در حال بارگذاری ...
در جلسه مشترک مسئولان فرهنگی ایران و باکو مطرح شد:

همکاری فرهنگی مرز نمی شناسد

در جلسه ی مشترکی با حضور رایزن فرهنگی سفارت ایران در باکو، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی با رئیس تئاتر موزیکال دولتی باکو، راه های ارتقای همکاری های فرهنگی فی مابین بررسی شد.

به گزارش تئاتر تبریز، سید ابراهیم ابراهیمی، رایزن فرهنگی ایران در باکو در این جلسه گفت: در روی زمین هرگز دو کشوری را نمی توان یافت که باندازه ی ایران و جمهوری آذربایجان از نظر تاریخ و زبان و فرهنگ و دین و مذهب به این اندازه اشتراکات عمیق و تاریخی داشته باشند.

وی با بیان اینکه دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان سالیان سال باهم زیسته و در غم و شادی یکدیگر شریک بوده اند گفت: در این راستا هرچه همکاری کنیم باز هم زمینه های مشترک وجود دارد.

ابراهیمی با اشاره به حضور "علی قسمت لالایف" رئیس تئاتر موزیکال دولتی جمهوری آذربایجان در تبریز اظهار داشت: وی یکی از چهره های سرشناس این کشور به شمار می آید که سالها وزارت فرهنگ این کشور را عهده دار بوده و راه تازی ای در ارتقای فرهنگی دو طرف ایفا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه لالایف بارها در جشنواره های ایران شرکت کرده و سینما و تئاتر ایران را می شناسد ادامه داد: حضور ایشان غنیمتی است تا زمینه های همکاری بیشتر تئاتر موزیکال دولتی باکو و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی بیشتر شود.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینقدر که سینما و تئاتر ایران در جمهوری آذربایجان استقابل می شود در هیچ جای جهان نمی تواند شود لذا امکان همکاری های بیشتر در این زمینه ها بیش از پیش فراهم شده است.

وی یادآور شد: وقتی در مراسم افتتاح جشنواره تئاتر فجر استانی آذربایجان شرقی، نمایش "آنایوردوم آذربایجان" اجرا می شد، هم من هم آقای لالایف گریه کردیم؛ این نشان از عمق اشتراکات فرهنگی دو کشور دارد.

این مقام فرهنگی ارشد سفارت ایران در باکو تصریح کرد: امیدواریم در حوزه های فرهنگی از تئاتر و سینما تا موسیقی و شعر و ادبیات، همکاری های دو طرف ارتقا یابد چرا که این هم خواست مسئولان دوکشور است هم ملت دو کشور.

وی تاکید کرد: ما در حوزه فرهنگ مرزی نمی شناسیم چراکه مرزهای جغرافیایی فقط در حوزه ی سیاسی معنا پیدا می کنند!

 

آنچه اهالی فرهنگ می توانند، از دست اهالی سیاست بر نمی آید

پروفسور "علی قسمت لالایف" رئیس تئاتر موزیکال دولتی جمهوری آذربایجان نیز در این جلسه طی سخنانی با اشاره به اینکه آنچه حوزه ی فرهنگ می کند سیاستمداران از آن ناتوانند گفت: در اولین روزی که پس از فروپاشی شوروی به ایران آمدیم هنوز سیاستمداران ما باهم دیدار نکرده بودند!

وی با اشاره به عشق و علاقه تاریخی مردم جمهوری آذربایجان به ایران تاکید کرد: مردم آذربایجان از بد تولد به عشق ایران و تبریز زندگی کرده اند.

لالایف با اشاره به سابقه ی 107 ساله ی تئاتر موزیکال دولتی باکو خاطرنشان کرد: گرچه این گروه در اقصی نقاط جهان به اجرای برنامه پرداخته ولی نخستین حضورمان در تبریز از ویژگی بسیار مهمی برخوردار است و هرگز این خاطره را فراموش نخواهیم کرد.

لالایف با تقدیر از نقش پررنگ رایزنی فرهنگی سفارت ایران در باکو برای ارتقای همکاری های فی مابین، از آناشیی خود با رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی ابراز خرسندی کرد و گفت: همانگونه که بابک نهرین در ایران و تبریز محبوب است، در باکو نیز به همان اندازه شناخته شده و محبوبیت دارد.

