در حال بارگذاری ...
  • نویسنده نمایش «پاشا»:

    نمایشنامه نویسی در تبریز حمایت نمی شود

    نویسنده بنام تبریزی با اشاره به ضعف متون نمایشنامه و فیلمنامه در تبریز گفت: ما نویسنده های توانایی داریم، اما بخاطر نبود حمایت و بستر مناسب، نمایشنامه نویسی در تبریز پیشرفت نمی کند.

    به گزارش تئاتر آذربایجان شرقی، اکبر شریعت نویسنده نمایش «پاشا»، گفت: برای اینکه بخواهیم برای یک یا دو دهه آینده نسلی از نویسندگان در حوزه تئاتر و فیلم تربیت کنیم باید از همین امروز شروع کنیمتا بتوانیم متون ارزشمندی در تئاتر و سینمای کشور خلق کنیم.

    شریعت ادامه داد: از دیدگاه من باعث تاسف است درحالیکه تئاتر ما در زمینه های مختلف همچون گریم، طراحی و اجرای صحنه، کارگردانی و... بسیار پیشرفت خوبی داشته اما در زمینه نویسندگی همچنان مساله داریم.

    وی یکی دیگر از دلایل عقب ماندن حوزه نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی در تبریز را عدم استقبال کارگردانان دانست و یادآور شد: کارگردانهای فیلم و تئاتر ما نوشته خود یا متن خارجی یا نویسنده های بنام کشوری را به متون بومی ترجیح داده و کار می کنند و بدیهی است در این فضا، نباید انتظار پیشرفت داشت.

    این نویسنده صاحب نام تبریزی مشکل متون ترکی را به مراتب بیشتر دانست و تصریح کرد: نوشتن به زبان ترکی باعث می شود ادبیات نمایشی بوجود آید اما بنا به دلایل مختلفی ماننده نبود متن واحد نوشتاری و اختلاف سلیقه در این خصوص، کمتر نویسنده ای حاضر به پرداختن به متون ترکی می شود.

    وی با تاکید بر لزوم ایجاد ادبیات نمایشی ترکی ادامه داد: اگر دوستان به نوشته های دیگران ارزش قایل باشند، هنرمندان توانمند نیز به این عرصه روی آورده و نویسندگی رشد می کند در غیر اینصورت آینده ی روشنی در پیش نخواهیم داشت.

     

     




    مطالب مرتبط

    اکبر شریعت نویسنده نمایش «آجی و کول»:

کارگردان‌ها باید به نمایشنامه های بومی اعتماد کنند
    اکبر شریعت نویسنده نمایش «آجی و کول»:

    کارگردان‌ها باید به نمایشنامه های بومی اعتماد کنند

    اکبر شریعت، نام آشنایی است برای علاقه‌مندان به سینما، تلویزیون و تئاتر تبریز. خالق نمایشنامه‌های «پاشا » و «آجی و کول»، هر چند پیش از نیز تجربه‌هایی در این زمینه داشته است؛ از جمله نگارش نمایشنامه‌ی «دیپلماسی انتقام» به طور مشترک با نادر ساعی ور؛ اما اغلب فعالیت او در ...

    |

    نازیلا ایران زاد به بهانه اجرای مجدد نمایش « آجی و کول»:

جنسیت هیچ گاه محدودم نکرده است
    نازیلا ایران زاد به بهانه اجرای مجدد نمایش « آجی و کول»:

    جنسیت هیچ گاه محدودم نکرده است

    نازیلا ایران زاد بنام را باید جزو آن بانوانی دانست که قدم هایش هم پای مردان تئاتر در تبریز دیده می شود. کارگردانی که با سه نمایش اخیر خود در تبریز توانست به سرعت در میان عموم مردم شناخته شود؛ این شناخته شدن تا به آنجا پیشرفت داشته است که نمایش های پاشا و آجی و کول هر دو در بازه ...

    |

    نمایش «پاشا» به آنکارا می رود

    نمایش «پاشا» به آنکارا می رود

    نمایش “پاشا” اثر “اکبر شریعت” به کارگردانی “نازیلا ایران زاد بنام” در فستیوال بین المللی تئاتر آنکارا اجرا می شود.

    |

    زنگ افتتاح نمایش «پاشا» نواخته شد

    زنگ افتتاح نمایش «پاشا» نواخته شد

    زنگ افتتاح اولین اجرای نمایش «پاشا» توسط مینو امیرقاسمی محقق و نویسنده صاحب نام تبریزی با رونمایی از پوستر این اثر در تئاتر شهر تبریز نواخته شد.

    |

    در نشست خبری نمایش «پاشا» مطرح شد:

پاشا به جای مردم مظلوم حرف می زند
    در نشست خبری نمایش «پاشا» مطرح شد:

    پاشا به جای مردم مظلوم حرف می زند

    نویسنده نمایش «پاشا» با تاکید بر اینکه نمایشنامه فرصتی است تا به جای افرادی که نمی توانند حرف بزنند حرف زده و مساله را بیان کند، گفت: ذات هنر این است که مسایل را طرح کرده و جامعه را از زاویه و پنجره دیگری نشان دهد تا قدمی برای اصلاح برداشته شود.

    |

    یادداشتی برای «پرسه های موازی»

پرسه در حوالی مرگ
    یادداشتی برای «پرسه های موازی»

    پرسه در حوالی مرگ

    آمار خودکشی در ایران فقط در سال ۹۶ چهار هزار و نه‌صد و نود و دو نفر اعلام شده است. یعنی تقریبا ۱۴ نفر در روز اقدام به خودکشی می‌کنند. این آمار بیشتر به جوانان ۲۵ تا ۳۴ سال مربوط می‌شود. با این حال در همین سال، ۲۱۲ نفر نوجوان زیر ۱۷ سال نیز اقدام به خودکشی کرده‌اند. درصد ...

    |

    ما… جهان به داد می‌گستریم و خود ارّه می‌شویم

    ما… جهان به داد می‌گستریم و خود ارّه می‌شویم

    “شب هزار و یکم”(چاپ ۱۳۸۲) جزو آخرین نمایش‌نامه‌های چاپ شده‌ی بیضایی در ایران به حساب می‌آید. به فاصله‌ی یک سال یعنی در سال ۸۳ بیضایی کتاب پژوهشی “ریشه‌یابی درخت کهن” را به چاپ می‌رساند.

    |

    نظرات کاربران