در حال بارگذاری ...
در جلسه شورای سیاست گذاری جشنواره تئاتر کوتاه اهر عنوان شد؛

تکیه بر توان مردم علت تداوم جشنواره تئاتر کوتاه اهر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی تکیه بر توان مردم را علت اصلی تداوم جشنواره تئاتر کوتاه اهر (ارسباران) عنوان کرد

به گزارش تئاتر آذربایجان شرقی نخستین جلسه شورای سیاست گذاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر (ارسباران) در خانه فرهنگ تبریز با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد که معرفی اعضای این شورای سیاست گذاری با صدور احکامی از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی بهشی از برنامه های این جلسه بود.

تکیه بر توان مردم از عوامل اصلی استمرار جشنواره تئاتر کوتاه اهر است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این جلسه که ظهر پنجشنبه برگزار شد، گفت: متکی بودن جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر به منابع ملی و ظرفیت های مردمی یکی از عوامل استمرار و پایداری در برگزاری این جشنواره است.

محمد محمدپور در ادامه بیان داشت: منطقه ارسباران سرشار و غنی از لحاظ فرهنگی بوده به طوری که اگر به تاریخ مراجعه کنیم با دلاور و شجاعت مردم منطقه که در تاریخ به آنها اشاره شده متوجه خواهیم شد و همچنین از عقبه مذهبی و دینی نیز برخوردار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی لازمه توسعه جامعه را گسترش گفتمان فرهنگی عنوان کرد، گفت: امروزه توسعه فرهنگی نیازمند نگرش متوازن به کلیه نقاط کشور بوده در حالی که شاید اگر کمی بی توجهی صورت گیرد دیگر بخش های فرهنگی آسیب خواهد دید

وی با تاکید بر اینکه عدم نگاه سیستمی به مسائل فرهنگی، باعث آسیب دیدگی در بخش های مختلف می شود، افزود: آثار کارهای فرهنگی در کوتاه مدت قابل رویت نیست بلکه هر قادامی که انجام شود در دراز مدت نتیجه ای حاصل خواهد شد، به گونه ای که ترسیم چشم انداز در فعالیت های و اقدام در این راستا موجب جلب مشارکت های مردمی در امور فرهنگی می شود.

محمدپور برگزاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر هرچه را نیازمند حفظ وحدت و انسجام در بین مسئولان و مردم برشمرد، اظهار کرد: نه تنها باید برای برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه اهر بر توان مردمی تکیه کرد بلکه برای پایداری و استمرار جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر بر ظرفیت و توان مردمی متکی شد ولی اگر غیر از این باشد شاید تردیدی در برگزاری به وجود آید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی واگذاری برنامه های فرهنگی را به بخش خصوصی از اولویت و سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست، خاطرنشان کرد: هر قدری که گروره های نمایشی کمتری در جشنواره تئاتر کوتاه اهر حضور یابد و آنها از کار کیفی برخوردار باشند قطعاً آوازه جشنواره بیش از پیش در موفقیت و پایداری این جشنواره تاثیر خواهد داشت.

وی بابیان اینکه بهره گیری از سلیقه های مدیران و افراد خاص در روند برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه اهر، آینده جشنواره را با مشکل مواجه می کند، بیان داشت: در دهمین جشنواره تئاتر کوتاه اهر می توان ظرفیت ها و آداب و رسوم به خصوص منطقه را معرفی کنیم و لازم می دانیم تا روند برگزاری جشنواره تئاتر اهر بر مبنای مردمی باشد.

محمدپور اضافه کرد: برای برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه اهر به صورت بین المللی بایستی فرآیندهایی را طی کند.

مشکلات جشنواره تئاتر کوتاه اهر صرفاً بحث‌های مالی نیست

رئیس شورای شهرستان اهر نیز در این جلسه گفت: تعریف ردیف بودجه برای جشنواره تئاتر کوتاه اهر در بودجه شهرداری و شورای شهر اهر مخالفت هایی همراه بود ولی نهایت مورد تایید قرار گرفت درحالی‌که همه می‌دانند مشکلات جشنواره صرفاً بحث‌های مالی نیست و می‌توان مسائل و مشکلات را به‌صورت غیرمالی نیز رفع کرد.

حامد همتی در اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر، اظهار داشت: ذات اصلی هنر حجب و حیا بوده و همین حجب و حیا اجازه نمی‌دهد تا برخی از هنرمندان دغدغه‌های اصلی هنر و هنرمند را مطرح کنند

رئیس شورای شهرستان اهر با اشاره به اینکه بنا به دلایلی هنرمندان عرصه هنر و فرهنگ آن‌چنان‌که باید و شاید به‌راحتی نمی‌توانند دغدغه اصلی خود را مطرح کنند، ادامه داد: امیدواریم فضای عرصه هنر و فرهنگ با رویکرد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی بشکند تا هنرمندان بتوانند از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر بگویند.

وی بابیان اینکه اکنون زمان پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و غیرضروری نیست بلکه اولویت اصلی بحث اسکان و ارائه خدمات مناسب به هنرمندان حضور یافته در دهمین جشنواره تئاتر کوتاه اهر است، افزود: معاون وزیر فرهنگ و ارشاد سال گذشته طبق قولی که داده‌اند قرار بود برای برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه اهر به‌صورت بین‌المللی از طریق تسهیلات و تخصیص اعتبار حمایت کنند.

همتی تصریح کرد: اگر تنها به گفتن باشد که جشنواره به‌صورت بین‌المللی برگزار شود شدنی نیست درحالی‌که برای برگزاری جشنواره بین‌المللی نیازمند حضور شعبه وزارت امور خارجه و نهادهای امنیتی استان است که متأسفانه حضور ندارند و بین‌المللی برگزار کردن صرفاً برحسب شعار نمی‌شود تا به خواسته و هدف اصلی دست‌یافت.

رئیس شورای شهرستان اهر با تأکید بر اینکه برای همه سؤال است که سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره تئاتر کوتاه اهر چیست؟ گفت: علی‌رغم اینکه برخی‌ها با تعریف ردیف بودجه برای جشنواره تئاتر کوتاه اهر در بودجه شهرداری و شورای شهر مخالفت می کردند ولی نهایت تدوین‌شده که با حمایت مسئولان این مصوبه شورای شهر اهر به تصویب رسید درحالی‌که همه می‌دانند مشکلات جشنواره صرفاً بحث‌های مالی نیست و می‌توان مسائل و مشکلات را به‌صورت غیرمالی نیز رفع کرد




نظرات کاربران