در حال بارگذاری ...

استقبال از نمایش های منتخب آذربایجان شرقی

اجرای همزمان دو نمایش منتخب جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی در تئاتر شهر تبریز با استقبال عموم علاقمندان و شهروندان مواجه شده است.

به گزارش تئاتر تبریز، دو نمایش «کابوس های یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو» و «دوبارگی» به عنوان نماینده های آذربایجان شرقی برای حضور در رقابت های انتخابی جشنواره بین المللی تئاتر فجر، به طور همزمان در سالن های تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفته است.

نمایش این آثار که عناوین مختلفی مانند بهترین نمایش، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگران مرد و زن، بهترین فیلمنامه و ... را از جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی کسب کرده اند بازتاب گسترده ای در رسانه های محلی و شبکه های اجتماعی در پی داشته و نقدهای مختلفی از سوی کارشناسان در خصوص این آثار نگاشته شده است.

«کابوس های یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو» نوشته نادر برهانی مرند به کارگردانی رامین ریاضی در سالن اصلی تئاتر شهر تبریز به روی صحنه رفته است. این اثر یک تراژدی اجتماعی غیر رئالیستی است که سعی در بیان احساسات انسانی افراد یک خانواده دارد.

رامین ریاضی کارگردان این نمایش در خصوص چرایی انتخاب این متن می گوید: تنهایی آدمی و مقوله خانواده همیشه دغدغه من بوده است و در تمام نمایش هایم سعی در به تصویر کشیدن آن داشته ام.

او می افزاید: نمایش کابوس های یک پیرمرد از نظر فضای حسی برای من جذاب بود و به لحاظ فضای ذهنی و محیط پیرامون با زندگی کنونی جامعه، برای مخاطب نیز جذابیت دارد.

ریاضی تأکید می کند این نمایش داستان مردی است که در اثر تصادف به حالت اغما درمی آید و روح وی وقتی به خانه برمی گردد متوجه دردهای تک تک تک اعضای خانواده اش بر اثر اشتباهات خود می شود.

وحید صباح به عنوان تهیه کننده، وحیده نویدی به عنوان طراح صحنه، مینا پناهی به عنوان طراح گریم، مهدی نادری به عنوان آهنگساز، امیر پورحکمت در طراحی نور، فاطمه عسگرخانی به عنوان منشی صحنه، جعفر صدیقی، مهدی فتحی، بهزاد اکرمی و حسم کاظمی به عنوان مدیران صحنه، پوریا رادنیا، نیما ضرابی، رسول نقلی و علی بیگ محمدی به عنوان دکوراتور و همچنین علیرضا علیزاده به عنوان عکاس در این نمایش رامین ریاضی را یاری می کنند.

«کابوس های یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو»  در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی موفق به کسب جایزه اول کارگردانی و طراحی صحنه، مقام اول بازیگری مرد و موسیقی و جایزه دوم بازیگری شد و همچنین در بخش بازیگری زن و طراحی نور تقدیر شد. این نمایش همچنین تقدیر ویژه هیئت داوران بخش بازیگری مرد را نیز ازآن خود کرد.

این نمایش تا 6 آذر هر روز ساعت 19 در تئاتر شهر تبریز اجرا می شود.

«دوبارگی» اثر سیامک افسایی نیز در تبریز به روی صحنه رفت.

این نمایش، اثر سیامک افسایی و یکی از دو اثر برگزیده آذربایجان شرقی برای حضور در جشنواره تئاتر فجر، با بازی جمال ساقی نژاد و سنا پورسعیدی در سالن استاد صادقی تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت.

«دوبارگی» به عنوان یکی از دو اثر برگزیده در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی برای حضور در رقابت های انتخابی جشنواره بین المللی فجر معرفی شده است.

در این نمایش جمال ساقی نژاد و سنا پورسعیدی به ایفای نقش می پردازند.

نمایش «دوبارگی» داستانی انتقادی از وضعیت هنر تئاتر در کهن شهر تبریز به شمار می آید که پرداخت شفاف و عریان آن از معضلات این عرصه تحسین تماشاگران را بر می انگیزد.

فرزین ریحانی راد، کارگردان تئاتر و کارشناس هنرهای نمایشی در خصوص این اثر می گوید: آنچه نمایش «دوبارگی» را باور پذیر می کند، روایت صادقانه نویسنده و کارگردان از یک انسان تنهاست که رابطه اش با جهان پیرامون تقریبا قطع شده و تنها راه ارتباطش صفحات مجازی است.

او می افزاید: تنهایی کاراکتر کارگردان باعث شده به آدمهایی که نمی شناسدشان پناه برد و برای پر کردن این تنهایی متوسل به کسانی می شود که توسط آنها هم پس زده شده و بلاک می شود.

به گفته ریحانی راد، آنچه جریان نمایش را برای مخاطب باورپذیر می کند جسارتی است که از لحظه های زندگی وام گرفته و هنر نمایش دوبارگی جوششی است نه کوششی.

این کارشناس تئاتر، سخت ترین بخش کارگردانی را هدایت درست بازیگر دانسته و می گوید: این امر بویژه درباره بازیگر زن نمایش صورت گرفته و ارتباطات به دور از تئاتریکالیته روی صحنه جاری است و اتمسفری در مقابل تماشاگر ایجاد می شود که سحرانگیز تا پایان نمایش همراهش می سازد.

وی ادامه می دهد: کاراکتر نمایشی کارگردان، لیرشاهی امروزی است و کردلیایی در کیلومترها دورتر که بچه سال است و چیزی از اندوه ژرف پدر نمی داند.

ریحانی راد در پایان خاطرنشان می کند: شخصیت محوری نمایشنامه دوبارگی برخلاف متون کلاسیک و نئوکلاسیک دچار دگرگونی نمی شود، فقط رشد می کند و آنقدر تنها و افسرده است که دگرگونی برایش بی معنی است.

سنا پورسعیدی برای بازی در این نمایش رتبه اول بازیگری جشنواره تئاتر استانی را ازآن خود کرده بود.

گفتنی است هیئت داوران جشنواره تئاتر استانی، رتبه دوم بخش نویسندگی را به سیامک افسایی برای نمایش «دوبارگی» اعطا کرده است.

 «دوبارگی» تا 5 آذرماه هر روز ساعت ۱۸ در سالن استاد صادقی تئاتر شهر تبریز روی صحنه است.




نظرات کاربران