در حال بارگذاری ...
با معرفی نفرات برتر هر بخش؛

جشنواره فرهنگی هنری دریاچه ارومیه به کار خود پایان داد

آیین اختتامیه دومین جشنواره فرهنگی هنری احیای دریاچه ارومیه با معرفی نفرات برتر هر بخش در تبریز برگزار شد.

به گزارش تئاتر تبریز، این جشنواره با هدف تبیین نقش و جایگاه هنر و هنرمندان در معرفی فاجعه زیست محیطی دریاچه ارومیه در صورت خشک شدن، نقش  و جایگاه فرهنگ و هنر در ارایه راهکارهای مناسب برای احیاء دریاچه ارومیه، اثرگذاری آثار هنرمندان در امید بخشی به توانمندی های ملی و نگرش‌‌ها و پیگیری‌های مسئولانه برگزار ‌شد.

موضوعات جشنواره شامل رویکرد انتقادی نسبت به وضعیت کنونی دریاچه ارومیه، ارایه راهکارهای فرهنگی و هنری برای احیای طبیعت و پتانسیل های گردشگری و تفریحی و درمانی دریاچه ارومیه، نمایش تغییر سیمای جغرافیایی در دو مقطع زمانی قبل و بعد بحران خشکسالی دریاچه ارومیه، نقش مردم در پیشگیری و مواجهه با بحران دریاچه ارومیه و تاثیرات فرهنگی و اجتماعی بحران بر حیات ساکنان حاشیه دریاچه ارومیه بود.

جشنواره یاد شده در سه بخش رقابتی شامل فیلم، عکس، نمایش، شعر، کاریکاتور، خوشنویسی، نقاشی، فیلمنامه نویسی، نمایشنامه نویسی، پوستر و تصویرسازی، بخش حمایتی شامل حمایت از تولید دو عنوان موسیقی(عاشقی و آذربایجانی) و بخش جنبی شامل: نمایش تولیدات آثار جشنواره در تعدادی از شهرستان‌ها  و روستاهای همجوار دریاچه ارومیه برگزار شد.

"محمد محمدپور" مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این مراسم با بیان اینکه برای دستیابی به جامعه‌ای ایده آل و موفق،‌ گفتمان رایج جامعه باید گفتمان فرهنگی باشد اظهار داشت: اگر گفتمان رایج جامعه ما سیاسی محور و مبتنی بر اقتصاد فردی باشد  و منافع شخصی در اولویت باشد،‌آیندگان برای ما اهمیتی نداشته و ما دچار روزمرگی خواهیم شد و به تبع آن نخواهیم توانست از منابع و مواهب الهی بهره مند شده و محافظت نماییم.

وی افزود: اگر گفتمان غالب جامعه گفتمان فرهنگی باشد، خواهیم توانست افق پیش رو را خوب ترسیم کرده و در سایه‌ی این گفتمان، همدلی و هم‌افزایی اتفاق خواهد افتاد و خواهیم توانست سرنوشت خود را آنگونه که شایسته است رقم بزنیم.

محمدپور تاکید کرد: ما زمانی می توانیم از مواهب طبیعی اطرافمان و ذخایر علمی و طبیعی و انسانی و محیط زیستمان حفاظت کنیم که در جامعه ی ما گفتمان فرهنگی حاکم باشد و در سایه گفتمان فزهنگی است که می توانیم از فرصت ها حداکثر استفاده را بکنیم.

وی ادامه داد: این امر محقق نمی شود مگر اینکه اصحاب فکر و فرهنگ و اندیشه عزم خود را جزم کرده و با ترویج گفتمان فرهنگی جامعه را به سمت سعادت و سلامت رهنمون شوند. حقیقت آن است که گفتمان فرهنگی بایستی بدون تعارف و نگرش تشریفاتی؛ در تمام شئون جامعه حاکم شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: در دنیای کنونی ضرورت و اهمیت گفتمان سازی فرهنگی امری بدیهی است و بدون توجه به مقوله فرهنگ و داشته‌های فرهنگی توفیقی حاصل نمی شود و  به عبارت دیگر نیازمند گفتمان‌سازی فرهنگی در جامعه هستیم و کسانی که در رشد و توسعه کشور نقش و مسؤولیتی دارند اگر زاویه نگاهشان فرهنگی نباشد، این توسعه تأمین کننده منافع ملی و منطقه‌ای ما نخواهد بود.

وی گفت: دریاچه ی ارومیه از پتانسیل بالایی برخوردار است و هم در پرآبی و هم در کم‌آبی می تواند در زندگی و حیات مردم نقش موثری داشته باشد و در هر دو حالت برای مردم و منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

محمدپور تصریح کرد: اگر این دریاچه به حیات خود ادامه دهد می تواند در حیات مردم و ارتقای فرهنگ گردشگری و ...نقش داشته باشد و عدم وجودش نیز زندگی مردم را به خطر می اندازد.

 

 




نظرات کاربران