در حال بارگذاری ...

تولید تئاتر مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان

نمایش مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور هنرمندان دو کشور به زودی در سالن اصلی تئاتر موزیکال دولتی باکو روی صحنه می رود.

به گزارش تئاتر آذربایجان شرقی، به دنبال حضور نمایندگان تئاتر موزیکال دولتی باکو در جشنواره فجر استانی آذربایجان شرقی و توافقات حاصل شده بین گروه هنری بابک از آذربایجان شرقی و طرف آذری، نمایش مشترکی با حضور هنرمندان دوطرف تولید و در ایام نوروز به اجرا در خواهد شد.

این نمایش با عنوان "بختور" به نویسندگی بابک نهرین و کارگردانی یعقوب صدیق جمالی و حضور بازیگران بنام جمهوری آذربایجان در مراحل نهایی تمرینات خود قرار دارد.

یعقوب صدیق جمالی، کارگردان نمایش "بختور" در خصوص این اثر گفت: در این نمایش بیش از 150 هنرمند شامل بازیگر، موزیسین، عوامل پشت صحنه و ... مشارکت دارند.

وی یادآور شد: کارگردان و نویسنده ی نمایش "بختور" از جمهوری اسلامی ایران بوده ضمن اینکه بابک نهرین، بهمن تقی پور و جمال ساقی نژاد از گروه هنری بابک همراه با بازیگران جمهوری آذربایجان در نمایش بختور به ایفای نقش می پردازند.

صدیق جمالی با اشاره به اینکه داستان این نمایش بر اساس یک افسانه تنظیم شده است گفت: بهانه ی اجرای نمایش کمدی یاد شده، جشن نوروز به عنوان یکی از نمادهای مشترک ایران باستان و کشورهای همسایه همچون جمهوری آذربایجان است.

به گفته وی، هدف از همکاری هنرمندان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، نزدیکی اشتراکات فرهنگی دو ملت بوده است.

کارگردان نمایش "بختور" در بخش دیگری از سخنان خود، بر اهمیت همکاری و حمایت نهادهای مختلف در آغاز این همکاری تاکید کرد و اظهار داشت: جا دارد از حمایت های جناب دکتر جهانگیرزاده، سفیر محترم و نیز همکاری شبانه روزی جناب دکتر ابراهیمی، رایزن محترم فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو، قدردانی نمائیم.

صدیق جمالی همچنین ضمن تجلیل از حمایت های تمام ارکان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به ویژه شخص مدیرکل و قائم مقام وی در تولید این نمایش مشترک افزود: همکاری و حمایت مسئولان فرهنگی یاد شده در اراده و عزم هنرمندان دو کشور برای تحقق همکاری مشترک تولید نمایش "بختور" غیرقابل انکار بوده است.

گفتنی است در جلسه ی مشترکی که چندی پیش به بهانه ی حضور نمایندگان تئاتر دولتی باکو در تبریز برگزار شده بود، محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تقدیر از نقش رایزن فرهنگی ایران در باکو برای ایجاد زمینه های جدید همکاری فی مابین گفت: با توجه به اشتراکات گسترده دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان، امروز برای تعمیق این روابط، فعالان حوزه فرهنگی مسئولیت سنگینی بر دوش دارند.

وی تصریح کرد: اهالی فرهنگ و هنر دو کشور همانند پلی هستند که باید بین گذشته تاریخی و آینده را به هم متصل کنند تا نسل های بعدی از نظر هویتی دچار سردرگمی نباشند.

سید ابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی ایران در باکو نیز در این نشست گفت: در روی زمین هرگز دو کشوری را نمی توان یافت که همانند ایران و جمهوری آذربایجان از نظر تاریخ و زبان و فرهنگ و دین و مذهب به این اندازه اشتراکات عمیق و تاریخی داشته باشند.

وی با بیان اینکه دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان سالیان سال باهم زیسته و در غم و شادی یکدیگر شریک بوده اند، گفت: در این راستا هرچه همکاری کنیم باز هم زمینه های مشترک وجود دارد.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران