در حال بارگذاری ...
مرتضی شاه‌کرم:

زنده ماندن تئاتر مقاومت نیازمند تحقیق و پژوهش است

کارگردان نمایش «تمام من همه عدو»، برگزیده جشنواره مقاومت که در روز گذشته در جشنواره فجر استانی تبریز به صحنه رفت و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت، ارتباط صادقانه با تماشاگر را عامل موفقیت آثار خود بیان کرده و اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که از فضای جنگ و خشونت و خون ریزی، مردم را به احساس محبت و مهربانی برسانیم و همین پیام انسانی است که مورد اقبال عمومی قرار گرفته است.

به گزارش تئاتر تبریز، مرتضی شاه کرم در حاشیه اجرای نمایش «تمام من همه عدو» در دومین جشنواره تئاتر فجر استانی آذربایجان شرقی گفت: وقتی نمایش های ارائه شده بر اساس دغدغه های افراد تهیه نمیشود، مخاطبان خود را از دست می دهد.

او یادآور شد: کارهای سفارشی را هم به افراد کاردان نمی‌دهند و باعث می‌شوند آثار تولید شده به جای اینکه عامل گسترش فرهنگ مقاومت باشد، به عاملی برای دور شدن مخاطب تبدیل گردد!

شاه کرم با بیان اینکه طی مدت فعالیت خود تمام پیشنهادات سفارشی را رد کرده است افزود: نمایش های من بر اساس خاطرات، تحقیقات و تجربه های خودم بوده و همیشه تلاش داشته ام ارتباطی صادقانه و صمیمانه با مردم برقرار کنم.

این کارگردان جوان نمایش حوزه مقاومت اظهار داشت: عده‌ای با مطالعه‌ی چند کتاب اقدام به تولید آثاری در حوزه دفاع مقدس کرده‌اند که جز آسیب به این حوزه دستاورد دیگری نداشته است.

شاه کرم از عدم اقبال کارگردانان مستقل و خارج از دایره ی کارهای سفارشی خبر داد و افزود: قبل از این، برای اغلب کارگردان هایی که کارهای سفارشی قبول نمی کردند نوعی دافعه وجود داشت و حتی کارهایش در جشنواره های دفاع مقدس رد می شد.

او ادامه داد: آنقدر مقاومت کردیم تا سرانجام درستی راه ما ثابت شد و هم اکنون گرچه هنوز هم مشکلاتی وجود دارد اما شرایط از گذشته خیلی بهتر شده‌است.

به گفته این کارگردان حوزه دفاع مقدس، حمایت مردم و استقبال گسترده ی مخاطبان از آثار ارائه شده، باعث تغییر سیاست جشنواره های مقاومت گردیده است.

اوکه خود و خانواده اش از جنگ زدگان خرمشهر بوده و خاطرات آن دوران را لمس کرده است، از لزوم تغییر در سیاست های جشنواره مقاومت سخن گفت و افزود: کارشناسان و سیاستگذاران این جشنواره باید از جنس دفاع مقدس بوده و با آن دوران آشنا باشند در غیر این صورت کیفیت جشنواره سیر نزولی خواهد داشت.

وی یادآور شد: همین سیاست های نادرست است که امروز بسیاری از هنرمندان حوزه ی مقاومت همچون استاد علی‌رضا نادری خانه نشین شده و تن به کارهای سطح پایین در حوزه مقاومت نمی دهند.در حالی که این حوزه نیازمند تحقیق و پژوهش است.

منتخب جشنواره تئاتر مقاومت با هشدار نسبت به تکرار این روند در جشنواره تئاتر شهدای حرم گفت: درحالیکه صدها جوان غیور و مومن و انقلابی ایران، جان خود را در دفاع از اعتقادات خود فدا کرده اند، عده ای به اشتباه فکر می‌کنند با یک فراخوان و فرصت یکماهه برای جشنواره می توانند آثار فاخر در این حوزه جذب کنند.

شاه کرم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفاوت خیال و افسانه در محتوای آثار مقاومت تاکید کرد: یکی دیگر از آسیب های نمایش دفاع مقدس، افسانه پروری و پرداخت مسایل غیرواقعی است که باعث می شود تماشاگر از موضوع دور افتاده و حتی واقعیات موجود را نیز باور نداشته باشد!

او، پرداختن به آسیب های جنگ را هدف آثار خود عنوان کرد و گفت: نمایش تمام من همه عدو نیز قصه ی یک ایرانی است که یکی از سربازان عراقی عامل کشتار خانواده ی خود را اسیر کرده و به مدت 30 سال نگه داشته است.

به گفته او، این اثر سعی دارد با نگاهی انسانی و به دور از جانبداری، ضمن تشریح آسیب های جنگ برای هر دو طرف دعوا، توجه مخاطبان را به آسیب های پیدا و پنهان جنگ و خشونت معطوف سازد.

شاه کرم در پاسخ به این‌که مفهوم رئالیسم جادویی که در آثار وی به کار برده می شود چیست افزود: سال هاست که همراه گروه "دیدومک" مرز میان خیال و واقعیت را تجربه می کنیم

او با بیان اینکه این سبک، ترکیبی کم نظیر از تراژدی و کمدی را ارائه می کند گفت: ترکیب این دو سبک متضاد است که باعث می شود، هرکسی از ظن خود به نمایش نگاه کرده و درحالیکه تماشاگران کنار هم نشسته اند، برخی گریه کنند و برخی نیز بدان بخندند.

مرتضی شاه‌کرم ارتباط صادقانه با تماشاگر را عامل موفقیت آثار خود بیان کرده و اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که از فضای جنگ و خشونت و خون ریزی، مردم را به احساس محبت و مهربانی برسانیم و همین پیام انسانی است که مورد اقبال عمومی قرار گرفته است.




نظرات کاربران