در حال بارگذاری ...
منصور حمیدی عنوان کرد:

جشنواره فجر استانی محلی برای تبادل افکار بین هنرمندان

هنرمند پیشکسوت تئاتر تبریز گفت: برگزاری جشنواره تئاتر فجر استانی را به منظور تبادل کار و افکار بین هنرمندان بسیار مطلوب خواند و گفت: سالهای قبل یکی دو کار به شهرستان آمد اما برگزاری جشنواره فجر بصورت همزمان در شهرستانها از دو سال گذشته جامعیت یافته و استانها نحوه کار یکدیگر را از لحاظ کمی و کیفی مشاهده می کنند.

به گزارش تئاتر شهر تبریز، منصور حمیدی افزود: بازیگران سرشناسی از تهران و دیگر شهرستانها در این جشنواره ها حضور دارند که دیدن نحوه بازی و کارگردانی ایشان برای بچه های شهرستان مفید فایده است، همچنین کارهای بین المللی که هر دو سال از جمهوری آذربایجان آمده نقطه عطفی در تئاتر شهرستان محسوب می شود و کاش از دیگر کشورها هم گروههای حضور داشتند.

وی با بیان اینکه، تمایل داریم هنرمندان هرچه بیشتر ما با تئاتر دنیا آشنا شوند، اظهار داشت: این گردهمایی ها را بسیار مثبت می بینم و امیدوارم در سالهای آتی حاصل آنرا در روند تئاتر آذربایجان شرقی بخصوص تبریز ببینیم.

این هنرمند نام آشنای تئاتر تبریز در ارزیابی وضعیت کنونی تئاتر استان گفت: گرچه تبریز شهر اولین های تئاتر ایران است اما حمایت سیستماتیک چندانی از این هنر نمی شود؛ تماشاگر به شدت محدود است و کیفیت کارها جای خود دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه گاهی با کارهای ضعیف و ناهمگون نسبت به سلیقه تماشاگر روبرو هستیم، اظهار داشت: در هیچ جای دنیا تئاتر بدون حمایت پیشرفت نمی کند، اگر گروهها برای کار اسپانسر نیابند از نظر مالی به شدت در مضیقه خواهند بود، در شهر ما هم تئاتر هیچ جایگاهی در سبد فرهنگی خانواده های تبریز ندارد، هیچ کس حاضر نیست بلیط گرفته و برای تئاتر پول هزینه کند.

حمیدی تئاتر ایران را جشنواره زده خواند و افزود: جشنواره حاصل ایجاد تئاتر های عمومی است که اجرای عمومی داده و در مقطعی با انتخاب هیئت ارزیابی و بررسی آثار ارائه می شود، امروز در تمام عرصه ها انواع و اقسام جشنواره ها به عناوین و اشکال مختلفی برگزار می شود که غیر از لطمه به تئاتر هیچ نفعی برای مفهوم علمی و هنری این عرصه ندارد.

وی فروش بلیط در جشنواره را قدم مثبتی خواند که تماشاگر را به خرید بلیط و پرداخت بهای هنر عادت خواهد داد: این اقدام می تواند بخشی از هزینه جشنواره و گروهها را تامین کند، اما بحث اصلی در اجرای عموم تئاتر است که تماشاگر بلیط بخرد، گاهی حتی با دعوت برخی فقط با این عنوان که به چشم بخوریم رفتاری معادل ختم رفتن و اجبار در حضور نشان می دهند، تا زمانی که مردم خود را برای استقبال از هنر وضعیت بهبود نخواهد  یافت.

منصور حمیدی تمام قشرهای جامعه هنرمندان تا مسئولان و مردم عادی را در بهبود شرایط حاضر مسئول دانست و گفت: امروز حتی کارمندان خود ارگان های فرهنگی تئاتر نمی بینند، وظیفه هنرمندان است که کمی به ذائقه  تماشاگر نزدیک شوند، مطالبات تماشاگر را برآورده کنند.

وی با اشاره به اینکه گاهی هنرمندان کم خرج ترین گروه و دکور را انتخاب می کنند تا بتواند از پس هزینه برآیند، یادآور شد: تا سالها قبل گروههای تئاتر نسبت به کار درجه بندی می شدند و نسبت به آن درجه به منظور تامین هزینه گروه کمک هزینه ای پرداخت می شد.

 

 




نظرات کاربران