در حال بارگذاری ...
در شب به یاد ماندنی تئاتر تبریز

«اتابک پارکنین تراژدیسی» از تبریز جوایز جشنواره تئاتر سوره را درو کرد

در آیین اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره، نمایش «اتابک پارکنین تراژدیسی» از تبریز توانست اغلب جوایز بخش های مختلف را از آن خود کند.

به گزارش روابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی، نمایش «اتابک پارکنین ترازدیسی»، به نویسندگی مرتضی هاشمپور و کارگردانی سیروس مصطفی که در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر سوره حضور یافته بود توانست جوایز 8 بخش را به خود اختصاص دهد.

بر اساس این گزارش، مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره با حضور محسن مومنی رئیس حوزه هنری، فاضل نظری معاون هنری ، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی ، حامد رهنما مدیر عامل موسسه سپهر سوره حوزه هنری،اردلان شجاع کاوه، جهانبخش سلطانی، پیمان شریعتی،امیر نصیربیگی و مهدی شفیعی و جمعی از هنرمندان عرصه تئاتر در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در ادامه مراسم با حضور فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری، مجید مصلحی مدیرکل استانها و مجلس حوزه و علیرضا معین بخش معاون اداری و مالی حوزه از سه مدیر عباس سروری مدیر حوزه هنری استان کرمانشاه، مهدی احمدی فر مدیر حوزه هنری استان اصفهان و وحید نمازی مدیر حوزه هنری استان خراسان تقدیر شد.

جوایز نمایش اتابک پارکنین تراژدیسی در بخش صحنه ای جشنواره سراسری تئاتر سوره بدین شرح است:

 الف : طراحی گریم

برگزیده : دیپلم افتخار بهترین طراحی گریم و یک سکه تمام بهارآزادی اهدا می‌شود به رضا فلاحیان برای نمایش تراژدی پارک اتابک از آذربایجان شرقی

ب : طراحی مواد تبلیغی

برگزیده : دیپلم افتخار بهترین طراحی مواد تبلیغی و یک سکه تمام بهارآزادی اهدا می‌شود به الهه نعمتی برای نمایش تراژدی پارک اتابک از آذربایجان شرقی

ج: طراحی لباس

برگزیده : دیپلم افتخار بهترین طراحی لباس و یک سکه تمام بهارآزادی اهدا می‌شود به رضا فلاحیان برای نمایش  تراژدی پارک اتابک از آذربایجان شرقی

د : طراحی صحنه

تقدیر : لوح تقدیر طراحی صحنه و ربع سکه بهار آزادی به طور مجزا اهدا می­شود به حسام افروز  برای نمایش قصه ظهر جمعه  از یزد و علی فتوحی برای نمایش تراژدی پارک اتابک از آذربایجان شرقی

ه: بخش موسیقی

هیات داوران بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ضمن قدردانی از حضور فعال و موثر تمامی گروه های موسیقی سنتی و آئینی حاضر در جشنواره کاندیداها را به شرح زیر اعلام می دارد:

رتبه دوم : لوح تقدیر رتبه دوم موسیقی و یک سکه تمام بهارآزادی اهدا می­شود به عیسی پوراسماعیل قره خانلو برای نمایش تراژدی پارک اتابک از آذربایجان شرقی

بازیگری نوجوان

آرمان آزادگر برای نمایش تراژدی پارک اتابک از آذربایجان شرقی

ز : بازیگری مرد

رتبه دوم : لوح تقدیر رتبه دوم بازیگری مرد و دو سکه تمام بهارآزادی اهدا می­شود به ابراهیم عباسعلی زاده برای نمایش تراژدی پارک اتابک از آذربایجان شرقی

ط : نمایشنامه نویسی

رتبه سوم : لوح تقدیر رتبه سوم نمایشنامه نویسی و یک سکه تمام بهارآزادی به طور مجزا اهدا  می‌شود به سید مرتضی هاشم پور برای نمایش تراژدی پارک اتابک از آذربایجان شرقی و حمیده وحیدی برای نمایش از پشت روزنه ها از قزوین

ی: کارگردانی بخش صحنه ای

سیروس مصطفی کاندیدای کارگردانی بخش صحنه ای برای نمایش تراژدی پارک اتابک از آذربایجان شرقی

گفتنی است، "اتابک پارکنین تراژدیسی" دقایقی از کشمکش های درونی ستارخان، سردار ملی انقلاب مشروطه را به نمایش می گذراد که در پارک اتابک تهران محصور شده و در اقدامی نابهنگام از طرف دولت به تحویل سلاح وادار می شود.

ستارخان طی مقاومت برای تحویل سلاح و درگیری هوادارانش با نیروهای دولتی، از سوی افرادی ناشناس از ناحیه پا مجروح و خانه نشین شده و بر اثر همین زخم چندی بعد چشم از جهان فرو می بندند.

این نمایش با ایده ای خلاقانه، روایت درون ستارخان را در یکی از بحرانی ترین مقطع زندگی اش به تصویر می‌کشد.

اتابک پارکنین تراژدیسی، به دنبال دو سال کار پژوهشی و پس از چندین بار بازنویسی متن نمایشنامه به زبان ترکی آماده اجرا شده است.

این نمایش حاصل دغدغه های پنج ساله ی مجموعه‌ی گروه تئاتر آینا و تلاش های استاد سیدمرتضی هاشم پور، نویسنده نمایش بوده که با ظرافت و دقت بسیار آماده و در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

«اتابک پارکنین تراژدیسی» سعی می‌کند با تلفیق وقایع مستند تاریخی و نیز مایه‌های ظریف هنری و نمایشی، ضمن تبیین جنبه‌های مختلف مجاهدت‌های ستارخان و یارانش، مخاطبان را به چالش بازیابی هویت تاریخی خود دعوت نماید.

استفاده از پنج کاراکتر ستارخان و بهره جستن از موسیقی حزن‌انگیز عاشیق برای بیان تراژدی حماسه‌ی قهرمانان آذربایجان از ویژگی‌های بارز این نمایش است که زوایای مختلف دلیل عزیمت مجاهدان تبریزی به تهران، نقش استعمار و استبداد، دلایل خلع سلاح و در نهایت شهادت آنان را به نمایش می‌گذارد.

در این نمایش ابراهیم عباسعلی زاده، محمدرضا قنبری، فرید ادهمی، رامین بوستانی، میثم حبیبی، علی سلیمانی، آرمان آزادگر و عاشیق عیسی قره خانلو به ایفای نقش خواهند پرداخت.

همچنین سایر عوامل این گروه عبارتند از: دراماتورژ: دکتر هومن جلالی، مشاور کارگردان: دکتر فرزاد تقی¬لر، مشاور تاریخی: کریم میمنت نژاد، ویراستار متن: مهدی ولی زاده، دستیار اول کارگردان: جمال توانا، برنامه ریز: علی مجیدپور، دستیار دوم کارگردان: علی فکری، طراح صحنه: علی فتوحی، طراح نور: سامان ارمی، مدیر صحنه: علی سلیمانی، جلوه های صوتی و تصویری: هادی امینی، طراح گرافیک: الهه نعمتی، دکوراتور: یاسین عباسعلی نژاد، طراح لباس و گریم: رضا فلاحیان، مدیر تولید: رسول ایرانزاد، روابط عمومی: مهرداد خوشکار مقدم، سرپرست گروه: علی فتوحی. کاری از گروه تئاتر آینا.

 

 




نظرات کاربران