجی خوب است اما آثاری در زمینه تاریخ و هویت سرزمین و آذربایجان در الویت قرار دارد چرا که شناسایی و آگاهی قدمت و تاریخ مردم و میهن خود از ضرورت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: برای مثال یکی از مواردی که در تاریخ آذربایجان اهمیت داشته است غیرت مردمان آن است که در آثار با ارزش و موفقی چون پاشا هم این مورد به چشم می آمد.

گفتنی است، نمایش پاشا به نویسندگی «اکبر شریعت» و کارگردانی «نازیلا ایران زاد بنام» و آهنگسازی شاهرخ پناهی فرد از اول تا ۱۷ شهریور در محل سالن استاد صادقی تئاتر شهر تبریز اجرا می شود.

 

عکس: زهرا اسماعیلی




مطالب مرتبط

نظرات کاربران