رئیس تئاتر موزیکال دولتی جمهوری آذربایجان اجراهای ارائه شده در جشنواره دوم تئاتر فجر استانی آذربایجان شرقی – تبریز ارا تحسین کرد و گفت: با حضورمان در تبریز انشالله راه تازی ای برای ارتقای همکاری های فرهنگی فی مابین باز شده است.

لالایف ابراز امیدواری کرد که تئاتر موزیکال باکو و انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی در آینده ای نزدیک با حضور باباک نهرین، آثاری مشترک تولید نمایند.

 

محدودیتی برای ارتقای همکاری های فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان وجود ندارد

در ادامه این جلسه، دکتر محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تقدیر از نقش رایزن فرهنگی ایران در باکو برای ایجاد زمینه های جدید همکاری فی مابین گفت: از آنجا که خود جناب آقای دکتر ابراهیمی شخصیتی فرهنگی به شمار می آیند، در حوزه ی کاری خود نیز توفیقات بسیاری کسب کرده اند.

به گفته وی، حضور دکتر ابراهیمی در این سمت هم برای ما ظرفیت است هم فرصتی برای ایفای رنگی پررنگ تر حوزه ی فرهنگ ایران در جمهوری آذربایجان که باید از آ« به بهترین نحو بهره جست.

دکتر محمدپور با اشاره به اشتراکات گسترده دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان گفت: امروز برای تعمیق این روابط، فعالان حوزه فرهنگی مسئولیت سنگینی بر دوش دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تصریح کرد: اهالی فرهنگ و هنر دو کشور همانند پلی هستند که باید بین گذشته ی تاریخی و آینده را به هم متصل نمایند تا نسل های بعدی از نظر هویتی دچار سردرگمی نباشند.

وی در ادامه سخنان خود از حضور گروه تئاتر موزیکال دولتی باکو در تبریز استقبال کرد و افزود: تئاتر صرفا نباید بعنوان نمایش به کار آید بلکه هنرهای نمایشی راهی برای سعادت و تحول بشری است.

محمدپور با اشاره به علاقه مندی دولت جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای همکاری های فرهنگی فی مابین گفت: ما آماده میزبانی از گروه های هنری جمهوری آذربایجان، تبادل تولیدات فرهنگی و نیز تولید آثار مشترک هستیم.

وی بر لزوم شناسایی و شفاف سازی نیازهای دوطرف و زمینه های همکاری تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران محدودیتی برای ارتقای همکاری های فی مابین نداشته و آماده ی ارائه ی خدمات فرهنگی در این کشور هستیم.

 

تفاهمنامه همکاری های نمایشی تبریز و باکو آغازگر مسیری تازه در روابط فی مابین

رئیس انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه، امضای تفاهم نامه همکاری بین این مجموعه و تئاتر موزیکال دولتی باکو را آغازگر مسیری تازه در ارتقای همکاری های فی مابین خواند.

بابک نهرین اظهار داشت: با توجه قدمت تئاتر در تبریز و لزوم رشد و ارتقای هنرهای نمایشی در آذربایجان شرقی، توسعه ی همکاری های ملی و فراملی در دستور کارمان قرار گرفته است.

او با اشاره به اینکه نخستین گام در همکاری های فراملی و بین المللی تئاتر شهر تبریز با تئاتر دولتی باکو برداشته شده است تصریح کرد: این تفاهم نامه در سایه ی تعامل سازنده ی رایزن فرهنگی محترم سفارت ایران در باکو و در پی سفر اخیر به جمهوری آذربایجان حاصل و به امضای طرفین رسیده است.

نهرین اظهار داشت: این همکاری با توجه به پتانسیل های متقابل و استفاده از ظرفیت حسن همجواری، ضرورت و اهمیت بسط و توسعه روابط فرهنگی و هنری با مراکز فرهنگی استان های همجوار مرزی در محورهای مختلف حاصل گردید.

 

 

گزارش: مهرداد خوشکار مقدم




مطالب مرتبط

نظرات کاربران