در حال بارگذاری ...
با حضور خانواده ستارخان و علی اصغر شعردوست؛

نمایش «اتابک پارکینین تراژدیسی» افتتاح شد

زنگ افتتاح نمایش «اتابک پارکینین تراژدیسی» با حضور خانواده ستارخان , توسط علی اصغر شعردوست در تئاتر شهر تبریز به صدا درآمد.

به گزارش تئاتر تبریز، علی اصغر شعردوست در آیین گشایش این نمایش گفت: اجرای نمایش سردار ملی به زبان سردار ملی در تئاتر شهر تبریز، در جمع فرهیختگان فرهنگ و هنر تبریز و در کنار خانواده عزیز ستارخان اتفاقی تاریخی برای هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی است.

وی ادامه داد: از اینکه در دیار معرفت، عشق، در شهری که شهره به جوانمردی است زاده شده ام و به یاد تبریز هماره می بالم و در این جمع شریف عرض می کنم که این سفر تنها به خاطر اقتتاح نمایش پرشکوه «اتابک پارکینین تراژدیسی» بوده است.

نماینده سابق مردم تبریز در مجلس و سفیر سابق ایران در تاجیکستان با بیان اینکه مردم تبریز همواره پیشرو آزادی خواهی و مبارزه با استبداد و استعمار بوده اند اظهار اشت: هنوز هم صدای مشروطه خواهان از کوچه پس کوچه های تبریز از چرنداب، سرخاب، ویجویه و ... به گوش می رسد.

وی افزود: همچنان که ستارخان این نهضت را از تبریز آغاز کرد و به تهران رساند و برای استقلال، ازادی و قانون جان خود را پیشکش ملت شریف ایران کرد ، امیدوارم این نمایش بعد از تبریز در تهران و دیگر شهرها نیز اجرا و به معرفی زحمات و تلاشهای این مبارزان غیور بپردازد.

شعردوست، مردم تبریز را ادامه دهنده ی راه سرداران مشروطه خواند و گفت: این راه ادامه یافت تا روزی که در 29 بهمن 56 همین پرچم ستارخان و مجاهدان مشروطه دوباره در برهه ای دیگر از تاریخ به احتزاز درآمد و سرآغازی برای پیروزی انقلاب اسلامی شد .

وی با بیان اینکه مردم آذربایجان همواره از تمامیت ارضی ایران دفاع کرده اند یادآور شد: در دوران پس از پیروزی انقلاب نیز سربازان غیور لشکر عاشورا با فرماندهی سردار رشید خود باکری، برای یکپارچگی ایران از سراسر آذربایجان به جبهه های جنگ رفته و برای ایران جان خویش را در طبق اخلاص گذاشتند.

شعردوست با اشاره به پیام های تاثیرگذار نمایش "اتابک پارکنین تراژدیسی" تصریح کرد: نام تبریز همواره بر صفحات تاریخ ایران اسلامی با دلاوری، ایثار، از جان گذشتگی و دفاع از هویت خویش عجین شده است.

وی در پایان از نویسنده، کارگردان، و سایر عوامل این گروه برای تولید چنین اثر ارزشمندی قدردانی کرد.

سیروس مصطفی، کارگردان نمایش "اتابک پارکنین تراژدیسی" نیز طی سخنان کوتاهی با اشاره به مشکلات تولید این اثر گفت: متاسفانه هنرمندان در انتخاب متن محدودیت دارندف از مسئولان می خواهم از نویسندگان و نمایشنامه نویسان برای تولید آثار فاخر و بومی و نمایشنامه های ایرانی حمایت کنند.

سامی سردار ملی، نواده ی ستارخان نیز طی سخنانی اظهار داشت: در این نمایش هنر و تاریخ در کنار هم به زیبایی ادغام شدند، هر کاری که به درستی و با جسارت و زیبایی ارائه شود هنر است و هنرمند با تئاتر، موسیقی، نوشتن و... بر مخاطب تاثیر می بخشد، تثیری که در آینده و زندگی مردم و اجتماع تعیین کننده است.

وی ادامه داد: برخی در صحبت کردن هنرمندند، برخی در بیان زیباییها، ستارخان نیز در جنگ با ظلم هنر آفرید.

نواده ستارخان اظهار داشت: تاریخ معلم انسانهاست و باید از این معلم درس بگیریم، با مطالعه و درس گرفتن از تاریخ است که خواهیم توانست زندگی و خطاهای گذشتگان را تکرار نکنیم.

وی تصریح کرد: در کتاب آسمانی ما مسلمانان نیز آمده است که «در زمین بگردید و درس بگیرید» لذا این برای ما تکلیف است و برای هنرمندان اهمیت بیشتری دارد که به تاریخ و فرهنگ و گذشته ی پرافتخار خود بیشتر آشنا باشند.

در پایان این مراسم، از طرف خانواده سردار ملی با تقدیر از عوامل این نمایش به اعضای گروه آینا لوح تقدیر و تندیس ستارخان اهدا شد.

 

 

 




نظرات کاربران